وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
حجت الاسلام زمانی: برای تحقق وحدت نیازمند برطرف کردن موانع اساسی هستیم
۱۴۰۲/۰۷/۰۱ ۰۸:۲۴ 206
وحدت و تقریب؛

حجت الاسلام زمانی: برای تحقق وحدت نیازمند برطرف کردن موانع اساسی هستیم

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه کشور، بیان کرد: لزوم توجه بر آگاه سازی، نقد دشمنی نیست؛ از کسی که تکیه بر نقل قول ها کند انتظاری نمی توان داشت، باید صحبت و گفتگو کرد، در اینصورت همه موانع قابل حل می باشد، در واقع تلقی غلط موجب عدم همکاری و نگاه غلط می شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسن زمانی مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب در آستانه هفته وحدت با تاکید بر کالبدشکافی موانع همکاری برخی از عالمان متدین سنی و شیعه با مسئله تقریب و وحدت، اظهار داشت: وحدت بر همه امت اسلامی لازم است، چراکه مشاهده می کنیم تمامی علما و فرهیختگان اسلامی در شعار معتقد به وحدت هستند اما در عمل بسیاری از علما و فرهیختگان اهل سنت و تشیع در هیچ کنفرانس وحدت شرکت و سخنرانی نکردند، این مسئله نیاز به کالبد شکافی دارد.

حجت الاسلام زمانی، افزود: هر چه پرچمداران شیعه وسنی تلاش می کنند جمعی از فرهیختگان  ومردم به وحدت و تقریب رو بیاورند، تحقق نمی یابد، بدلیل آنکه موانعی است که به طور تیتر وار بیان میکنم و باید بدان توجه نمود.

دکتر زمانی ادامه داد: اولین مانع، اعتقاد برخی از متدینین اهل تسنن و تشیع به تکفیر و یا نوعی از تکفیر است که نیاز به درمان می باشد.

وی تصریح کرد: مانع دیگر، تلقی مشترکات میان مذاهب اسلامی به اندک و پر رنگ نمایی اختلافات به بسیار و فراوانی است و مانع بعد داشتن اطلاعات غلط از مذاهب به این معناکه با تکیه بر اطلاعات غلط مطالب و مباحث خود را مطرح می کنند.

این کارشناس حوزه بین الملل، عنوان کرد: نمی توان با این موانع انتظارات وحدت داشت، اتهاماتی زده می شود که برخی از علما و یا مردم به شیعه و اهل سنت بدبین می شوند، برای مثال خیال می کنند اهل سنت دشمنان و مخالف اهل بیت(ع) هستند، شیعه ای که این تلقی را دارد مگر می شود به وحدت فکر کند و اهل سنتی فکر می کند شیعه دشمن صحابه است چراکه ما در صحیفه سجادیه صلوات بر صحابه داریم.

وی اذعان داشت: همه را نمی توان به یک شکل دید، در حقیقت هر چهار مذهب علاقه مند به اهل بیت(ع) هستند، عده بسیار ناچیز و محدودی هستند چنین تفکری ندارند، در واقع تلقی غلط موجب عدم همکاری و نگاه غلط می شود.

وی بیان کرد: نقد بر عملکردی برخی از صحابه سخن دیگری است، بزرگان اهل سنت نیز نقد داشتند، الإصابة في تمييز الصحابة از أحمد بن حجر العسقلاني عالم بزرگ اهل سنت نقد داشتند و در دیگر کتب می توان مشاهده کرد.

وی در پایان تاکید کرد: نباید اینگونه پنداشت که نقد دشمنی است، خیر نقد دشمنی نیست؛ طبعا کسی که این اتهامات را داشته و تکیه بر نقل قول ها کند انتظاری نمی توان داشت، باید صحبت و گفتگو کرد، در اینصورت همه موانع قابل حل می باشد.

ارسال نظر