وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
عباس پروری مختص به مکتب علی علیه السلام است
۱۴۰۲/۰۵/۰۹ ۱۱:۰۵ 310
حجت الاسلام اشراقی در گفتگو با تقریب:

عباس پروری مختص به مکتب علی علیه السلام است

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، بیان کرد: حضرت سید الشهداء علیه السلام بر اساس سنت الهی در روز عاشورا زمینه ای را فراهم نمود که فضائل و کمالات نفسانی قمر بنی هاشم و تربیت یافته مکتب علی ع بر همگان آشکار شود؛ قمر بنی هاشم به درجه ای از معرفت رسیده بود که ابوالفضایل یعنی پدر و سر چشمه فضیلت ها شناخته می شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین لطف الله اشراقی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار تقریب ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری محرم الحرام به عموم امت اسلامی، اظهار داشت: عباس پروری مختص به مکتب حضرت علی علیه السلام است که مثل حضرت ابالفضل سلام الله علیه را تربیت و رشد می دهد، این گونه تعلیمات علوی بر لوح جان ابوالفضل قمر بنی هاشم نقش بست که در سن سی و سه سالگی در صحنه کربلا به حد اوج فضایل و کمالات دست یافته و از خود بروز داد .
 
حجت الاسلام اشراقی، افزود: امام علی علیه السلام می فرمودند عباسم من برای رسول الله (ص ) کاشف الکروب بودم و تو هم باید برای برادرت امام حسین علیه السلام کاشف الکروب باشی ، که فقط در این صورت است که تو مایه چـشـم روشـنی و شادمانی من می شوی ، حضرت علی علیه السلام می فرمودند : هر بار که در معرکه ها و کار زار ها امر بر پیامبر سخت می شد و اندوه بر چهره مبارک ظاهر می شد صدا می زدند : علی کجاست ؟ أین مفرج الکرب عن وجهی ؟ بحار الأنوار ، ج‏28 ، ص : 37.

وی ادامه داد: در یاری پیامبر (ص) محکم و مقاوم بودم کالجبل ، در جنگ خیبر هر روز کسی را به میدان فرستادند اما همه شکست خورده و سر افکنده برگشتند و گفتند این قلعه فتح شدنی نیست ، اما من بودم که میدان مرحب خیبری رفتم و درب قلعه خیبر را از جا کندم و وقتی از میدان برگشتم فرمودند : أنا منک راض و الله منک راض  ، ابوالفضلم تو هم باید موجب خوشنودی حسینم باشی.

استاد حوزه علیه قم، تصریح کرد: آری عباس پروری مختص به مکتب حضرت علی علیه السلام است که مثل حضرت ابالفضل سلام الله علیه تربیت و رشد می یابد ، پدری که وقتی ظرف طعامی خوش عطر و بو را به تحفه آورند انگشت مبارک را داخل ظرف کردند و تا نزدیک دهان آوردند ولی فرمودند : طعام حلالی است ولی بر خلاف میل خود نمی خورم . امیر المومنین علیه السلام مى‏فرمايد : نفس سركشم را با تقوا تمرين می ‏دهم، وَ انَّما هِىَ نَفْسى‏ ارُوضُها بِالتَّقْوى‏ لِتَأْتِىَ آمِنَةً يَوْمَ الْخَوْفِ الْأكْبَر"(المحاسن)، این گونه تعلیمات علوی بر لوح جان ابوالفضل قمر بنی هاشم نقش بست که در سن سی و سه سالگی در صحنه کربلا به حد اوج فضایل و کمالات دست یافته و از خود بروز داد ، آری عباس پروری مختص به مکتب حضرت علی علیه السلام است و امروزه هر کس به دانشگاه معارف علوی و مکتب عباس پرور داخل شود امید است که به درجات ابوالفضلی نائل شود .

وی اضافه کرد: حضرت سید الشهداء علیه السلام بر اساس همین سنت الهی در روز عاشورا زمینه ای را فراهم نمود که فضائل و کمالات نفسانی قمر بنی هاشم و تربیت یافته مکتب علی ع بر همگان آشکار شود؛ قمر بنی هاشم به درجه ای از معرفت رسیده بود که  ابوالفضایل یعنی پدر و سر چشمه فضیلت ها شناخته می شد و ششمين امام نور در وصف او مى‏فرمايد: عموی ما عباس دارای ایمانی استوار و راسخ و بصیرت و دقیق بود ، یکی از خصوصیات بارز ایشان حمایت از دیانت و وفا داری به امام خود بود.

وی عنوان کرد: در این جا یک پرسش مهم به ذهن خطور می کند ، در شرایط آن جنگ نا برابر که حضرت ابوالفضل با آن توانایی ها می توانست در برابر لشگری بایستد چرا مأمور آوردن آب به خیمه شدند ؟  چرا امام حسین علیه السلام به ایشان اجازه آوردن آب به خیمه را دادند ؟، در میدان کربلا بزدلانی بودند که با نامردی می جنگیدند (بحار الأنوار)، و بارها حضرت عباس س اجازه میدان رفتن خواست ، اما امام حسین علیه السلام هر بار به نحوی قبول نکردند که آخر الأمر امام اجازه آب آوردن و رفتن به شریع فرات را دادند ، "فاطلب لهؤلاء الأطفال‏ قليلا من الماء"(بحار الأنوار)، سرّ نهفته ای است در جواز علقمه : اگر حضرت ابالفضل س به نبرد این نامردان می رفت و وارد شریعه فرات نمی شد آیا فضائل او مکتوم و مخفی نمی ماند ؟ آیا او به مقام باب الحوائجی نائل می شد ؟ رازی نهفته ای است که خداوند به جای دو دست ابو الفضل به او دو بال عطا فرمود و این تجسم اعمال را می رساند و این که هر کاری چهره برزخی مناسبی دارد چون دستان ابزار نیرومندی است و بریدن آن ناتوانی در پی دارد اما این ناتوانی در پی رضای خدا و جهاد در راه او بوده لذا نیرو و توانایی بزرگی را در جهان آخرت پدید آورد که با آن می تواند پهنای عالم پس از این را بپیماید و این دو بال بهشتی و این قدرت برزخی تجسم این دو دستی است که در راه رضای خدا داده ، هذه منزلة يغبطه‏ بها جميع الشهداء يوم القيامة بحار الأنوار ،ج‏44 ص : 297.

وی در پایان تاکید کرد: امروزه هم هر کسی فضائلی و کمالات نفسانی اکتساب نماید بداند که حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف زمینه و مقدمات بروز و کشف آن فضائل را فراهم می نماید تا همگان از وجود آن با خبر شوند تا زینت دنیای او باشد علاوه بر اجر أخروی آن ، وَ يُؤْتِ‏ كُلَ‏ ذِي‏ فَضْلٍ فَضْلَهُ‏ سورة هود ( 3 ).

ارسال نظر