وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
شصت و هفتمین کرسی آزاد اندیشی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد
۱۴۰۲/۰۸/۲۲ ۱۲:۰۷ 359

شصت و هفتمین کرسی آزاد اندیشی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد

شصت و هفتمین کرسی آزاداندیشی «ارائه و نقد نظریه موافقت و همراهی اهل بیت (ع) با کشور گشایی خلفا» به صورت حضوری و مجازی در محل سالن نشست های پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شصت و هفتمین کرسی آزاداندیشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی با عنوان «ارائه و نقد نظریه موافقت و همراهی اهل بیت (ع) با کشور گشایی خلفا» در تاریخ 20 آبان ماه 1402 در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار گردید.

در این کرسی حجت الاسلام والمسلمین اردشیر محمدی ارائه کننده، حجت الاسلام والمسلمین جواد ابوالقاسمی به عنوان ناقد نظریه، حجت الاسلام والمسلمین اسکندری به عنوان داور و حجت الاسلام والمسلمین سلمان نگهبان به عنوان دبیر علمی جلسه مشارکت نمودند.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین اردشیر محمدی با استناد به آیات ابتدایی سوره روم به تشریح این موضوع پرداخت و کشور گشایی را مورد نظر شارع مقدس دانسته و با استناد به انواع جهاد در نگاه فقها به توضیح این مطلب پرداخت.

وی در ادامه افزود: علمای اسلام اعم از شیعه و اهل سنت، جهاد ابتدایی را از ضروریات دین اسلام و قدر متیقن از قطعیات می دانند. شاهد آن نیز سیره پیامبر اکرم(ص) است. اهل بیت(ع) نیز علی‌رغم اختلافاتی که در موضوع خلافت با خلفا داشتند برای حفظ جامعه اسلامی به مشاوره خلفا در حمله به نقاط دیگر پرداختند و امام علی (ع) در دوران خلفاتش این کشور گشایی را ادامه داده است.

مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشکده حکمت علوی تهران در بیان ادله خود به رضایت خداوند اشاره نمود و تصریح کرد: رضایت خداوند از کشورگشایی‌ها، همسویی کشورگشایی با فقه اسلامی، عدم مخالفت پیشوایان با کشورگشایی، همکاری برای کشورگشایی، مشورت درباره غنایم جنگی و بهره‌وری از آنها، دادن قوت قلب به خلیفه دوم و مسلمانان، ادامه همان مسیر کشورگشایی خلفا پس از رسیدن به خلافت و دعای امام سجاد (ع) از ادله اصلی این موضوع هستند.

در ادامه بحت حجت الاسلام والمسلمین جواد ابوالقاسمی به عنوان ناقد به سخنرانی پرداخت و تاکید کرد: اصل جهاد ابتدائی در اسلام مورد شک نیست؛ بلکه اختلاف و تردید در شرایط آن است. در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) حکم جهاد، اولیه نیست بلکه ثانویه است و در صورت ممانعت از هدایت لازم می‌شود. 

وی گفت: اقتضای حکومت‌داری جنگ با دشمنان است، پس جنگ در زمان امام معصوم(ع) به منزله پیروی از خلفا یا تایید رویه ایشان نیست. و نیز اینکه از شروط جنگ ابتدایی معیت با امام عادل یا ماذون از ناحیه او است و علاوه بر آن اهل جهاد نیز دارای شرایطی هستند. بر خلاف ادعای مطرح شده، روایات توبیخی متعددی از ناحیه اهل بیت(ع) نسبت به جنگ‌های خلفا وجود دارد.

قائم مقام موسسه ولی عصر(عج)در پایان بحث تصریح کرد:  عدم مشارکت ائمه (ع) در جنگ‌های خلفا نشان از عدم موافقت دارد و حضور حسنین علیهما السلام در یک روایت ضعیف آمده است. راهنمایی‌های امام جهت حفظ کیان جامعه اسلامی بوده و در پایان نیز دعای امام سجاد علیه السلام در مورد مجاهدان جنگ‌های دفاعی بوده است.

خاطر نشان می شود این کرسی با حضور علاقمندان به مباحث تقریبی برگزار گردید و در پایان جلسه به پرسش های مخاطبین پاسخ داده شد.

ارسال نظر