ابراهیم هندریکس نماینده مسلمانان در پارلمان آفریقای جنوبی با بیان اینکه قرآن کریم تعدد ادیان و نژادها و قوم و قبایل را در آیات متعددی به رسمیت شناخته است اما هر دین و گرایشی را درست نمی داند، بیان داشت: تفاوت های افراد در زمینه های مختلفی به چشم می خورد. بنابراین اسلام می فرماید حکمت تفاوت در خلق انسان از نظر ظواهر و ملت،َ شناخت از همدیگر می باشد. خداوند می فرماید: ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبههای بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند، همانا خدا کاملا دانا و آگاه است.
ابراهیم هندریکس با بیان این که این شناخت دارای آثار متعددی است که کمترین اثر آن، آگاهی از حقیقت، الفت، وحدت و جلوگیری از اقدامات سلبی و حذف گرایانه نسبت به دیگر مذاهب و ادیان است، افزود: از دیدگاه قرآن همه مسلمانان امت واحده محمدی و قرآنی و ید واحده ای هستند که هویت مشترکی دارند و مولفه های آن عبارت است از دین مشترک، تاریخ مشترک، احساس مشترک، فرهنگ مشترک، سرنوشت مشترک و کتاب و قبله مشترک که همگان در این مولفه ها و عناصر شریک هستند. بنابراین تقریب مذاهب به معنای اتحاد مذاهب در قالب یک مذهب و نفی دیگر مذاهب نیست.
او ادامه داد:از این رو مسلمانان با رویکرد تقریبی می توانند درک و شناخت بهتری از همدیگر داشته باشند و به تعامل پویایی دست یابند و در نتیجه قضاوت های منصفانه و عالمانه ای نیز از همدیگر خواهند داشت که به مرور از گفتارها و اقدامات تعصبانه و حذف گرایانه نیز نسبت به همدیگر جلوگیری می شود.
ابراهیم هندریکس تصریح کرد: مسلمانان نباید این حقیقت را فراموش کنند که چنین وضعیتی را جهان مسیحیت نیز تجربه کرده است به گونه ای که سالهای زیادی نیروی خود را برای طرد دیگری و حذف آن به کار بردند ولی با عقلانیت و خردگرایی روش منفی را تبدیل به همگرایی نمودند و امروزه مسیحیت با بیشترین فرقه ها و انشعابات و پراکندگی جغرافیایی به نوعی همسویی دست پیدا کرده است. در همین زمینه نیز نقش عالمان دینی و رهبران و نظامهای سیاسی آنان بر جسته بوده است و آنها باید برای ایجاد همگرایی در جهان اسلام بکوشند.
ارسال نظر