وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تعلل در وحدت اسلامی عامل تداوم فجایع فلسطین
۱۴۰۱/۰۲/۱۱ ۰۹:۲۹ 1231

تعلل در وحدت اسلامی عامل تداوم فجایع فلسطین

نشست سی و ششم از نشست‌های علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی

سی و ششمین نشست از نشست‌های علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی با حضور و ارائه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعید نعمانی ریاست محترم مجمع‌ الفکر الاسلامی با موضوع «تعلل در وحدت اسلامی عامل تداوم فجایع فلسطین» در دوشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه 1401 با حضور ریاست محترم و پژوهشگران ارجمند پژوهشگاه به‌صورت حضوری (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) و نیز با حضور مجازی فعالین و علاقه‌مندان بحث وحدت و تقریب برگزار گردید. لازم به ذکر است که ارائه‌کننده محترم مباحث خود را به دو زبان فارسی و عربی ارائه فرمودند تا از کلام ایشان به زبان عربی در آستانه روز قدس در رسانه‌ها استفاده شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید نعمانی ریاست محترم مجمع‌الفکر الاسلامی در مقدمه فرمایشات باتوجه‌به هم‌زمانی نشست، با شب قدر فرمودند که شروع تربیت امت واحده اسلامی در شب قدر است و تربیت مختص دوره پیامبر نیست چون هم افراد امت تجدیدشونده هستند و هم مواردی که باید آموزش داد و هم اموری که باید برای آن تربیت نمود تغییروتحول دارند.

ایشان با طرح این سؤال که چرا بعثت در 27 رجب است و نزول قران در شب قدر؟ فرمودند می‌توان گفت که قرآن دو بار نازل گردیده مرة لتربیة القائد و مرة لتربیة الأمه، ایشان آیه لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ (قیامت،16) را هم دال بر این امر دانستند.

ایشان در ادامه فرمودند که همه امت در قبال قرآن وظیفه دارند چراکه امت پیامبر خاتم مطابق آیه شریفه: وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا (بقره، 143) شهداء علی الناس هستند. 

ایشان در ادامه در مورد موضوع نشست فرمودند که موضوع فلسطین در بیانات دو رهبر بزرگوار انقلاب موضوع فلسطین موضوع بشریت است نه موضوع جهان اسلام، مهم‌ترین مدخل برای وحدت امت اسلام قضیه فلسطین است. 

 موقعیت و جایگاه فلسطین قابل‌انکار نیست امام راحل دیدگاه بلندی نسبت به فلسطین داشتند، جمهوری اسلامی ایران حدفاصل جهان اسلام و بشریت بوده است استقلال سیاسی و موضوعات مهم مطرح شده در جمهوری اسلامی منحصربه‌فرد بوده است و دوگانه سازی‌هایی مثل "شیعه – سنی" و "عرب – عجم" و "کرد – عرب" صرفاً بهانه‌هایی برای ایجاد تفرقه است که از جانب دشمن به آن دامن زده می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نعمانی با اشاره به تاریخ اشغال فلسطین فرمودند که اعراب علی‌رغم اینکه در اجلاس خارطوم (سپتامبر 1967) در دوره جمال عبدالناصر برگزار شد و موضع رسمی خود را سه نه (اللاات الثلاثه) به اسرائیل یعنی نه به صلح، نه به رسمیت شناختن و نه به مذاکره اعلان کرده بودند، الان برخی از این دول مرتجع زیر این حرفشان زده‌اند و به این امور تمایل نشان داده و به آن اقدام می‌کنند و متأسفانه در این میان مغرب (مراکش) که ریاست کمیته دفاع از قدس جهان اسلام را برعهده دارد، از دیگران سبقت گرفته است حتی در عراق هم - که امروزه بسیار ملتهب است - نجواهایی از برخی سیاستمداران بی‌بصیرت برای دامن‌زدن به عادی‌سازی روابط با اسرائیل بلند است. عراق کشور مهمی است و با عمان اردن و قطر و کویت قابل‌مقایسه نیست، لذا امریکا دندان طمعش را از افغانستان کَند و از آن خارج شد، ولی حاضر نیست از عراق چشم بپوشد، عراق امروز سکوی در منطق منطقه است.

ایشان در بخش دیگری از فرمایشات خود متذکر شدند که امام راحل عظیم‌الشأن روز قدس را روز اسلام و مسلمین اعلام کرد تا شروعی برای شکل‌گیری وحدت کل امت باشد. برخی می‌گویند ما باید از قدس دفاع کنیم، ولی نظر من این است که القدس یدافع عنا نه اینکه کار ما الدفاع عن القدس باشد.

 ریاست محترم دارالفکر الاسلامی در بیان هشدارآمیز نسبت برنامه‌های رژیم صهیونیستی گفتند که بحث اسرائیل همین هفت یا هشت میلیون جمعیت نیست، بلکه اسرائیل به دنبال نفوذ در کل جهان اسلام است و حتی اتحادیه افریقا با این که اسرائیل جزء آفریقا نیست آن را عضو ناظر در این اتحادیه قرار داده است. کشور وابسته‌ای مثل امارات وارد مسائل عراق، یمن، لیبی و سوریه شده و نقش ایفا می‌کند ما هم باید حساب شده در مقابل اینها عمل کنیم. حرکات دشمنان سیل‌آسا است و مجمع تقریب باید در صحنه امت اسلامی حرکت بزرگ و کاملاً حساب شده‌ای را رقم بزند.

 ایشان در فراز پایانی مباحث خود فرمودند که ما از برخی امور غفلت داریم مثل اندونزی که سیصد میلیون جمعیت مسلمان دارد و نسبت به فلسطین حساسیت لازم را ندارند مالزی و بنگلادش و پاکستان و دیگر کشورها هم همین‌طور. ما باید باتوجه‌به امکاناتی که در اختیار داریم برنامه جامعی برای تحرکات تفرقه‌افکنانه دشمن داشته باشیم و تحرکات و تعاملات ما باید بیشتر شود. 

در پایان جلسه هم برنامه پرسش‌وپاسخ برقرار بود.

ارسال نظر