وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
لازمه تحقق وحدت و تقریب عملی احترام متقابل ادیان و مذاهب است
۱۴۰۳/۰۵/۲۲ ۱۰:۲۸ 18
حجت الاسلام احمدی اصفهانی در گفتگو با تقریب:

لازمه تحقق وحدت و تقریب عملی احترام متقابل ادیان و مذاهب است

استاد حوزه علمیه قم، بیان کرد: اگر بخواهیم در بین ادیان و مذاهب اسلامی تقریب را تقویت بخشیم باید با چهره های اثرگذار جلسه بگذاریم که ملزمات آن حکیم بودن ، مودب بودن ، منصف بودن و عالم بودن است.


حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی احمدی اصفهانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار تقریب با تاکید بر لزوم احترام در میان مذاهب اسلامی برای دستیابی به وحدت پایدار، اظهار داشت: احترام به ادیان ومذاهب می تواند یکی از مهمات ترویج وحدت و تقریب بین امت ها باشد و یکی از طرق، پذیرفتن اعتقادات مذاهب و ادیان دیگران است، حال می خواهد حق باشد یا نباشد زیرا برای افراد مقدس است.

حجت الاسلام احمدی، افزود: باید از اهانت به بزرگان و اشخاص آنان پرهیز نمود، خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید " وَ لا تَسُبُّوا الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ" حتی کسانی که غیر از خداوند متعال را می پرستند دشنام ندهید زیرا آنان دارای مقدساتی هستند که موجب عمل متقابل می شود ، یعنی به مقدسات شما توهین می کنند و اگر قصد اصلاح آنان را دارید از طریق درک ، فهم و برهان آنان را آگاه کنید.

وی ادامه داد: ایجاد فضای مناسب برای اظهاراعتقادات آنان نیاز به مهیا کردن فضای مناسب است تا بتوان عقائد آنان را شنید و به نقاط قوت و ضعف آنان پی برد.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مسلما برخی از عقائد ادیان و مذاهب را قبول نداریم، اما نقد منصفانه و حکیمانه می تواند صحیح باشد و نقدهای تخریب گرایانه و از بین بردن آبرو نباید انجام گیرد ، زیراکه قطعا نقد حکیمانه اثر خود را به مرور زمان خواهد گذاشت.

وی عنوان کرد: تشکیل جلسات گفتگوی علمی با چهره های علمی ادیان و مذاهب از مهمات است، اگر بخواهیم در بین ادیان و مذاهب اسلامی تقریب را تقویت بخشیم باید با چهره های اثرگذار جلسه بگذاریم که ملزمات آن حکیم بودن ، مودب بودن ، منصف بودن و عالم بودن است که می تواند در امر وحدت کمک بسزایی داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: تشکل ها و اتحادیه ها اگر بطور صحیح حرکت کنند می تواند یکی از بهترین روش های نزدیکی در ایجاد تقریب مذاهب باشند و باعث آشنایی با مبانی و نزدیکی افکار مذاهب دیگر و ایجاد محبت و دوستی بین افراد مذاهب خواهد شد که از این جهات رسالت بزرگی بر دوش دارند. 

ارسال نظر