وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
اتحاد شیعه و سنی، مهم‌ترین دستاورد امام خمینی(ره) بود
۱۴۰۲/۰۹/۰۱ ۱۳:۵۹ 133
دانشجوی رشته ادیان و مذاهب برزیل:

اتحاد شیعه و سنی، مهم‌ترین دستاورد امام خمینی(ره) بود

دانشجوی رشته ادیان و مذاهب برزیل تاکید کرد که یکی از دستاوردهای مهم امام خمینی (ره) وحدت بین شیعه و اهل سنت بود.


به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، «اریک استنلی السیدا لوپس»، دانشجوی رشته ادیان و مذاهب برزیل، در وبینار «بین المللی امام خمینی(ره)؛ اشراق وحدت و بیداری اسلامی» که امروز (دوشنبه) به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: «اولین نکته‌ای که درمورد امام خمینی (ره) باید بدانیم این است که ایشان دین را زنده و عمل‌گرایی را آغاز کرد. ایشان به عنوان یک فرد بسیار آگاه هیچ اقدامی را بدون برنامه انجام نداد.»
 
وی تاکید کرد که یکی از نکات بسیار مهمی که امام خمینی (ره) مطرح کردند، مسئله وحدت سنی و شیعه است و افزود: «امام خمینی (ره) فقط در کلام نگفتند که شیعه و سنی با هم متحد شوند، بلکه ایشان برای ایجاد این وحدت، پایگاه‌های معنوی ایجاد کردند.»
 
این دانشجوی رشته ادیان و مذاهب ادامه داد که گرد هم آمدن شیعه و سنی در کنار هم نه در کتابی نوشته شده و نه یک مطالعه دینی است، بلکه یک عمل است.
 
وی خاطرنشان کرد: «هنگامی که در لبنان بین شیعه و سنی در زمان جنگ با اسرائیل اختلاف بود، امام خمینی (ره) درک جدیدی را به لبنان ارائه کرد و شیعیان لبنان جنبش امل و حزب الله را تشکیل دادند و اکنون ثباتی که بین سنی و شیعه وجود دارد، در تاریخ لبنان بی‌نظیر است.»
 
وی افزود: «بیشتر اهل سنت و شیعه در فقه اختلاف دارند. حتی ممکن است سنی با سنی و شیعه با شیعه اختلاف داشته باشند. امام خمینی (ره) درک جدیدی از دین به ما داد. این تفاوت‌ها طبیعی است که از غنای اسلام ناشی می‌شود. اما ما آن را مانند دو دین کاملا متفاوت می‌بینیم.»
 
لوپس با بیان این که وقتی به اسلام مانند دینی نگاه می‌کنیم که دارای تنوع است، به قدرت اسلام پی می‌بریم، خاطرنشان کرد: «امام خمینی (ره) نهضتی را به وجود آورد که همه مذاهب را یکی می‌کند. این نهضت ما را متحد نمی‌کند بلکه به ما نشان می‌دهد که هسته ارزش‌های دینی یکی است.»
 
وی ادامه داد: «ما باید تفاوت‌های خود را بپذیریم. اسلام واقعی هرگز از هم پاشیده نشده است. هیچ اهل سنت یا شیعه مخالف حب به اهل بیت (ع) نیست، همانگونه که هیچ اهل سنت یا شیعه مخالف پیروی از پیامبر اکرم (ص) نیست.»
 
این دانشجوی برزیلی تاکید کرد: «روزی که واقعا دین اسلام را آنگونه که امام خمینی(ره) به ما نشان داد، درک کنیم، آن روز اسلام واقعی را می‌بینیم و این یکی از بزرگترین کمک‌هایی است که امام خمینی (ره) برای دین اسلام انجام داد.»
 
وی با اشاره به اینکه ما باید تفاوت‌های خود را نادیده بگیریم و اشتراکات خود را در نظر داشته باشیم، تصریح کرد: «در واقع اسلام، دین شیعه و سنی نیست. شیعه و سنی تفاوت‌هایی هستند که ما در جامعه خود ایجاد کرده‌ایم و وقتی به روش امام خمینی(ره) عمل کنیم، تفاوت بین سنی و شیعه از بین می‌رود.»
 
اریک استنلی السیدا لوپس در پایان خاطرنشان کرد: «امام خمینی (ره) حقوق اقلیت‌های دینی را در ایران تضمین کرد، چرا که ارزش اصلی این ادیان با اسلام منافات ندارد و این طرز تفکر باعث اهمیت دین اسلام در جهان نیز شد. پس بیایید از دیدگاه جدید یعنی دیدگاه عملی و نه نظری به اسلام بیندیشیم.»

ارسال نظر