آذرشب در وبینار "حج؛ ندای وحدت مسلمین در برابر جنایت مشرکین":

ارتباط حج و مقاومت/ امت اسلامی نیازمند عطش معرفتی و شناختی است

ارتباط حج و مقاومت/ امت اسلامی نیازمند عطش معرفتی و شناختی است

استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر اسلامی اظهار داشت: امت اسلامی نیازمند عطش معرفتی و شناختی است تا حرکت کند و زمانی که حرکت کرد، زمزم در برابر او پدیدار می‌شود.


به گزارش خبرگزاری تقریب، محمد علی آذرشب، پژوهشگر و استاد تمام دانشگاه تهران در وبینار «حج؛ ندای وحدت مسلمین در برابر جنایت مشرکین» که امروز (سه‌شنبه) به همت مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدا باید از معاونت بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای برگزاری این وبینار در خصوص حج تشکر کنم. 

وی با بیان این که عنوانی که برای این وبینار انتخاب شده، عنوان خوب و مهمی است، تصریح کرد: این عنوان، از این آیه کریمه گرفته شده است که می‌فرماید: «وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ وَرَسُولُهُ» بدین معنا که میان حج و برائت از مشرکان و ایستادن در برابر دشمنان اسلام اقتران و نزدیکی وجود دارد. 

دکتر آذرشب توضیح داد که این آیه زمانی نازل شد که مردم به سوی حج حرکت کرده بودند و رسول خدا(ص) به حضرت علی(ع) دستور داد که خود را به حجاج برساند و این آیه را به آنها ابلاغ فرماید.

وی با بیان این که باید به نقش حج در مقاومت توجه کنیم، گفت: رویکرد همه عبادات اسلامی، احیای جامعه مسلمانان است و این احیا کردن هدف اصلی اسلام به شمار می‌رود.

این اندیشمند کشورمان افزود: به همین دلیل باید همه عبادات و فعالیت‌های انسان در راستای این هدف بزرگ یعنی احیای انسان صورت گیرد و طبیعی است که حج در رأس عباداتی قرار دارد که با این هدف انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد که اگر روحیه زندگی در جامعه مسلمانان رسوخ کند، روحیه مقاومت نیز در میان آنها رسوخ خواهد کرد، زیرا این جسم زنده است که توان مقاومت دارد؛ لذا تا زمانی که امت اسلامی زنده است، می‌تواند در برابر دشمنان خود مقاومت کند.  

این استاد دانشگاه تهران گفت: امروز شاهد روحیه مقاومت در جهان اسلام، محور مقاومت و خارج از محور مقاومت هستیم و این بدان معناست که حیات در پیکر جهان اسلام نفوذ کرده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که حج، یکی از عبادت‌های مهمی است که می‌تواند مسلمانان را با یکدیگر متحد کند، اظهارداشت: زمانی که مسلمانان با یکدیگر متحد شدند، قلب‌های آنها به یکدیگر نزدیک می‌گردد و حیات در میان آنها جاری می‌شود و روح مقاومت در میان آنها رسوخ می‌کند.

وی با اشاره به روح زندگی و روحیه مقاومت در فلسطین و به ویژه در غزه، تصریح کرد: به همین دلیل اهتمام به حج در این شرایط از معنای خاصی برخوردار بوده و می‌تواند در راستای حمایت از برادران ما در فلسطین و غزه باشد.

دکتر آذرشب با اشاره به سخنانی از امام راحل (ره) در خصوص حج گفت: امام می‌فرمایند که از واجبات مسلمانان در حج، دعوت از ملت‌های اسلامی به وحدت کلمه و کنار گذاشتن اختلافات است و اصحاب قلم و سخن باید همه توان خود را در این مسیر و در راه ایجاد جبهه مستضعفان به کار بگیرند تا خود را با وحدت کلمه و تحت شعار لاإله إلا الله از اسارت قوای شیطانی و از چنگال بیگانگان و مستکبران و سوء استفاده‌گران آزاد کنند.

وی در ادامه با اشاره به این که امام در جای دیگری بر اهمیت آشنایی حجاج با اسرار حج تاکیدکرده‌اند، توضیح داد: طواف، سعی، رمی ومبیت و... همه این‌ها رموزی هستند. به این معنا که کسانی که سعی صفا و مروه می‌کنند در حقیقت در مسیر هاجر عمل سعی را انجام می‌دهند. هاجر تشنه شد و در حال تشنگی در مسیر صفا و مرده حرکت کرد و بعد از آن زمزم پدیدار شد. یعنی پدیدار شدن زمزم معرفت و زمزم حیات.

این پژوهشگر اسلامی خاطرنشان کرد که امت اسلامی نیازمند عطش معرفتی و شناختی است تا حرکت کند و زمانی که حرکت کرد، زمزم در برابر او پدیدار می‌شود.

وی با اشاره به این که امام در بیان رموز حج فرموده‌اند که طواف خانه خدا به ما می ‌آموزد که دور هیچ اله دیگری جز خداوند متعال طواف نکنیم، گفت: امروز متاسفانه بسیاری از مسلمانان و حکومت‌های اسلامی در اطراف کاخ سفید طواف می‌کنند.