اندیشمند موریتانیایی:

امام خمینی(ره) از عزت امت اسلام دفاع کرد/ فلسطین و وحدت مسلمانان اولویت اصلی امام خمینی بود

امام خمینی(ره) از عزت امت اسلام دفاع کرد/ فلسطین و وحدت مسلمانان اولویت اصلی امام خمینی بود

اندیشمند موریتانیایی با بیان این که امام خمینی(ره) از عزت امت اسلام دفاع کرد، اظهارداشت: اگر امت اسلام از اندیشه‌ها و آرمان‌های آن امام تبعیت نماید، می‌تواند با تمام دشمنان مقابله کرده و سازش نخواهد پذیرفت.


به گزارش خبرگزاری تقریب، شیخ محمد رشید فال، عالم دینی و امام مسجد الصدیق در موریتانی، در وبینار «گفتمان وحدت در منظومه فکری امام خمینی (ره)» که امروز (یکشنبه) از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: شکی نیست که مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی، گام‌ها و اقدامات اساسی در راستای وحدت امت اسلام برداشته است.

وی تصریح کرد: امروز از یک مرد بسیار بزرگ حرف می‌زنیم. انسان عظیمی که در سطح امت اسلام بودند، امام خمینی(ع) در سطح و اندازه امت اسلام و در برابر دشمنان، سازش‌ناپذیر بودند. مردی که با تمام جهان (کفر و استکبار) مقابله کرد و توانست گام‌های متعددی بردارد، همچنین با اندیشه‌های والا و با جهاد و مقاومت از مسائل مهم امت اسلام در برابر دشمنان اسلام حمایت کرد.

این اندیشمند موریتانیایی با بیان این که امام خمینی(ره) هرگز بر سر مسائل مهم امت اسلام، سازش نمی‌کردند و از آنها کوتاه نمی‌آمدند، گفت: او توانست امت اسلام را متحد کند. او بر اساس کتاب خدا عمل کرد و آن را همچون چراغی برای امت نصب‌العین قرار داد. او معلم، مربی و راهنمای امت اسلام بود و از مسائل امت در برابر دشمنانش دفاع کرد.

وی خاطرنشان کرد: امام(ره) توانست امت را از زیر یوغ تسلیم و درماندگی در برابر دشمنان نجات دهد و به آنها کمک کند، توانست گام‌های متعددی در این زمینه بردارد، توانست با استکبار جهانی مبارزه و جهاد کند. فکر و ذکر آن امام، امت اسلام بود. افکار و آرمان‌های آن امام در کتاب‌های متعددی وجود دارد.

شیخ محمد رشید فال افزود: اگر به سیره و زندگی آن مرد بزرگ توجه کرده و به سرچشمه زلال علمش نگاه کنیم، می‌توانیم از سرچشمه‌های علم و فکر آن بهره ببریم و گام‌های متعددی برداریم.

وی با بیان این که اگر امت اسلام به قرآن و آنچه بر پیامبر وحی شد، چنگ بزند و از پیامبر اسلام تبعیت کند، امتی زنده و پویا است، اظهار داشت: امام(ره) توانست امت اسلام را احیا کند و عزت و کرامت را به آنها بازگرداند آن هم پس از آنکه متحمل نکبت شکست‌های پیاپی می‌شدند.

عالم دینی موریتانیایی با اشاره به این که این مرد بزرگ، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود و ما از این نقش عظیم تجلیل می‌کنیم و به آن می‌بالیم، گفت: اگر امت اسلام از اندیشه‌ها و آرمان‌های آن امام تبعیت نماید، می‌تواند با تمام دشمنان مقابله کند و سازش نخواهد پذیرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: امام با جایگاه و اندیشه‌های خود فداکارانه از مسائل امت اسلام به ویژه از مسئله فلسطین دفاع کرد، برای همه مسلمانان فداکاری کرد، چیزی جز جهاد با دشمن را نمی‌پذیرفت، زیرا معتقد بود که دشمن فقط زبان زور را می‌فهمد.

وی تاکیدکرد که افکار و اندیشه‌های آن مرد بزرگ تاثیر زیادی بر آزادگان جهان گذاشت و هر کس سیره آن امام را مطالعه کند به عمق بینش و دانش و عظمت ایشان پی می‌برد. امام به قرآن کریم چنگ زد و به آن عمل کرد، باید به نقش آن امام در مسئله وحدت امت اسلام و نامگذاری هفته وحدت اشاره کنیم.