وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
۱۴۰۲/۰۹/۱۹ ۰۹:۰۹ 260
در بیست و چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های امت همدل مطرح شد؛

مردم غزه برابر قانون دفاع مشروع از سرزمین خود دفاع می‌کنند/بازتاب جنایت هایی که در غزه اتفاق افتاده جامعه جهانی را زنده کرده است

در بیست و چهارمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" مطرح شد که اسرائیل امروز جان هزاران نفر را در منطقه به خطر انداخته است، به راحتی دست به کشتار فلسطینیان می‌زند و سرزمینشان را ویران می‌کند. مسلمانان باید بدانند که تنها راه مقابله با این تجاوزات و جنایات، وحدت است.


به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بیست و چهارمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" به منظور نقد و بررسی الگوی مفهومی امت واحده اسلامی با عنوان "فلسطین در دایره تبیین" با حضور محمود باقری حقوق دان و استاد دانشگاه تهران، مریم صفاران حقوق دان و فعال اجتماعی، سمانه کافتری کارشناس ارشد حقوق بین الملل برگزار شد.

مریم صفاران حقوق دان و فعال اجتماعی در ابتدای این نشست اظهار داشت: امروز مردم غزه برابر قانون دفاع مشروع از سرزمین خود دفاع می‌کنند و عملیات طوفان الاقصی جزأ جنگهای نامشروع به حساب نمی‌آید. 

وی افزود: مردم غزه، امروز بعد از 75  محاصره و استفاده از سلاح های ابتدایی برای مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی، به سلاح های متعارف رسیده اند و با آن از سرزمین خود دفاع می‌کنند. اما از سویی ما شاهد هستیم که دادستان دیوان لاهه زیر نظر قدرت‌های بزرگ کار می‌کند و از خود استقلالی ندارد.

صفاران تصریح کرد: قدرت‌های بزرگ، در جنگ میان اوکراین و روسیه از دادستان درخواست کردند که قدرت‌نمایی کنند که چه جنایاتی علیه مردم اوکراین رخ می‌دهد، اما از سوی دیگر در جنگ میان عربستان و یمن هیچ واکنش و اقدامی از سوی مجامع بین المللی رخ نداد. ما همین مسئله را در جنگ میان غزه و اسرائیل نیز مشاهده می‌کنیم. در فلسطین حدود ۵۰۰۰ هزار کودک به شهادت رسیدند و هیچکس دفاعی از کشته شدن این کودکان نداشت! یعنی هیچ دادستانی این قدرت را نداشت که بخواهد از این مظلومان دفاع کند؟ 

وی در همین خصوص ادامه داد: این مجامع بین المللی براساس منافع خود اقدام به دفاع می‌کنند برای مثال اوکراین جزء انتخاب های آمریکا بود. آمریکا و سایر کشورهای اروپایی از قبال این جنگ‌ها به ثروت های خود دست پیدا می‌کنند و کاری به کشته شدن کودکان و آواره شدن مردمان مظلوم و بی پناه ندارند و تنها در پی ایجاد منافع خود هستند.

این حقوق دان و فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: اسرائیل امروز جان هزاران نفر را در منطقه به خطر انداخته است، به راحتی دست به کشتار فلسطینیان می‌زند و سرزمینشان را ویران می‌کنند. مسلمانان باید بدانند که تنها راه مقابله با این تجاوزات و جنایات، وحدت است. آنها با وحدت و اتحاد خود می‌توانند یکصدا مقابل این خونخواری استکبار جهانی ایستادگی کنند.

سمانه کافتری کارشناس ارشد حقوق بین الملل اظهار کرد: امروز افکار عمومی با توجه به مسئله ای که برای غزه اتفاق افتاده است، این نگرانی را دارند که علیه آنها هم چنین فاجعه ای رقم بخورد و منافع دولت ها ممکن است به خطر بیافتد بنابراین برخی از این کشورها به اجبار از خودشان واکنش نشان داده اند.

وی ادامه داد: تمام کشورهای عضو اساسنامه دیوان ملی بین المللی می‌توانند، علیه جنایات رژیم صهیونیستی اعلام جرم کنند و اتباعی که در کشورشان است را می‌توانند محاکمه کنند.

کافتری خاطر نشان کرد: یکی از راهکار های دیگر دفاع از مردم مظلوم غزه، طرح «قطعنامه اتحاد برای صلح» است. رژیم صهیونیستی در ابتدا با صحنه سازی اعلام می‌کرد که ابتدا فلسطین حمله کرده است، اما تاریخ و مسنداتی که موجود است نشان می‌دهد اسرائیل 75 سال است که به فلسطین تجاوز کرده بنابراین فلسطین از خود دفاع کرده و اصل ضرورت و تناسب را در هنگام  وقوع جنگ رعایت کرده است.

کارشناس ارشد حقوق بین الملل تصریح کرد: اقدامی که غزه انجام داد، یک دفاع مشروع قانونی است. تمام کشورهایی که عضو اساسنامه رم هستند می‌توانند مجازات اسرائیل را اعلام کنند. در واقع صلاحیت سرزمینی یک اصل پذیرفته شده است و ذیل حقوق مخاصمت مسلحانه موقعیت خوبی است که هم در کشور ایران و هم در کشورهای دیگر اقداماتی را علیه رژیم صهیونیستی انجام دهند.

کافتری اذعان کرد: ما باید در چهارچوب همین ادبیات حقوق بین الملل اقداماتی را انجام دهیم. اسرائیل می‌داند جنایتی که علیه غزه انجام می‌دهد، دفاع مشروع نیست اما بر آن پافشاری می‌کند. بنابراین ما باید با استفاده از رسانه ها بر روی قطعنامه تجاوز مانور دهیم و خودمان باید خوراک دفاع را به دیوان بین المللی ارائه کنیم و نباید در این زمینه از خودمان ضعف نشان دهیم.

وی در پایان گفت:  سیاسی کردن مسئله غزه و انجام دادن اقدامات حقوقی کار رسانه هاست ما برای دفاع از حقوق مردم غزه به اندازه کافی جزییات لازم را داریم و باید برای نجات این ملت از هیچ اقدامی فروگذار نکنیم.

در ادامه محمود باقری حقوق دان و استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: ما در نبرد غزه می بینیم که در کنار همه تعارضاتی که علیه مردم مظلوم فلسطین رخ می‌دهد از عملکرد رسانه ها گرفته تا سایر موارد، تعارضات حقوقی هم به وقوع پیوسته و حق واقعی و اصلی این مردم در مجامع بین المللی نادیده گرفته شده است.

باقری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای چهارچوب حقوق بین الملل توانست به مسئله سوریه ورود کند اما در مسئله غزه شرایط کامل متفاوت است. همه ما می‌دانیم که  شورای امنیت اختیاراتی دارد و قطعنامه های مختلفی را می‌تواند صادر کند و واکنش نشان دهد اما هیچیک از این اقدامات را انجام نمی‌دهد. در واقع حمایتی که از غزه از سوی افکار عمومی صورت گرفته است شرایط را برای شورای امنیت سخت کرده است.

وی خاطر نشان کرد: براساس کنوانسیون منع نسل کشی، علیه کسانی که کشتار به راه می‌اندازند می‌توان اعلام جرم کرد. اوکراین در دیوان دادگستری بین المللی علیه روسیه شکایتی را ثبت کرده است و اقداماتی هم در این زمینه انجام شد اما در مورد غزه این اتفاق رخ نداد.

باقری اذعان کرد: بازتاب جنایت هایی که در غزه اتفاق افتاده است امروز جامعه جهانی را زنده کرده و شورای امنیت شوکه شده است. خوشبختانه اسرائیل یک بازی دو سر باختی را هم در حوزه نظامی و هم در حوزه افکار عمومی جهان انجام داده است که به شکست این رژیم منحوس کمک می‌کند.

حقوق‌دان و استاد دانشگاه تهران اظهار  کرد: حقوق بین الملل مجموعه ای است که نباید آن را نادیده بگیریم، در این حقوق قدرتها دخیل هستند، ما مسلمانان خودمان هم باید در این زمینه اقدامات دقیقی انجام دهیم، زمانی‌که جنگ اوکراین به وقوع پیوست 45 کشور جلسه گذاشتند و خواستار مقابله با روسیه شدند، اما امروز متاسفانه پراکندگی و از هم گسیختگی برخی از کشورهای اسلامی باعث شده است که ما دشمنان جدی داشته باشیم که می‌خواهند اسلام و مسلمانان را از بین ببرند. 

وی ابراز کرد که در اتحادیه عرب، نیروهای مقاومتی فلسطین را یک گروه تروریستی به حساب می‌آورند که این مسئله قابل درک نیست. این اختلافات باعث می‌شود که دشمنان از آن سوی جهان اسلام قدرت نمایی کنند و زورشان بچربد و حقی که متعلق به آنان نیست را درخواست کنند.

ارسال نظر