وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
مسئله نگاه انسان دوستانه و محبت آمیز در تقریب مذاهب اسلامی بسیار حائز اهمیت است
۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ۱۰:۲۵ 423
حجت الاسلام رضایی در گفتگو با تقریب:

مسئله نگاه انسان دوستانه و محبت آمیز در تقریب مذاهب اسلامی بسیار حائز اهمیت است

امام جمعه سابق شهرستان بیرجند، بیان کرد: باید با عمل به سیره اهل بیت(ع)، راه وحدت و تقریب را دنبال کرد؛ از اینرو چه زمانی ما محبوب می شویم؟ زمانی که محب همه باشیم، باید در ادیان و مذاهب بدون در نظر گرفتن مذهب و دین ، با نگاه انسانیت و مهربانی به این مسئله دقت شود.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی بیرجندی امام جمعه سابق شهرستان بیرجند در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) را خط مشی و راه سعادت بشریت در راستای وحدت و تقریب دانست و اظهار داشت: اگر به قرآن کریم و سیره پیروان اهل بیت علیه السلام مراجعه کنیم ، مشاهده می گردد که افق دید آنان بسیار با افق دید افراد کنونی متفاوت است.

وی افزود: قرآن معیار مسلمان بودن را در دو چیز می بیند، قرآن می فرماید که یهودی ها و مسیحی ها می گفتند: " لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ کانَ هُوداً أَوْ نَصاري‏ تِلْکَ أَمانِيُّهُمْ قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقينَ"، هیچگاه کسی داخل بهشت نمی شد مگر یهودی ویا نصاری باشد.

وی در ادامه گفت: سپس قرآن کریم می فرماید: "تِلْكَ أَمانِيُّهُمْ" این یک توهم است ، " إن كنتم صادقین" برهانتان چیست؟  سپس دو معیار ابدی شدن و مسلمان بودن بیان می کند، "بلا من اسلم وجهه لله وهو محسن" در عرفان نظری اهل سلم باشد و روحیه تسلیم داشته باشد و در عرفان علمی محسن باشد، محسنین یعنی کسانی که زیبایی ایجاد کردن و خیر رساندن دارند، با این دو ویژگی فرد مسلمان می شود.

امام جمعه سابق شهرستان بیرجند، عنوان کرد: اکنون با هزار زبان می گوییم " لن یدخل الجنه الا من کان شیعین و یا سنین و..." ، وحال اینکه قرآن اصل این را نفی می کند که اسلام  در مقابل یهود و مسیحیت و بودیسم و غیره نیست، بلکه اسلام یک متد و روش است که به معنای تسلیم حق بودن است.

وی اضافه کرد: در کشورها مذاهب را به شاخص های ادیان می شناسند، برای مثال مسیحیت را به حضرت مسیح و اسلام را منصوب به حضرت محمد(ص) ، اسلام این موضوع را مطرح نمی کند و می فرماید: "ان الدین عندالله اسلام" دین نزد در خداوند اسلام است.

رضایی اذعان داشت: با این نگرش باید نگاهمان به عالم امکان تغییر کند، موجودات و حیوانات همگان آیات و نشان های خداوند هستند که امام خمینی(ره) می فرمایند: "کل موجود مرحوم" هر موجودی که خداوند متعال خلق کرده است لیاقت موجودیت داشته است، به این معنا که ما به برگ یا حیوانی نباید آزار برسانیم.

وی اضافه کرد: چطور می شود در جهان افرادی در ادیان و مذاهب بیاییم و به اندیشه ، فکر و عقائد آنان خدای ناکرده توهین و بی توجهی کنیم که اگر برای اجبار بود ، خداوند متعال قدرتی بالاتر است؛ خداوند متعال می فرماید: " لااکراه فی الدین"، " ما كان لبشر أن يؤتيه الله الكتاب والحكم والنبوة ثم يقول للناس كونوا عبادا لي من دون الله " همه منصوب به خداوند هستند.

دکتر رضایی بیرجندی در پایان تاکید کرد: باید با عمل به سیره اهل بیت علیهم السلام ،مانند امیرالمومنین علیه السلام  که فرمودند: " َصَبَرتُ، وفِی العَینِ قَذىً، وفِی الحَلقِ شَجاً" من با اینکه می خواهم این جامعه را هدایت کنم ولی در عین حال صبوری می کنم " وَ اللَّهِ لَوْ أُعْطِيتُ الْأَقَالِيمَ السَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلَاكِهَا عَلَى أَنْ أَعْصِيَ اللَّهَ فِي نَمْلَةٍ أَسْلُبُهَا جُلْبَ شَعِيرَةٍ مَا فَعَلْتُه" من یک پر کاه از دهان یک مورچه نمی گیرم که موجب آزار او شوم، از اینرو چه زمانی ما محبوب می شویم؟ زمانی که محب همه باشیم ، باید در ادیان و مذاهب بدون در نظر گرفتن مذهب و دین ، با نگاه انسانیت و مهربانی به این مسئله دقت شود.

ارسال نظر