وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
حجت الاسلام مبلغی: لزوم احترام به مقدسات و ایجاد کرسی های هم اندیشی میان ادیان و مذاهب اسلامی
۱۴۰۲/۰۶/۲۷ ۱۲:۰۳ 106
وحدت و تقریب؛

حجت الاسلام مبلغی: لزوم احترام به مقدسات و ایجاد کرسی های هم اندیشی میان ادیان و مذاهب اسلامی

عضو هیات علمی دانشگاه ، بیان کرد: اگر بخواهیم با ادیان و مذاهب دیگر ارتباط برقرار کنیم، نیاز است که به مقدسات ادیان و مذاهب دیگر توجه کنیم؛ باید از شرایط و فرصت ها برای انسجام انسان ها و پیشبرد بشریت و حرکت به سمت حضرت حق و خداوند باری تعالی گام های بلند برداریم.

حجت الاسلام و المسلمین حمید مبلغی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با تاکید بر لزوم احترام به مقدسات و گفتگو و ایجاد فضا و کرسی های هم اندیشی میان ادیان و مذاهب اسلامی، اظهار داشت: اکنون هر مجموعه از ادیان و مذاهب آنچه که در گذشته دارند به عنوان یک مسئله مقدس به آن نگاه می کنند؛ اگر بخواهیم با ادیان و مذاهب دیگر ارتباط برقرار کنیم، نیاز است که به مقدسات ادیان و مذاهب دیگر توجه کنیم.

حجت الاسلام مبلغی در ادامه افزود: در مذاهب اسلامی به لحاظ اخلاقی و شرعی اجازه ای وجود ندارد که به مقدسات آنان ورود پیدا کرده  وبه آنان توهین کنیم، زیرا از لحاظ منطقی و روابط اجتماعی این عمل محکوم است؛ با این توضیح که ممکن است مقدسات دیگران از نظر ما یک امر نکوهیده باشد اما باید توجه کرد برای ایجاد ارتباط عمیق نیاز است ابتدا به مقدسات آنان احترام بگذاریم تا در چارچوب روابط ، گفتگو و اعتماد صورت گیرد.

این استاد دانشگاه، تصریح کرد: با توجه به اینکه منشا ادیان و مذاهب یکی است، بنابراین نقاط اشتراک بسیار زیادی است که بعضی ها بر این اتفاق نظر دارند، نقاط اشتراکی به بیش از نود درصد می رسد.

وی عنوان کرد: این نقاط اشتراکی که ممکن است جزء مقدسات قرار بگیرد ، سبب خواهد شد که به این نکته ها توجه داشته و باید برای استحکام روابط و ایجاد تاثیرات مثبت بر روابط بشری ، حتما نسبت به مقدسات مذاهب و ادیان مقابل توجه شود.

وی اذعان داشت: گاهی حوادثی رخ می دهد که باید با نگاه به مقدسات و نقاط مشترک ، مسائل میان مذاهب را تعمیق بخشیده و آنان را گسترش دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر توجه کنیم ، می توانیم وحدت و تقریب را در بین ادیان و مذاهب جلوه گر نماییم؛ باید از شرایط و فرصت ها برای انسجام انسان ها و پیشبرد بشریت و حرکت به سمت حضرت حق و خداوند باری تعالی گام های بلند برداریم.

ارسال نظر