وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
شعار "انا من حسین" یک شعار متواتر در متون تمام مذاهب سلامی است
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ ۰۹:۳۵ 581
حجت الاسلام اشراقی در گفتگو با تقریب:

شعار "انا من حسین" یک شعار متواتر در متون تمام مذاهب سلامی است

حجت الاسلام و المسلمین لطف الله اشراقی استاد حوزه علمیه قم و کارشناس دینی در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با اشاره به اینکه هر ساله شعار اربعین حسینی تعیین می شود و امسال شعار اربعین حسینی "انا من حسین" انتخاب شده است، اظهار داشت: در منابع معتبر شیعه و سنی نقل شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: حسین منی و انا من حسین، من از حسین هستم ، یعنی بقای دین و نام من وابسته به حرکت و قیام سید الشهداء سلام الله علیه است.

وی افزود: اگر پیامبر کربلا بودند چه می کردند؟، در احتجاج امام موسی کاظم (ع ) با هارون الرشید آمده که اگر پیامبر أکرم (ص) زنده شوند و دختر تو را خواستگاری نمایند به او چه جوابی می دهی؟ هارون با تعجب گفت: سبحان الله چرا ندهم ، بلکه در آن صورت بر عرب و عجم و قریش افتخار خواهم کرد ،(لوْ أَنَّ النَّبِيَّ ص نُشِرَ فَخَطَبَ إِلَيْكَ كَرِيمَتَكَ ، هَلْ كُنْتَ تُجِيبُهُ ؟  فَقَالَ هارون الرشید : سُبْحَانَ اللَّهِ‏ ؟ وَ لِمَ لَا أُجِيبُهُ بَلْ أَفْتَخِرُ عَلَى الْعَرَبِ‏ وَ الْعَجَمِ‏ وَ قُرَيْشٍ‏ بِذَلِك‏ ... )، حال بر همین اساس سوال این است که اگر پیامبر در روز عاشورا زنده می شدند در صف کدام لشگر می بودند ؟ بارها فرمودند : حسین منی و أنا من حسین ، لذا ما هم می گوییم اگر ما در محرم سال 61 هجری می بودیم یقیناً در جبهه و أردوی إمام حسین ( ع ) قرار می گرفتیم نه جبهه یزیدیان ، و با صدای بلند فریاد می زنیم : أنا من حسین.

حجت الاسلام اشراقی ادامه داد: اگر در جنگ صفین پیامبر زنده می شدند در کدام صف می بودند؟، أحادیث متواتری از پیامبر نقل شده که بیانگر موضع رسول الله ( ص ) می باشد : علی مع الحق و الحق مع علی . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: عَمَّارٌ تَقْتُلُهُ‏ الْفِئَةُ الْبَاغِيَةُ ، این حدیث همواره از عوامل سرزنش معاویه و دلیل بر حقانیت علی ( ع ) گفته شده .
 
وی در ارتباط با عنوان "چراغ راه امت اسلام"، تصریح کرد: در میان سخنان حضرت محمد ( ص ) به روایاتی بر می خوریم که نشان دهنده نگرانی حضرت در باره حفظ اسلام و أمت شان پس از رحلت می باشد ، در زمانی که حق و باطل به هم آمیخته می شود و أصول و مسلمات زیر پا گذاشته می شود چگونه باید دین اسلام محفوظ بماند؟ ، با تدبر در آیات و روایات می توان به راه کارهایی در این خصوص دست می یابیم ، احادیثی نقل شده که چراغ راه امت و مشعل هدایت در تاریکی و فتنه باشد ، مثلاً از دید پیامبر ( ص ) إمام حسین ( ع ) چراغ هدایت است ، ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة .

حجت الاسلام اشراقی عنوان کرد: با توجه به آیه مباهله و معرفی مصادیق آیه می توان گفت : إمام علی ( ع ) جان و روح پیامبر است و در فضایل و کمالات با پیامبر مساوات دارد بدون این که نیازی به تفسیر و مفهوم شناسی باشد .

وی در پایان تاکید کرد: به یقین اهل بیت پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله از جایگاهی عظیم در میان مسلمانان از تمام فرق و مذاهب اسلامی برخوردارند و احترام و محبت خاصی برای اهل بیت قائل اند ، از این رو تمسک به اهل بیت و پیروی از آن ها نقش مهمی در اتحاد اسلامی دارد ، و لکن نکته ای که باید دقت کرد این است که همه دین داری در صرف محبت محمد و آل محمد خلاصه نمی شود بلکه باید تمسک و پیروی عملی از آن ها نمود .

ارسال نظر