وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تکفیر؛ عامل شقاق در امت اسلامی/مسئله توحید از بزرگترین محورهای وحدت بشریت است
۱۴۰۱/۰۸/۰۹ ۰۸:۱۶ 450
استاد حوزه علمیه قم در گفتگو با تقریب:

تکفیر؛ عامل شقاق در امت اسلامی/مسئله توحید از بزرگترین محورهای وحدت بشریت است

آیت الله سید محمدرضا علم الهدی استاد حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب مسئله توحید را از بزرگترین محورهای وحدت بشریت دانست و اظهار داشت:  انسان ها نمی توانند یکنواخت زندگی کنند و به یک شکل فکر کنند؛ اما در مسئله توحید، انبیای الهی یک راه را رفته اند و در مقابل شرک ایستادند و یک موضع را بیشتر پیش نگرفته اند.

وی افزود: "إِنَّ الدّينَ عِندَ اللَّهِ الإِسلامُ"؛ بنابراین قبل از آنکه به جهان امروز بپردازیم، باید به امت واحده ای که ابراهیم خلیل اطراف کعبه جمع کرد و شعار توحید را از کنار کعبه آغاز نمود و کعبه را ساخت اندیشید.

علم الهدی تصریح کرد: طبیعی است قرآن مردم جهان را بین مومن و کافر تقسیم نموده است و می فرماید: "اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ.."؛ ایمان مسلم در جانب توحید است و کفر به معنای آن است که کسانی که خدا را می شناسند و ایمان به او را می دانند، حقیقت را پنهان می کنند و زیر بار واقعیت نمی روند و خداوند آنها را کافر خطاب می کند.

وی عنوان کرد: امت های جهان امروز نوح و  ابراهیم را می شناسند ولی از آنان پیروی نمی کنند؛ اگر میان مسلمین اختلافاتی بعد از پیامبر اسلام می باشد در قبول پیامبر اختلاف نیست، این عقیده در زمان خود پیغمبر مورد بحث قرار گرفته بوده است، مردم خود از خلیفه اول تا چهارم را انتخاب نمودند و پذیرفتند فلذا نباید اختلافی میان امت واحده اسلام باشد، در واقع شقاق از آنجا بوجود آمد که عده ای خود را مومن و عده ای را تکفیر نمودند و در این قسمت امت اسلامی دچار تزلزل و شکافی شد که دست استعمار آن را مدیریت کرد.

علم الهدی ابراز داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: " إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ"؛ این طریقه شما آیین یگانه و پاک اسلام است و من یکتا پروردگار و آفریننده شما هستم، پس تنها مرا پرستش کنید.

وی در پایان تاکید کرد: خداوند متعال بشریت را از یک طینت آفرید و بسوی یک هدف هدایت فرمود و سپس یک شعار را برای انبیا قرار داد و آن "قولوا لا اله الله تفلحوا" است.

ارسال نظر