وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
نقش موثر امام علی علیه السلام در تثبیت اسلام و وحدت امت اسلامی
۱۴۰۲/۱۱/۰۲ ۱۴:۴۵ 110
حجت الاسلام رحمانی در گفتگو با تقریب:

نقش موثر امام علی علیه السلام در تثبیت اسلام و وحدت امت اسلامی

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم،بیان کرد: در آن عصر بزرگترین نقش امام علی(ع) این بود که تمام آموزه ها و مقررات اسلام شامل نظام سیاسی ، اقتصادی و قضائی را جامه عمل پوشاند که  در راس آنان روح این نظامات یعنی "عدالت" بود.


حجت الاسلام والمسلمین محمد رحمانی نیشابوری استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب در آستانه سالروز ولادت امیرمومنان علی(ع) پیرامون شخصیت و نقش موثر ایشان در تثبیت اسلام و وحدت امت اسلامی، اظهار داشت: باید در زمان های مختلف و به شکل های مختلف نقش ایشان مورد بررسی قرار گیرد؛ در یک جمع بندی می توانیم عصر امیرالمومنین را به سه بخش تقسیم نمود.

حجت الاسلام نیشابوری، افزود: ابتدا، حیات امیرالمومنین(ع) در عصر حضور پیامبر گرامی اسلام است که تا قبل از رحلت پیامبر نقش امیرالمومنین در تثبیت اسلام و آموزه های دینی که تقریبا می توان گفت زمان مظلومیت اسلام و مسلمین و در راس آن مظلومیت رسول خدا بود و نقش آفرینی امیرالمومنین در تبعیت محض از فرامین رسول گرامی اسلام اشاره نمود.

وی اضافه کرد: در مسائل شخصی و هم مسائل اجتماعی در ابعاد مختلف امیرالمومنین به عنوان یک وزیر و دستیار پرتوان در کنار رسول خدا برای تثبیت و همراهی ایشان بودند.

این استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) اولین مردی بودند که به پیامبر گرامی اسلام ایمان آوردند؛ ایشان در جنگ ها و غزوات مختلفی که رسول گرامی اسلام در آن حضور داشتند نقش بسیار مهمی را ایفا می نمودند، به عنوان نمونه به مبارزه امیرالمومنین با عمر بن عبدود در جنگ خندق که زبانزد عام و خاص است، می توان اشاره نمود، در آنجا بود که پیامبراسلام فرمود "ضربت علی یوم الخندق افضل من عبادت الجن و الانس"؛ ضربتی که توسط امیرالمومنین به عمر بن عبدود در تثبیت اسلام وارد شد با عبادت جن و انس در طول تاریخ بشریت مساوی است.

وی عنوان کرد: دومین، عصری که امیرالمومنین نقش بسزایی در تثبیت اسلام داشتند، بعد رحلت پامبر اسلام تا قبل از خلافت ظاهری ایشان بود؛ در این عصر ایشان نقش های مختلفی را برای تثبیت اسلام ایفا کردند که سخت ترین نقش می باشد زیرا با توجه به اینکه حق با او بود و می توانست قیام کند، خون دل ، سکوت و خانه نشینی داشت.

وی بیان کرد: اما بدلیل مسائل پیام حفظ دین ، اسلام و وحدت میان امت اسلامی سکوت کرد که از هزاران جنگ برای او سخت تر بود؛ مشاهده می کنیم در جای جای مسائل مختلف به خلفای راشدین کمک می کردند که آنان نیز این مطلب را بیان کرده اند اگر علی نبود آموزه های اسلام از بین می رفت.

وی در پایان با اشاره به مرحله سوم عصر امیرالمومنین (ع) و نقش پدرگونه ایشان بر امت اسلامی، تاکید کرد: ایشان به حسب ظاهر خلافت را به عهده گرفت که می توان در بیان ابعاد محتلف علمی و خطبه های نهج البلاغه و برپایی عدالت اشاره نمود؛ در آن عصر بزرگترین نقش ایشان این بود که تمام آموزه ها و مقررات اسلام شامل نظام سیاسی ، اقتصادی و قضائی را جامه عمل پوشاند که  در راس آنان روح این نظامات یعنی "عدالت" بود.

ارسال نظر