پاسخ به شبهات پیرامون فلسطین و طوفان الاقصی | بخش (4)

پاسخ به شبهات پیرامون فلسطین و طوفان الاقصی | بخش (4)

در این بخش با استناد به کتاب " پاسخ به شبهات پیرامون فلسطین و طوفان الاقصی" تالیف پژوهشگاه مطالعات تقریبی به شبهاتی که در موضوع تاریخچه فلسطین، مذهب مردم فلسطین، طوفان الاقصی و رابطه ایران و حزب الله، قوم یهود و ... مطرح می شود پاسخ داده خواهد شد.

سوال اول : چرا حماس جنگ را آغاز کرد؟ 
پاسخ به این سؤال نیازمند توجه به نکات ذیل است:
نکته اول: حماس یک گروه مبارز فلسطینی است که برای آزادسازی سرزمین فلسطین از دست صهیونیستها به وجود آمده است. آزادسازی فلسطین نیز جز با جنگ و حمله امکان‌پذیر نیست. پس فلسفه اصلی تشکیل این گروه حمله به رژیم اشغالگر است و اگر حمله نکند، جای سؤال دارد.
نکته دوم: اسرائیل سالهاست که به دنبال تخلیه غزه از فلسطینیان است. اهداف رژیم اشغالگر قدس از تخلیه غزه چند چیز است. 
الف) خشکاندن ریشه مقاومت چون امروزه مرکز اصلی گروه‌هایی مانند حماس و جهاد اسلامی سرزمین غزه است.
ب) توسعه بیشتر اراضی اشغالی 
ج) برداشتن موانع از سر راه احداث کانال بن گورین. رژیم اشغالگر قدس سالهاست که به دنبال ایجاد کانالی بین دریای مدیترانه با دریای سرخ، از طریق خلیج عقبه است که هم رقیبی برای کانال سوئز باشد و موجب کاهش درآمد مصر از کانال سوئز شود، و هم منبعی اقتصادی برای خود به وجود آورد و هم کشتیهای تجاری خود را از خطر احتمالی کانال سوئز مصون کند و در نهایت محدودیتی برای اردن در استفاده از سواحل خود در خلیج عقبه فراهم آورد. یکی از خطرات تهدیدکننده که مانعی بر سر راه این کانال است و به پاشنه آشیل آن تبدیل شده، نوار غزه است که این‌همه فلسطینی را در خود جای‌داده است؛ لذا تخلیه غزه از فلسطینیها گامی اصلی در برداشتن یکی از موانع ایجاد این کانال خواهد بود.
د) تسهیل تصاحب و استخراج منابع گازی دریای مدیترانه در نزدیکی نوار غزه و افزایش ارزش ژئوپلیتیک، ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک اسرائیل.
نقطه شروع اقدامات اسرائیل برای دستیابی به هدف مذکور، ازبین‌بردن مقاومت فلسطین از نوار غزه بود که با ترور فرماندهان حماس شروع شده بود و در مدت یک‌ماهه قبل از عملیات طوفان الاقصی، چندین فرمانده حماس به دست رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسیدند. عملیات طوفان الاقصی، پاسخی دندان‌شکن به جنایات اسرائیل از جانب حماس بود. پس در حقیقت شروع از جانب اسرائیل بود نه حماس.
نکته سوم: عدم پایبندی رژیم اشغالگر به تعهدات خود، عامل دیگری در اقدام حماس بدین عملیات بود. برای مثال، با میانجی‌گری آمریکایی‌ها، نتانیاهو قول داده بود که شهرکهای صهیونیست نشین را توسعه ندهد، اما به قول خود عمل نکرد و این عمل عامل دیگری در لبریز کردن کاسه صبر فلسطینیان، و شروع عملیات طوفان الاقصی بود.

سؤال دوم: اگر حماس حمله را شروع نمی‌کرد کودکان و زنان کشته نمی‌شدند.
پاسخ: اولاً کشته‌شدن زنان و کودکان برنامه روزمره مردم فلسطین است و اختصاص به عملیات طوفان الاقصی ندارد. در کلیپی که در فضای مجازی از یک کودک فلسطینی منتشر شد، از کودک فلسطینی پرسیدند: برای آینده چه آرزویی داری؟ او پاسخ داد، ما زنده نمی‌مانیم که آرزویی داشته باشیم. این واقعیت زندگی مردم فلسطین است. بله در جنگ غزه طبیعی است که کشته‌شدن زنان و کودکان وسعتی به‌مراتب شدیدتر یافته است. اما این جزءلاینفک مبارزه با اشغالگران است. یا باید دست از مبارزه کشید که این خواسته مردم غزه نیست و یا باید تا آزادسازی سرزمین فلسطین به مبارزه پرداخت که هزینه سنگینی خواهد داشت و کشته دادن لازمه لاینفک آن است.
ثانیاً بالاخره حماس باید روزی اقدام به این عملیات میکرد یا نه؟ 
ثالثاً طرح‌کننده این سؤال گویا خبر از زندگی مردم غزه ندارد. غزه در جهان مشهور است به بزرگترین زندان روباز دنیا. 
غزه و مردم رنج‌دیده‌اش سال‌هاست به جز بمباران خانهها و شهادت عزیزانشان چیز دگری ندیدهاند.
غزه از سال 2007 میلادی تا به حال در محاصره کامل رژیم اشغاگر قدس است. تنها راه مبادله و رفت و آمد برای غزه گذرگاه مرزی رفح است.  
محمد منعم دانشجوی پزشکی فلسطینی در ایران، در توصیف غزه میگوید: «صهیونیست‌ها سعی می‌کنند مردم غزه همیشه تحت‌فشار باشند و سرکوب شوند و در مسائل معیشتی و اقتصادی جنگ روانی سختی را تجربه می‌کنند. درسته الان در شرایط جنگی می‌گوییم مردم غزه آب ندارند برق ندارد؛ اما ما قبلاً هم نداشتیم. غزه فقط 4 ساعت برق داشت. آب شرب هم نداشتیم. آب شرب همیشه کم بود و امکانات و تجهیزات اینطور نبود که کل مردم غزه به آن دسترسی داشته باشند. آب شرب به تعداد کمی خانه می‌رسید یعنی به آنهایی که از لحاظ مالی وضعیت بهتری داشتند. اگر الان می‌گوییم غزه آب و برق ندارد یعنی صفر یعنی واقعاً ندارد. نرخ بیکاری در نوار غزه 75 درصد است یعنی اغلب مردم غزه بیکار هستند. افرادی که شاغل هستند اغلب معلم یا کشاورز هستند. اما صهیونیست‌ها اجازه نمی‌دهند محصولاتشان را صادر کنند. ما در غزه بهترین توت‌فرنگی را داریم و این توت‌فرنگی قابلیت صادر شدن دارد اما صهیونیست اجازه نمی‌دهد این توت‌فرنگی به طور درست صادر شود. غزه تعدادی کارخانه هم دارد اما صهیونیست‌ها چند وقت یک بار یکی آنها را بمباران می‌کنند تا مردم وابسته به کالاهای رژیم صهیونیستی باشند و از آنها وسایل مورد نیازشان را بخرند.»  

سؤال سوم: باتوجه‌به این که شروع حملهٔ رژیم صهیونیستی به غزه در اثر حرکات حماس بوده است، پس در واقع اسرائیل در این مسئله مظلوم واقع شده است و طبق گفتهٔ سران آمریکا و غرب، باید از خودش دفاع می‌کرد.
پاسخ: این سؤال حاکی از عدم اطلاع از وضعیت فلسطین است. سؤال‌کننده میپندارد که این سرزمین در اصل متعلق به رژیم اشغالگر قدس بوده که توسط حماس مورد تجاوز گرفته و لذا رژیم اشغالگر در حال دفاع مشروع است. درحالی‌که واقعیت چیز دیگری است. عدهای صهیونیست از گوشه‌وکنار جهان به این منطقه آمده و تحت حمایت انگلیس و دیگر زورگویان و استعمارگران، ساکنان اصلی این سرزمین را از خانه و کاشانه خویش آواره کرده و همه داروندار آنان را مصادره نمودهاند؛ لذا این حماس است که در حال دفاع از خویش است نه رژیم اشغالگر قدس.

سؤال چهارم: طوفان الأقصی توطئه روسیه است؛ برای انحراف ذهن جهانیان از جنگ اوکراین.
پاسخ: آنچه برخی را به‌سوی این احتمال سوق داده که طوفان الاقصی را به روسیه منتسب کنند، چند چیز است: 
اول: متشنج شدن نسبی روابط روسیه و رژیم اشغالگر قدس در ماههای اخیر.
دوم: استفاده برخی نیروهای حماس از برخی سلاحهای ساخت روسیه مانند موشک هدایت‌شونده ضدتانک کورنت.
سوم: موضعگیری نماینده روسیه در سازمان ملل بر ضد رژیم اشغالگر.
چهارم: نقشی که جنگ حماس و رژیم اشغالگر، میتواند در انحراف اذهان از جنگ اوکراین، و کاهش حمایت غرب از اوکراین و توجه کشورهای غربی به رژیم اشغالگر قدس داشته باشد.
اما باتوجه‌به اینکه از یک سو روسیه همیشه روابط سازنده با اسرائیل داشته است، و از سوی دیگر دولت نتانیاهو تا کنون واکنش جدی نسبت به اقدامات روسیه نشان نداده و به شایعات دخالت روسیه در طوفان‌الاقصی نیز توجه نکرده است، احتمال دخالت روسیه در عملیات طوفان الاقصی بسیار بعید است. خصوصاً که اولاً تشنج در روابط روسیه و رژیم اشغالگر امر تازهای است، درحالی‌که مقدمات عملیات طوفان الاقصی از بیش از دو سال (بلکه به تعبیر خود اسرائیلیها از چندین سال) قبل آغاز شده بود. ثانیاً روسیه به‌خاطر جنگ اوکراین، با چالش‌های متعدد امنیتی و حیثیتی مواجه است که امکان نقش‌آفرینی در جنگ غزه را از این کشور سلب میکند.
حمایت زبانی روسیه از غزه و یا محکومیت رژیم اشغالگر هم دلیل بر دست‌داشتن روسیه در این عملیات نیست، بلکه بیشتر نمایشی جهت به‌دست‌آوردن دل برخی کشورهای اسلامی، در راستای تأمین منافع روسیه در این کشوهاست.
لذا بعید نیست که این شایعه از سوی مخالفان دولت نتانیاهو مطرح شده باشد و هدف آنان از طرح این شایعه دو چیز باشد. یکی تضعیف دولت نتانیاهو و دیگری سرپوش‌گذاشتن بر ضعف نظامی و امنیتی رژیم اشغالگر، به‌منظور جلوگیری از فروپاشی افسانه شکست‌ناپذیری ارتش این رژیم.

سؤال پنجم: آنچه که ماجرای فلسطین را به دوران قبل از ۷ اکتبر و بعد از آن تقسیم می‌کند این است که تا قبل ۷ اکتبر تصور بر این بوده است که اسرائیل و حماس به نحوی همدیگر را تحمل می‌کنند؛ یعنی به‌رغم تمامی جنگ‌هایی که بینشان اتفاق می‌افتاد. بمبارانهایی که صورت می‌گرفت و موشکهایی که زده میشد نهایتاً آتش‌بسی بود و یک نوعی از تحمل یکدیگر. از ۷ اکتبر به بعد اتفاقی افتاده؛ که به دلیل نوع عملیاتی که حماس انجام داد ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته شدند در حالی که ۱۰۰۰ نفر آنها غیرنظامی بودند، اسرائیلی‌ها چیزی را مطرح میکنند که بقیه کشورها کمابیش آن را پذیرفتهاند و آن این است که گفته میشود ازاین‌پس در خاورمیانه یکی از این دو میتواند حضور داشته باشد.
پاسخ: بله واقعیت این است که در خاورمیانه یکی از این دو میتواند حضور داشته باشد. از ابتدا هم همین‌طور بود. منتهی قبلاً این رژیم اشغالگر بود که مدعی بقا بود و حق زندگی برای فلسطینیان قائل نبود، ولی وقتی نتوانست خواسته خود را به‌پیش ببرد، به‌ظاهر به وجود دو دولت در فلسطین رضایت داد. الآن هم همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند تنها یک راه عادلانه و معقول وجود دارد و آن نابودی رژیم غاصب اشغالگر، برگرداندن مسلمانان و دیگر آوارگان فلسطینی و ساکنان اصلی این سرزمین، و برگزاری یک رفراندوم واقعی که نوع و کیفیت حکومت بر فلسطین توسط اهالی واقعی فلسطین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی معین شود و در نهایت نسبت به یهودیان مهاجر ساکنان اصلی فلسطین تصمیمگیری نمایند.