وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
موانع و چالش‌های تقریب
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ۱۱:۵۵ 813

موانع و چالش‌های تقریب

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پنجاه و ششمین نشست از نشست‌های علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی با حضور و ارائه دکتر محمد هادی فلاح زاده با موضوع چالش های تقریب در تاريخ  ۱۴۰۱/۹/۳۰ و با دبیری علمی حجه الاسلام محسن مدنی نژاد برگزار گردید.

 

دکتر فلاح زاده در سخنان خود درباره چالش های تقریب گفتند: ما باید برای ارائه مسائل مبتلا به در قالب و مباحث جدید سعی و تلاش کنیم. و در تصمیم­گیری هایمان نگاه راهبردی داشته باشیم.

ایشان افزودند: در جامعه شناسی می­گویند هر چیز هویت­ساز غیریت­ساز هم هست … یعنی ما که مسلمانیم هویت و تشخصی می­یابیم و غیریت­ساز هم می­شود یعنی غیر مسلمانان را از دائره خود خارج می­کنیم، چنانچه مذهب هم، خودش هویت ساز و نیز در عین حال دگر ساز است . من باب مثال: قومیت انسجام می آورد، چنانچه زبان هم هویت­ساز است و تعصبات برای قوم وحدت می آورد و در عین حال غیرت ساز هم هست و دیگران غیر متصف به این ویژگی مشترک را از دایره خودی خارج می­کند.

در ادامه استاد فلاح زاده گفتند: مساله مورد بحث ما، مقداری مبنایی است و شهید مطهری میگوید: اگر در چارچوب اصیل اسلامی حرکت نکنیم، وحدت مذاهب خود میتواند عامل مخالف وحدت اسلامی شود. همین در مذاهب هم هست یعنی یک مذهبی، دیگری را خارج از اسلام بداند؛ و این خواسته دشمنان اسلام متحد است. دشمنان میخواهند این دگر، از درون خود جامعه اسلامی تعریف شود و از  مذاهب دیگر درون اسلامی تا با یکدیگر نزاع کرده و در نهایت کل جهان اسلام با هم درگیر شوند و نیرو و انرژی و سرمایه آن ها به هدر برود.

وی افزود: مرحوم کاشف الغطاء بیان مناسب و به جایی داشتند که فرمودند: کلمه التوحید و توحید الکلمه. زیرا در قول لااله الاالله هم مبانی معرفت شناس و انسان شناسی و هم جهان شناسانه متحد کننده میان تمامی مذاهب اسلامی هست.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: امام (ره) فراتر ازنگاه درون دینی داشتند. به عنوان مثال پیام امام در حج خطابش به مستضعفین عالم است و در مرحله دوم به نشستگان در خانه خدا و در مرحله سوم و مرحله بعد به پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، که این خود یعنی وحدت انسانی و حتی فراتر از وحدت درون دینی و وحدت مذاهب اسلامی. چنانچه خطاب قرآن هم: (یا ایها الناس و یا ایها المومنون) است.

ایشان در ادامه در رابطه با چالش ها چنین گفتند: برخی چالش های ما معرفتی اند که مبانی معرفتی اند و غیرت ­سازی میکند  و برخی چالش­های ما در رویکردها و راهبردها نهفته اند.  مثلا در اتفاقات سوریه در ابتدا دو مذهب را به جان هم انداختند: اخوان تند­رو را در مقابل علوی­های سوریه قراردادند  تا توان سوریه و کشورهای عمده اسلامی و عربی را بگیرند؛ در واقع نقشه عمده­شان این بود که چهار ارتش قوی جهان اسلام یعنی مصر، عراق، سوریه، ایران را با جنگ های فرسایشی از بین ببرند.

ایشان دیگر چالش­ها را تحت عناوین زیر ذکر کردند: تخاصم بین امت، بلوک بندی متاثر از دشمنان، تشدید فشارها بین کشور،های اسلامی، کاهش تعاملات بین مسلمانان، نماد سازی (دشمن حوزه باور و ذهن را میخواهد عوض کند تا خودبخود خارج عوض شود)، ساختارهای افراطی درون مذهبی و رسانه و مجموعه های اندیشه و …، چالش های اجتماعی ، چالش های درونی و بیرونی جهان اسلام، چالش های فقهی و نیز ناسیونالیستی، نوع قرائت از دین و توجه افراطی به مناسک (مثل بعثه­های مناسکی حج و اما بعثه های فکری و فرهنگی و بعد وحدت­آور حج را توجه نمی­کنیم)، چالش های ساختاری

ایشان برای برون رفت از این چالش­ها هم افزودند: باید متناسب با نوع هر تهدید راه حل خاص خود را در پیش گرفت. رفتار هوشمند بر اساس برنامه و راهبرد ایده­های تقریبی باور پذیر و درونی و تصمیم ساز و تغییر ساز ی خود بخود انجام میشود.

ارسال نظر