وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
همکاری های ائتلاف ‌ساز ریل گذار مسیر وحدت است
۱۴۰۳/۰۵/۲۰ ۰۸:۴۲ 16
اندیشمند و محقق سنگالی در گفت وگو با خبرگزاری تقریب مطرح کرد:

همکاری های ائتلاف ‌ساز ریل گذار مسیر وحدت است

آن دسته از قدرتهای بزرگ در حوزه کشورهای مسلمان که از انگیزه و ظرفیت لازم برای اثرگذاری در محیط منطقه ای برخوردارند، باید زمینه نزدیکی مواضع و نقش آفرینی اثرگذارتری در جغرافیای پیرامونی خود به وجود آورند.


مکنتار گویه ای اندیشمند و محقق سنگالی در گفت و گو با تقریب، الزامات سیاسی و حکمرانی در کشورهای مسلمان را مورد توجه قرار داد و گفت: مولفه های حکمرانی این مهم را ضروری می سازد که کشورهای مسلمان در قبال موضوعات و تحولات مهم ریسک پذیری خود را افزایش دهند.  

او در همین زمینه افزود: آن دسته از قدرتهای بزرگ در حوزه کشورهای مسلمان که از انگیزه و ظرفیت لازم برای اثرگذاری در محیط منطقه ای برخوردارند، باید زمینه نزدیکی مواضع و نقش آفرینی اثرگذارتری در جغرافیای پیرامونی خود به وجود آورند.  دستیابی به این هدف، نیازمند عبور از اختلافات دینی و ایجاد وحدت اجتماعی و سپس سیاسی است. این امر از طریق همکاری های ائتلاف ‌ساز در تصمیم‌گیری ممکن می شود.
مکنتار گویه ای با بیان اینکه نتیجه روشن چنین رویکرد همگرایانه ای در حل و فصل موضوعات مهم همچون مساله فلسطین نمایان می شود، ادامه داد: در مناسبات بین‌الملل که تقسیم ‌بندی‌های قدرت بازیگران بر اساس خواست و تحمیل نظام قدرت صورت می گیرد، کشورهای مسلمان باید بیش از هر وقت دیگری به اهمیت تقویت انحادیه ها و نهادهای میان خود وقوف پیدا کنند. چنانکه در مساله فلسطین شاهدیم تلاش اسرائیل به پشتوانه همپیمانان غربی اش به دلیل فقدان یک رویکرد مبتنی بر وحدت از سوی کشورهای مسلمان جریان دارد و اسرائیل به دلگرمی این حمایت بر شدت و شمار تهدیدات خود در سرزمین های اشغالی می افزاید.

او با بیان اینکه تل آویو بقای خود را در وجود اختلاف و تشتت و عدم اتحاد و انسجام میان ملت‌ها و دولت‌های اسلامی می بیند، افزود: این رژیم تنش در فضای پیرامونی را با اتکا بر مناقشات گروهی، قومی، مذهبی و تروریستی ایجاد می کند و به ان دامن می زند و کشورهای مسلمان با غفلت از این برنامه ها از اهمیت اصل مهم تقریب و وحدت غافل شده اند.

مکنتار گویه ای ادامه داد: ضروری است کشورهای مسلمان بر ارزش ها و اصول و همچنین منافع و حقوق مردم مناطق پیرامونی خود بویژه فلسطین متمرکز شده و همبستگی خود را حفظ کنند. این همبستگی و همگرایی در عرصه های مختلف نه ‌تنها زمینه را برای تشکیل وحدت هویتی فراهم خواهد کرد بلکه مانع از تضعیف هر چه بیشتر مردم مسلمان از جمله مردم فلسطین در برابر دشمنان خواهد شد.  

ارسال نظر