به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پنجاه و ششمین نشست از نشستهای علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی با حضور و ارائه دکتر محمد هادی فلاح زاده با موضوع چالش های تقریب در تاريخ ۱۴۰۱/۹/۳۰ و با دبیری علمی حجه الاسلام محسن مدنی نژاد برگزار گردید.
دکتر فلاح زاده در سخنان خود درباره چالش های تقریب گفتند: ما باید برای ارائه مسائل مبتلا به در قالب و مباحث جدید سعی و تلاش کنیم. و در تصمیمگیری هایمان نگاه راهبردی داشته باشیم.
ایشان افزودند: در جامعه شناسی میگویند هر چیز هویتساز غیریتساز هم هست … یعنی ما که مسلمانیم هویت و تشخصی مییابیم و غیریتساز هم میشود یعنی غیر مسلمانان را از دائره خود خارج میکنیم، چنانچه مذهب هم، خودش هویت ساز و نیز در عین حال دگر ساز است . من باب مثال: قومیت انسجام می آورد، چنانچه زبان هم هویتساز است و تعصبات برای قوم وحدت می آورد و در عین حال غیرت ساز هم هست و دیگران غیر متصف به این ویژگی مشترک را از دایره خودی خارج میکند.
در ادامه استاد فلاح زاده گفتند: مساله مورد بحث ما، مقداری مبنایی است و شهید مطهری میگوید: اگر در چارچوب اصیل اسلامی حرکت نکنیم، وحدت مذاهب خود میتواند عامل مخالف وحدت اسلامی شود. همین در مذاهب هم هست یعنی یک مذهبی، دیگری را خارج از اسلام بداند؛ و این خواسته دشمنان اسلام متحد است. دشمنان میخواهند این دگر، از درون خود جامعه اسلامی تعریف شود و از مذاهب دیگر درون اسلامی تا با یکدیگر نزاع کرده و در نهایت کل جهان اسلام با هم درگیر شوند و نیرو و انرژی و سرمایه آن ها به هدر برود.
وی افزود: مرحوم کاشف الغطاء بیان مناسب و به جایی داشتند که فرمودند: کلمه التوحید و توحید الکلمه. زیرا در قول لااله الاالله هم مبانی معرفت شناس و انسان شناسی و هم جهان شناسانه متحد کننده میان تمامی مذاهب اسلامی هست.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: امام (ره) فراتر ازنگاه درون دینی داشتند. به عنوان مثال پیام امام در حج خطابش به مستضعفین عالم است و در مرحله دوم به نشستگان در خانه خدا و در مرحله سوم و مرحله بعد به پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، که این خود یعنی وحدت انسانی و حتی فراتر از وحدت درون دینی و وحدت مذاهب اسلامی. چنانچه خطاب قرآن هم: (یا ایها الناس و یا ایها المومنون) است.
ایشان در ادامه در رابطه با چالش ها چنین گفتند: برخی چالش های ما معرفتی اند که مبانی معرفتی اند و غیرت سازی میکند و برخی چالشهای ما در رویکردها و راهبردها نهفته اند. مثلا در اتفاقات سوریه در ابتدا دو مذهب را به جان هم انداختند: اخوان تندرو را در مقابل علویهای سوریه قراردادند تا توان سوریه و کشورهای عمده اسلامی و عربی را بگیرند؛ در واقع نقشه عمدهشان این بود که چهار ارتش قوی جهان اسلام یعنی مصر، عراق، سوریه، ایران را با جنگ های فرسایشی از بین ببرند.
ایشان دیگر چالشها را تحت عناوین زیر ذکر کردند: تخاصم بین امت، بلوک بندی متاثر از دشمنان، تشدید فشارها بین کشور،های اسلامی، کاهش تعاملات بین مسلمانان، نماد سازی (دشمن حوزه باور و ذهن را میخواهد عوض کند تا خودبخود خارج عوض شود)، ساختارهای افراطی درون مذهبی و رسانه و مجموعه های اندیشه و …، چالش های اجتماعی ، چالش های درونی و بیرونی جهان اسلام، چالش های فقهی و نیز ناسیونالیستی، نوع قرائت از دین و توجه افراطی به مناسک (مثل بعثههای مناسکی حج و اما بعثه های فکری و فرهنگی و بعد وحدتآور حج را توجه نمیکنیم)، چالش های ساختاری
ایشان برای برون رفت از این چالشها هم افزودند: باید متناسب با نوع هر تهدید راه حل خاص خود را در پیش گرفت. رفتار هوشمند بر اساس برنامه و راهبرد ایدههای تقریبی باور پذیر و درونی و تصمیم ساز و تغییر ساز ی خود بخود انجام میشود.
ارسال نظر