وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
یکی اهداف موحدین عالم دعوت به وحدت و تقریب است
۱۴۰۳/۰۵/۲۰ ۰۸:۴۳ 14
حجت الاسلام آل کثیر در گفتگو با تقریب:

یکی اهداف موحدین عالم دعوت به وحدت و تقریب است

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، بیان کرد: مشخصا نگاه آیات قرآن کریم این است که امت اسلام را از مشکلات دور و عزت و شوکت مسلمین را حفظ کند و برای تاثیرگذاری در بین امت اسلامی باید از هم گسیستگی ، نزاع و اختلاف دوری کرد.


حجت الاسلام و المسلمین احمد آل کثیر استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با اشاره به تعدد مذاهب و فرقه های اسلامی در اقصی نقاط عالم، تبعیت از قران کریم و سنت رسول خدا  را کار مهم و اساسی دانست و اظهار داشت: وحدت امت اسلام در آیات قرآن کریم و بین ادیان سماوی تاکید شده است و بر اهل فضل و امت اسلام این مسئله پوشیده نیست؛ آیاتی که پیرامون این مسئله بیان شده است " انما المومنون اخوه" با این عبارت ها توصیه به وحدت می کند و دیگر آیات که می فرماید: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا "سورهٔ نساء آیهٔ59، به انی معنا که ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را نیز اطاعت کنید؛ پس هر گاه در امری دینی اختلاف نظر یافتید، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید، آن را به کتاب خدا و سنت پیامبر او عرضه بدارید، این بهتر و نیک‌ فرجام‌تر است.

حجت الاسلام آل کثیر، افزود: آیات متعددی در سوره انفال ، آل عمران و... وجود دارد که مضمون همه دعوت به وحدت است، مشخصا نگاه آیات قرآن کریم این است که امت اسلام را از مشکلات دور و عزت و شوکت مسلمین را حفظ کند و برای تاثیرگذاری در بین امت اسلامی باید از هم گسیستگی ، نزاع و اختلاف دوری کرد.

وی ادامه داد: شاید کسی در نظر داشته باشد که تمام ادیان را در یک دین تجمیع کند که واقعیت کنونی نشان می دهد شدنی نیست؛ در واقع اکنون هدف این است که وحدت عملی یعنی تقریب شکل بگیرد و هدف این نیست که کسی را ازعقیده خود خارج کنیم و سمت خودمان بکشانیم که تقریبا یک امر غیر ممکنی است و انشاءالله این هدف به دست منجی عالم بشریت اتفاق خواهد افتاد.

این استاد حوزه علمیه، بیان کرد: در مقابل تقریب "تبعید" است که به معنای دوری است؛ ما باید اسبابی که موجب دوری است را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم راهکارهای مورد نیاز وحدت و تقریب را ارائه دهیم، باید تفکر کرد که چه شد! امتی که از یک قرآن و یک رسول تبعیت و پیروی می کردند به این روز افتاد! که مذاهب اهل سنت و تشیع به چندین فرقه تقسیم شدند و این اختلاف از کجا شکل گرفت.

وی تصریح کرد: خیلی از مطالبی که موجب تفرقه  ودوری امت اسلام شده است، عدم نشست های علماء و نخبگان اسلام در اتاق های اندیشه ورز و حل مسائل اختلافی بوده است زیرا که مردم عوام از این مسائل دور هستند، علماء و نخبگان باید در یک فضای مسالمت آمیزی جمع شوند و این مسائل را مطرح کرده و حل و فصل کنند، برخی از اهل فضل در رسانه ها و شبکه ها و ... مباحثی مطرح می کنند که ایجاد شبهه می کند و موجب اختلاف امت اسلام می شود.

وی اضافه کرد: اما چگونه می توان از ظرفیت نخبگان و اهل فضل استفاده کرد؛ تنها راه حل و فصل اختلافات در دست علماء و نخبگان است که می توانند وحدت و تقریب عملی را به مرحله ظهور برسانند زیرا مردم عوام نه می توانند ایجاد شبهه کنند و نه می توانند به شبهه ای پاسخ دهند.

وی در پایان تاکید کرد: باید از این ظرفیت استفاده کامل را ببریم و در جهت وحدت عملی امت اسلام گام برداشته تا این اهداف تحقق پیدا کند.

ارسال نظر