وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
شهید هنیه؛ مرد وحدت و مقاومت
۱۴۰۳/۰۵/۱۶ ۰۸:۲۲ 22

شهید هنیه؛ مرد وحدت و مقاومت

وحدت میان شیعه و سنی به ویژه در عرصه مقاومت از مهم ترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که به برکت انقلاب اسلامی و معمار کبیر آن حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) رقم خورد و این چیزی بود که شهید هنیه به نیکی آن را دریافته بود و قدر می دانست.


به گزارش خبرگزاری تقریب، سیدمحمدرضا مرتضوی معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در یادداشتی به بررسی ابعاد شخصیتی و وحدت گرای شهید اسماعیل هنیه پرداخته که مشروح آن در ادامه آمده است:

«مَا ضَرَّ إِخْوَانَنَا الَّذِينَ سُفِكَتْ دِمَاؤُهُمْ أَلَّا يَكُونُوا الْيَوْمَ أَحْيَاءً يُسِيغُونَ الْغُصَصَ وَ يَشْرَبُونَ الرَّنْقَ، قَدْ وَ اللَّهِ لَقُوا اللَّهَ فَوَفَّاهُمْ أُجُورَهُمْ؛ چه زیانی کردند آن دسته از برادرانى كه خونشان ريخت، هيچ زيانى نكرده اند، گر چه امروز نيستند تا خوراكشان غم و غصّه، و نوشيدنى آنها خونابه دل باشد. به خدا سوگند، آنها خدا را ملاقات كردند، كه پاداش آنها را داد.» (نهج¬البلاغه، خطبه 182) 

آری مجاهد نستوه اسماعیل هنیه نیز به قافله سعدا و شهدا پیوست و هرچند این مصیبتی بزرگ برای ما و عموم جبهه مقاومت است اما چون اویی شایسته رسیدن به این مقام و منزلت بود.  

در مورد اقدام رژیم صهیونیستی در ترور بزدلانه این مرد بزرگ و پیامدهای آن در این چند روز از جهات مختلف بحث شده است. اما شاید نکته ای که کمتر به آن توجه شده باشد شخصیت تقریبی این شهید والا مقام است که حتی در تشیع پیکر او نیز شاهد تجلی آن بودیم. 

هنیه که البته گذشته از شان رزمندگی و مبارزاتی اش در میان فلسطینیان از مقام بالای علوم دینی نیز برخوردار بود و به اصطلاح از بزرگ ترین علمای اهل سنت در غزه به شمار می رفت و برای سال ها امام جمعه این شهر بود، در طول سال هایی که به فعالیت های سیاسی و مبارزاتی می پرداخت با پرهیز از هر نوع فرقه گرایی و تفرقه سازی سعی در نزدیکی هرچه بیشتر و همکاری مضاعف نیروهای مختلف مذهبی در سراسر جهان اسلام با یکدیگر داشت. 

به طوری که حقیقتا او را باید در زمره علمای تقریبی جهان اسلام شناخت که البته در جهاد و مبارزه نیز از السابقون این عرصه بود.  شهادت او هم موجب برکاتی در عرصه مقاومت و هم در عرصه وحدت مذاهب اسلامی شد. 

چنانکه شاهد هستیم از سویی خون مظلومانه او این روزها تبدیل به اکسیر جریان مقاومت شده و انگیزه و توان نیروهای آن را دو چندان کرده است. از سوی دیگر تشیع پیکر او و اقامه نماز ولی امر مسلمین جهان بر بدن پاک او با حضور برادارن و نیروهای سنی و شیعه در کنار هم، حقیقتا وحدتی مثال زدنی را به نمایش گذاشت. 

راستی به عبارتی که رهبری معظم انقلاب در نمازی که بر شهید هنیه و محافظ ایشان اقامه کردند دقت کنید. ایشان عینا همان عباراتی که برای علما یا مجاهدان شیعه تلاوت می کنند را اینجا هم بدون هیچ ملاحظه ای بیان فرمودند: «اللهم انّا لا نعلم منهما الاّ خیراً وانت اعلم بهما منّا...». آری معظم له با صدای رسا فرمودند ما از هنیه جز خیر و نیکی نمی شناسیم و از خداوند می خواهیم بر نیکی های وی بیفزاید و از خطاهای احتمالی اش درگذرد.  

البته که در پرونده هنیه جز خیر و نیکی، و صبر و جهاد مگر چیزی بود؟ مرد شجاعی که شاهد شهادت مظلومانه شصت تن از خانواده و اقوامش بود و حتی پس از شهادت سه فرزند و سه نوه اش نیز از پا ننشست و جز شکر خداوند چیزی بر لب نیاورد و تا آخرین لحظه حیات مبارکش دست از مبارزه نکشید.  

وحدت میان شیعه و سنی به ویژه در عرصه مقاومت از مهم ترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که به برکت انقلاب اسلامی و معمار کبیر آن حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) رقم خورد و این چیزی بود که شهید هنیه به نیکی آن را دریافته بود و قدر می دانست.  

تصاویر زیبا و صمیمانه ای که از او در کنار و آغوش مقام معظم رهبری(حفظه الله) دیده می شود بیش از هر چیز محو افتراقات و اختلافات مذهبی را در سایه «وعتصموا بحبل الله جمیعا» به ذهن متبادر می کند که باید قدردان و شکرگزار این نعمت بزرگ بود. نعمتی که انشالله در صورت تداوم و تقویت آن به شکست کامل جبهه باطل و محو رژیم صهیونیستی از روی زمین خواهد انجامید. 

خداوند روح مطهر شهید هنیه، فواد شکر (حاج محسن)، سید رضی، زاهدی و عموم شهدای قدس و محور مقاومت – و البته در راس همه آنها سردار سلیمانی- را قرین رحمت و مغفرت خود قرار دهد و بر علوّ درجات شان بیفزاید و دعای خیر آنها را پشتوانه مجاهدت های رزمندگان و مبارزان جبهه حق و محور مقاومت قرار دهد.

ارسال نظر