وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
مکتب عاشورا خیمه وحدت است
۱۴۰۲/۰۵/۱۷ ۱۲:۲۱ 371
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مکتب عاشورا خیمه وحدت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه انقلاب، متکی بر هیأت‌های حسینی است، گفت: هیچ مکتبی به غیر از اهل بیت قدرت شبکه سازی مردمی را ندارد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه دومین دوره مهرواره هوای نو با شعار در «هوای نو هیأت نفسی تازه کنیم» و با عنوان «نقش بانوان در آینده هیأت» که عصر امروز دوشنبه ۱۶ مرداد ماه در تالار وحدت برگزار شد، ضمن تسلیت عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) گفت: همه ما متنعم به محبت اهل بیت و حضرت اباعبدالله (ع) هستیم. امروز نهضت بزرگ امام راحل بیش از شصت سال از عمر با عظمتش سپری می‌شود. روضه‌های حسینی ویژگی انقلاب است. انقلاب ما در زیست بوم حسینی و عاشورایی به وجود آمده و ادامه پیدا کرده و امروز اینطور درخشان در حال نورافشانی است.

وی با اعلام اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فاطمی است، افزود: این انقلاب در ایام فاطمیه آغاز شده و شناسنامه شصت ساله دارد. عاشوراها و تاسوعاها و اربعین‌ها باعث پیروزی انقلاب شد.

براساس سیر تاریخی عاشورای سال ۴۲ منشأ قیام پانزده خرداد است. عاشورای ۵۷ منشأ انقلاب شد. اربعین مفهومی کلیدی در فهم انقلاب است. اربعین شهدای قم، تبریز، اربعین شکوهمند دی ماه ۵۷ جزئی از همین زمینه سازی تاریخ است.

وی ادامه داد: انقلاب محصول این اربعین‌ها است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دهه هشتاد و پس از رژیم بعثی این سنت بزرگ را به حماسه‌ای برای زنده نگه داشتن ارزشهای دینی و انقلابی تبدیل کردند. این شبکه بزرگی که این جریان در آن رشد و نمو پیدا کرده اصیل و مردمی است که این شبکه نامش هیأت‌های حسینی است.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این هیأت‌ها سابقه هزار ساله دارند. نهضت بزرگ امام در وضعیت خفقان همه جانبه رشد پیدا کرده است. اگر ضعف رژیم‌های حاکم دلیل اصلی حذف آنها بود حتماً رژیم‌های جلوتری از پهلوی در صف انتظار حذف بودند. آن شبکه ای که انقلاب از آن استفاده کرد و امام به قدرت ماورایی آن آگاه بود با خوانشی مجدد از واقعه عاشورا و محرم و با استفاده از شبکه هیأت‌ها توانست چنین انقلابی را رقم بزند. در آن زمان رادیو تلویزیون و شبکه اجتماعی نبود. رژیم حاکم دستگاهی ترسناک داشت که افراد در خانه از صحبت با هم واهمه داشتند، اما دل‌ها پر از انگیزه شد. همه این امر به واسطه شبکه مومنانه هیأت حسینی بود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه انقلاب متکی بر هیأت‌های حسینی است، گفت: هیچ مکتبی به غیر از اهل بیت قدرت شبکه سازی مردمی را ندارد. اگر به روزهای سخت جنگ تحمیلی نگاه کنیم، رزمندگان از کجا وارد عرصه مبارزه می‌شدند؟ شبهای فراموش نشدنی کربلایی پنج و اروند والفجر هشت را بچه‌های هیأت آفریدند. نوحه و نواهای زیبا و خاطره انگیز که روح و جان ما را نوازش می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امروز انقلاب اسلامی مجهز به قدرت لایزال است. در فتنه و جنگ ترکیبی اخیر دیدیم که اراده‌ها و امید و ایمان جوانان را نشانه گرفته اما جبهه انقلاب سیاست و افتخارش امید به آینده است. برای محرم امسال خواب‌های نامبارکی را دیده بودند و این بار مأیوس از همه بخشها با بیخردی مردم حسینی کشورمان را محل زورآزمایی خود قرار دادند.

وی بیان داشت: مردم در سالیان دور و قرون ماضی برای اینکه به زیارت بروند، اجزای بدن خود را تقدیم می‌کردند اما امروز به برکت حاکمیت دین توحید و جامعه نورانی ما با قدرت رو به جلو می‌رود.در افکار سنجی هایی که انجام شده است هشتاد و یک درصد در دهه اول سیاه پوش بودند و بالای شصت درصد در هیأت‌ها شرکت کرده و بیش از پنجاه درصد مردم در دهه اول نذری دادند. این واقعیت مکتب عاشورایی و واقعیت مردم ایران است. مردم ما با همه تفاوت‌ها و نگرش‌ها و سلایق زیر پرچم اباعبدالله (ع) هستند و شیعه و سنی و پیرمرد و جوان زیر این علم جمع شده اند.

اسماعیلی هیأت را مرکز امیدواری عنوان کرد و گفت: امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کرده و از هیأت‌ها دنبال مقدمات آماده سازی ظهور هستیم.

ارسال نظر