انقلاب ایران، انقلاب مستضعفان در رویارویی با استکبار جهانی است

انقلاب ایران، انقلاب مستضعفان در رویارویی با استکبار جهانی است

فواد خریس، اندیشمند لبنانی اظهار داشت: امام خمینی(ره) با استناد به آیات وحدت، خطاب به مسلمانان و مستضعفان جهان تاکیدکرد که باید با یکدیگر اتحاد داشته باشند، لذا این انقلاب تنها انقلاب شیعیان نیست بلکه انقلاب مستضعفان در رویارویی با استکبار جهانی است.


به گزارش خبرگزاری تقریب، فؤاد خریس، اندیشمند لبنانی در وبینار  "گفتمان وحدت در منظومه فکری امام خمینی (ره)" که امروز یکشنبه به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که می‌خواهیم از شخصیت مهمی مانند امام خمینی (ره) صحبت کنیم، باید بگوییم که این شخصیت برخاسته از عمق اسلام، قرآن کریم و رسالتی بود که رسول‌الله(ص) آن را حمل کردند.

وی تصریح کرد: بعد از این که شرق و غرب برای ویران کردن سرزمین‌های اسلامی و تخریب برخی شخصیت‌های اسلامی به پا خواستند، امام خمینی(ره) برای بازگردادن عزت و جایگاه اسلام تلاش کرد. 

این اندیشمند لبنانی با بیان این که شرق و غرب به دنبال این بودند که شخصیت‌های اسلامی، تنها به امور خاصی بپردازند که هیچ ارتباطی به سیاست، اقتصاد و جهاد نداشته باشد و محدود به مساجد، حسینیه‌ها و حوزه‌های علمیه باشند، گفت: امام خمینی (ره) در دهه نود قرن گذشته اقدام به ایجاد یک تحول عظیم در جمهوری اسلامی ایران کرد تا این کشور را از آغوش استکبار جهانی خارج کرده و به جایگاه اسلامی خود منتقل کند.

وی افزود: امام خمینی(ره) بر نقش‌آفرینی و جایگاه قرآن کریم و رسول اکرم(ص) در جوامع، مساجد، حوزه‌های علمیه و حسینیه‌های ما اصرار داشت.

شیخ خریس، با اشاره به رویارویی امام خمینی(ره) با شاه و اطرافیان وی در جریان انقلاب اسلامی و تبعید ایشان به کشورهای مختلف، خاطرنشان کرد: به لطف خداوند انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 پیروز شد و نظام شاهنشاهی سقوط کرد.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران از قرآن کریم و سنت نبوی سرچشمه گرفته است، تصریح کرد: به همین دلیل امام خمینی(ره) تاکیدکرد که دین ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست.

این روحانی لبنانی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیاتی از قرآن کریم با موضوع وحدت گفت: امام خمینی(ره) با استناد به همین آیات به مسلمانان و مستضعفان جهان تاکیدکردند که باید بایکدیگر اتحاد داشته باشند، لذا این انقلاب، تنها انقلاب شیعیان نیست بلکه انقلاب مستضعفان در رویارویی با استکبار جهانی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل نخستین اقدام امام خمینی(ره) نامگذاری هفته وحدت اسلامی در ایام میلاد پیامبر اسلام (ص) بود و ایشان کنفرانس‌های متعددی را در این باره برگزار کرد تا بر این موضوع تاکیدکند که وحدت اسلامی از رسول خدا(ص) و قرآن کریم نشأت می‌گیرد. 

شیخ خریس در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فلسطین و وطوفان الاقصی اشاره کرد و افزود: امام خمینی(ره) نخستین کسی بود که سفارت اسرائیل در ایران را بست و آن را به سفارت فلسطین تبدیل کرد و خیابان‌هایی را به نام فلسطین نامگذاری نمود و این در حالی است که همه ما می‌دانیم که اکثریت مردم فلسطین از اهل سنت هستند. 

وی ادامه داد که امام خمینی (ره) نخستین کسی بود که آخرین جمعه ماه رمضان را به روز قدس نامگذاری کرد و برلزوم آزادسازی فلسطین و مسجدالاقصی و کلیسای قیامت و همه مقدسات اسلامی و مسیحی در این کشور تاکیدنمود.