وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی به معنای پایبندی ایران به ارزشهای متعالی وحدت اسلامی است
۱۴۰۲/۰۷/۰۴ ۰۹:۴۲ 310
آیت الله اعرافی :

برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی به معنای پایبندی ایران به ارزشهای متعالی وحدت اسلامی است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، بیان کرد: بدون تردید مبادی و مبانی وحدت اسلامی تامین کننده یک امت واحده و پایه های شکل گیری یک امت و تمدن یکدست و یگانه خواهد بود، همه باید از این منظر به علوم پایه دینی خود نگاهی بیفکنیم و قواعد مشترک را در آن بدست آوریم.

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب در آستانه هفته وحدت، با تاکید بر توجه به مبادی و مبانی وحدت و هویت واحده امت اسلامی، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ"، ای اهل ایمان در کار دین صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و مهیّا و مراقب کار دشمن بوده و خداترس باشید، باشد که پیروز و رستگار گردید.

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به برگزاری سی و هفتمین کنفرانس وحدت، افزود: برگزاری سالانه این کنفرانس در ایران اسلامی به معنای پایبندی ایران و گفتمان انقلاب اسلامی به ارزشهای متعالی وحدت اسلامی است و از سویی شرکت دانشمندان و علما در این کنفرانس به معنی آن است که امت اسلام احساس ضرورت یکپارچگی و وحدت اسلامی بیش از هر زمانی دارد.

وی اذعان داشت: در واقع امروز بیش از هر زمان نیاز به هویت اسلامی است که باید بدان بازگردیم؛ آنگاه که سخن از وحدت اسلامی و همکاری ها ، هماهنگی ها و هم افزایی های اسلامی به میان می آوریم در دوسطح می توان این مسئله را مطرح کرد.

این عضو شورای نگهبان، عنوان کرد: اولین سطح، سطح عمیق ولایه های بنیادین وحدت و یکپارچگی است و سطح دوم لایه های میدانی وعملیاتی وحدت و انسجام اسلامی می باشد.

وی اضافه کرد: در حقیقت یکی از محورهای اساسی این است که پایه های وحدت و مبانی وحدت و همبستگی را علما ، دانشمندان و صاحب نظران بنا نهند و تقویت کنند که در کلام مذاهب اسلامی نمود می یابد.

وی تصریح کرد: دومین محور، فقه اسلامی و فقه مذاهب است؛ بدون تردید در فقه ما ضوابط بسیار روشنی وجود دارد که همه امت را به انسجام و یکپارچگی اسلامی حرکت می دهد، لذا ضوابط و قواعد فقهی دو طرف باید مورد توجه طرفین قرار بگیرد و سومین محور، اخلاق اسلامی است که باید در دانش اخلاق اسلامی قواعد وحدت به خوبی تبیین شود.

وی در پایان تاکید کرد: بدون تردید این سه ضلع مبانی وحدت اسلامی، تامین کننده یک امت واحده و پایه های شکل گیری یک امت و تمدن یکدست و یگانه خواهد بود، همه باید از این منظر به علوم پایه دینی خود نگاهی بیفکنیم و قواعد مشترک را در آن بدست آوریم، البته در همین کار وسیع علمی نیازمند همکاری و تعامل گسترده میان نهادهای علم و دین در جهان اسلام هستیم که امیدواریم این کنفرانس نهادها و مراکز علمی امت اسلامی را به سمت کارهای بنیادین و عمیق در مبادی و مبانی وحدت و هویت واحده امت اسلام هدایت کند و به آن کارهای مشترک بنیادی سوق دهد.

ارسال نظر