وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
«طالبان شیعه را تکفیر می کند» اساساً گزاره نادرستی است!
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ ۱۱:۱۹ 442
گزارشی از یک نشست

«طالبان شیعه را تکفیر می کند» اساساً گزاره نادرستی است!

نشست تخصصی «طالبان تقابل یا تعامل، آیا طالبان به کفر شیعه معتقد است ؟» به همت انجمن علمی مذاهب اسلامی دانشکده مذاهب و همکاری انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه و مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام مورخ ۲۵خردادماه ۱۴۰۲ در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

دکتر علی ملاموسی میبدی «متخصص دیوبندیه و نویسنده کتاب طالبان» با تشریح سیر تاریخی دیوبندیه در افغانستان و نسبت آن با طالبان، بیان کرد: ما باید در خصوص «تکفیر و نسبت آن با اندیشه طالبان» گونه‌شناسی مفصلی انجام دهیم. «تکفیر کلامی»، «تکفیر فقهی» و «تکفیر سیاسی» از اقسام مختلف اندیشه تکفیر در میان طالبان است.

اکثر طالبان پیرو مکتب دیوبندیه هستند

وی با اشاره به تصویر شیعیان از منظر دیوبندیه و طالبان، عنوان کرد: «دیوبندیه» مکتبی است که در قرن دوازدهم هجری به دست شماری از علمای حنفی در شبه‌قاره هند بر مبنای تفکر شاه ولی‌الله دهلوی در روستای دیوبند تأسیس شد. اکثر طالبان دیوبندیه هستند و دیوبندیه کسی است که فکرش را از احمد سرهندی گرفته است. بایستی برای شناخت و فهم دقیق مسئله تکفیر به نظرات و آراء مؤسسین دارالعلوم دیوبندیه مراجعه کنیم.

وی ادامه داد: مانیفست دیوبندیه در خصوص شیعه را می‌توان این‌گونه فرمول‌بندی کرد که؛ شیعه از منظر اغلب علما و کتب و آثار دیوبندیه(طالبان) «مسلمان» و به‌مثابه یکی از اقلیت‌های مذهبی مورد خطاب قرارگرفته است.

امیر طالبان شیعیان را با عنوان «برادر مسلمان» خطاب می‌کند

دکتر میبدی در پایان خاطرنشان کرد: ملاعمر «امیر طالبان» در رساله‌ای به مردم افغانستان و عراق که با اشغالگران آمریکایی درگیر بودند با عبارت دقیقی شیعیان را «برادر» و «مسلمان» خطاب قرار می‌دهد. حتی ملا معتصم آغا جان یکی از مشاوران نزدیک ملا محمد عمر در مصاحبه‌ای راجع به وضعیت اقلیت‌های مذهبی در امارت اسلامی به‌صراحت رأی به مسلمان بودن شیعیان داده و آنان را حامیان امارت اسلامی خطاب قرار داده است و معتقد است به کفر شیعه اعتقادی ندارد.

دکتر مهدی فرمانیان «عضو هیئت‌علمی و معاون پژوهشی دانشگاه ادیان» با اشاره به یکی از مصادیقی که برساختی نامطلوب و فضای نفاق آمیزی میان افغانستان و ایران پدید آورده است، عنوان کرد: ما زمانی کتاب شریف نهج‌البلاغه را به زبان پشتون چاپ و در کشور افغانستان در زمان حضور طالبان توزیع و منتشر کردیم و هیچ‌گونه مشکل و مانعی از جانب طالبان علیه این اقدام صورت نگرفت. و نمونه‌های بسیاری از این قبیل وجود دارد که برخلاف فضای رسانه‌ای به تکذیب جریانی می‌پردازد که در پی نشان دادن این گزاره نادرست «طالبان شیعه را تکفیر می‌کند» است.

رسانه‌های غربی می‌خواهند فضای تشنج‌آمیزی میان طالبان و جمهوری اسلامی پدیدآورند

علیرضا کمیلی «فعال رسانه‌ای و تقریبی» با اشاره به حمایت رسانه‌های غربی علی‌الخصوص آمریکایی و مواضع و برساخت آنان نسبت به فضای حاکم بر سلطه طالبان در افغانستان، خاطرنشان کرد: بسیاری از اتفاقات با جوسازی رسانه‌ای و شانتاژ خبری و به‌دوراز واقعیات و رویدادهای روزمره در افغانستان رخ می‌دهد. رسانه‌های غربی می‌خواهند فضای تشنج‌آمیزی میان طالبان و جمهوری اسلامی پدیدآورند. به‌طوری‌که روزانه دست به جعل و انتشار اخبار دروغ می‌زند.

وی ادامه داد: امروزه فهم دقیق و شناخت درستی از اندیشه و عملکرد واقعی طالبان در افغانستان وجود ندارد. چرا ما هنوز مصرف‌کننده آثار و منابع رسانه‌ای بیگانه و برساخت خارجی از وضعیت طالبان در افغانستان هستیم.

«طالبان حقانی» زاویه و مشکل جدی با آمریکایی‌ها دارند

کمیلی با اشاره به تجارب میدانی خویش در این کشور گفت: حضور میدانی ما در افغانستان نشان داد که اساساً جریان‌شناسی و دسته‌بندی که طالبان جنوب را خوب و طالبان حقانی را بد نشان داده است، تا حدود زیادی کذب محض است. وقتی ما به سراغ افرادی از طالبان حقانی رفتیم و دیدگاه آمریکاستیزانه آنان را دیدیم، متوجه شدیم که قدرت رسانه آمریکایی در افغانستان مسبب اعمال فضای نفرت‌انگیز نسبت به طالب‌ها شده است تا به ما به‌صورت دروغین نشان دهد که طالبان حکم به تکفیر شیعه می‌دهد. درصورتی‌که اساساً این موضوع صحت ندارد.

خبرنگار: محمد پناه زاده

منبع: ادیان نیوز

ارسال نظر