وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
رفتار و منش رسول خدا (ص) الگوی نمونه‌ای برای همه بشریت است
۱۴۰۰/۱۲/۱۱ ۱۹:۰۲ 757
امام جمعه اهل سنت تربت جام:

رفتار و منش رسول خدا (ص) الگوی نمونه‌ای برای همه بشریت است

امام جمعه اهل سنت تربت جام اظهار داشت: رفتار و منش رسول گرامی اسلام(ص) حتی قبل از بعثت الگوی نمونه ای برای بشریت بوده است و پس از بعثت نیز تجسم واقعی آیات قرآنی در رفتار و اعمالشان نیز دیده می‌شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مولوی شرف‌الدین جامی الاحمدی امام جمعه اهل سنت تربت جام در وبینار گرامی داشت منزلت حضرت محمد(ص) با عنوان «پیامبر اعظم(ص) محور وحدت که عصر امروز و به همت معاونت امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: رفتار و منش رسول گرامی اسلام (ص) حتی قبل از بعثت الگوی نمونه ای برای بشریت بوده است و پس از بعثت نیز تجسم واقعی آیات قرآنی در رفتار و اعمالشان  دیده می‌شد.

وی ادامه داد: آن حضرت(ص) حتی در کودکی و نوجوانی اخلاق حسنه ای داشتند و رفتارشان با کودکان هم سن خود بسیار متفاوت بود و گفتار و عملشان بسیار نجیبانه و آرام و به دور از رفتارهای معمول و گاه نامناسب همسالانشان بود.

مولوی جامی الاحمدی تصریح کرد: دوره نوجوانی و جوانی پیامبر(ص) نیز تجسم کامل انسانیت بود و حتی در همین دوران آنچنان مورد احترام مردم مکه بود که او را امین می‌خواندند و امانت خویش را به او می سپردند و آن حضرت از همان دوران کودکی و نوجوانی هیچگاه بت نپرستید و حامی فقرا و ضعیفان بود.

وی ادامه داد: رسول خدا(ص) پس از ازدواج با حضرت خدیجه(س) در زندگی نیز همین رفتار را ادامه می‌دادند و در همین ایام بود که با اعتمادی که اهالی مکه به ایشان داشتند از آن حضرت برای نصب حجر الاسود داوری خواستند و ایشان با درایت و رفتار مناسب اختلاف بزرگان و قبایل را رفع کرد و با همکاری آنان شخصا حجر الاسود را در دیوار خانه کعبه نصب کرد.

امام جمعه اهل سنت تربت جام اضافه کرد: پس از برگزیدن حضرت رسول(ص) به پیامبری، زندگی و رفتار آن حضرت با همان اخلاق کریمانه ادامه پیدا کرد و با موج مخالفت‌ها و بدگویی ها و آزار  مشرکان مکه و حتی برخی از اقوام نزدیک همچون ابولهب روبه ررو می‌شدند، اما آن حضرت(ص) کماکان با بردباری، ایمان و توکل به خدا مشکلات و بد رفتاری ها را تحمل می‌کردند و در مقابل آزارها و توهین و ضرب و جرح جز دعا برای هدایت آنان حرکتی نشان نمی‌دادند و از نفرین به مشرکان و دشمنان خودداری می‌کردند.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) همواره نسبت به کودکان محبت خاصی داشتند و برای آنان احترام قائل بودند، گفت: آن حضرت(ص)  در غزوات با تقسیم غنایم و یا نشستن با یاران و پیروانش هیچگاه خود را برتر نشان ندادند. همواره به عدالت و مساوات رفتار می کردند و در جنگ با کفار پیشتاز و در ابتدای جنگ استوار در مقابل دشمن قرار میگرفت.

امام جمعه اهل سنت تربت جام تصریح کرد: پیامبر(ص) در دوران زندگی در مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در این شهر زندگی بسیار ساده ای داشتند، ایشان در مدینه و درحالی که رهبر جامعه اسلامی بودند، اما هیچگونه تجملات حاکمان را نداشتند و در خانه ای معمولی زندگی می‌کردند و در دوران سختی معیشت همواره دیگران را بر خود مقدم می‌دانستند و در تصمیمات مهم با یارانشان مشورت می‌کردند.

مولوی جامی الاحمدی اذعان کرد: پیامبر(ص) همواره از پرسیدن نظر دیگران اهمیت می‌دادند و هیچگاه در برخورد با غیر مسلمانان رفتار نامناسب نداشتند و آنها را خالصانه به اسلام دعوت می‌کردند  و هرگز دیگران را وادار به پذیرش اسلام نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: بعد دیگر زندگانی ایشان رفتار خوش با خانواده و فرزندانشان می‌باشد که به راستی پس از گذشت قرن ها و در حال حاضر با همه ادعای غربیان هنوز نتوانسته اند رفتار و احترامی که رسول خدا(ص) نسبت به خانواده شان داشتند، داشته باشند.

مولوی جامی الاحمدی اذعان کرد: رفتار پیامبر(ص)  با مظلومین و بازماندگان غزوه ها که خود کتابی مفصل از اوج شکوه انسانیت ایشان بوده است، باید گفت مریضی در مدینه نبود که آن حضرت به عیادتش نرود و خانواده نیازمندی نبود که در حد توان به کمکشان نشتابند. ایشان حتی نسبت با دشمنان خویش مدارا و بخشش فروان داشتند و آنها را پس از تسلیم شدن می‌بخشیدند و از مجازات معاف می‌کردند.

وی در همین خصوص ادامه داد: به همین دلیل است که قرآن کریم از اخلاق رسول خدا(ص)  به عنوان خلق عظیم یاد می‌کنند و ایشان به عنوان الگوی نمونه ای برای همه انسان ها در همه زمان ها و مکان ها معرفی شده اند.

مولوی جامی الاحمدی اظهار کرد: وجود گرامی رسول خدا(ص) به گونه ای است که از هر زاویه ای نگاه کنیم، به راستی یک انسان کامل، الگو و نمونه عالی و به دور از هرگونه عیب و نقص را می‌بینیم.

وی در پایان گفت: از خداوند متعال میخواهیم که ما را از رهروان صدیق رسول نبی(ص)  قرار داده و در روز قیامت آن حضرت را شفیع ما قرار دهد.

ارسال نظر