تقریب و وحدت از نگاه حضرت امام خمینی قدس‌سره
۱۴۰۱/۰۳/۲۱ ۰۹:۳۱ 256

تقریب و وحدت از نگاه حضرت امام خمینی قدس‌سره

چهلمین نشست از نشست‌های علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی با حضور و ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید نعمانی ریاست محترم مجمع‌الفکر الاسلامی با موضوع «تقریب و وحدت از نگاه حضرت امام خمینی قدس‌سره» در شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور ریاست محترم و پژوهشگران ارجمند پژوهشگاه به‌صورت حضوری (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) و نیز با حضور مجازی فعالین و علاقه‌مندان بحث وحدت و تقریب برگزار گردید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید نعمانی ریاست محترم مجمع‌الفکر الاسلامی در مقدمه فرمایشات باتوجه‌به هم‌زمانی نشست، با ایام سالروز رحلت حضرت امام خمینی قدس‌سره گفتند که امام خمینی به تعبیر استاد شهید صدر «حقّق حُلُمَ الانبیاء» آرزوهای انبیا را محقق نمود نه با لشکر و سپاهی که از جن و انس و حیوانات و پرندگانی که در اختیار حضرت سلیمان بودند بلکه با همین مردم عادی جامعه و این خود معجزه است.

ایشان ادامه دادند که امام رهبری عجیبی داشت با اینکه امرای ارتش شاهنشاهی با حمایت اربابانشان حکومت‌نظامی اعلام کردند امام به‌تنهایی ایستاد و فرمود که مردم به خیابان‌ها بیایند و لو بلغ ما بلغ و این در حالی بود که برخی انقلابیون هم با این مسئله هماهنگ نشدند و مخالف آن بودند و گفتند ممکن است رژیم سفاک جوی خون را بیندازد ولی امام زیر بار نرفت و گفت مردم به خیابان‌ها بیایند و این امر بسیار عجیبی بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نعمانی گفتند امام خمینی وحدت را از سیره پیامبر – که اسوه حسنه هستند – اخذ می‌کردند که بین مسلمانان و یهود، اوس و خزرج  و مهاجرین و انصار وحدت ایجاد می‌کردند امام خمینی با اشــاره به تاریخ صدر اسلام و اینکه پیامبر در میان مسلمانان عقد اخوت برقرار کرد و آنان بر اســاس إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ (حجرات، ۱۰) می‌فرمایند: مســلمین مأمورند به دوســتی و مواصلت و نیکی به یکدیگر و آنچه این عقد مواصلت را بگسلد و تفرقه در بین جمعیت اندازد، مبغوض صاحب شرع و مخالفت مقاصد بزرگ اوست.

ایشان ادامه دادند که امام به تأسی از پیامبر عظیم‌الشأن اسلام – که مدتی دعوت پنهانی داشتند – دفعة قیام نفرمودند و در مسیر تدریس خود در سال‌های متوالی در قم و نجف شاگردان زیادی تربیت کردند و تئوری‌های لازم برای انقلاب را تدوین و ترویج نمودند و حتی سخنرانی‌های قبلی امام و نیز درس حکومت اسلامی از مقدمات تئوری‌سازی برای انقلاب بود.

ایشان در ادامه بیان داشتند که یکی از کانون‌های مهم التهاب جهان، جهان اسلام  و جهان عرب است و عمده علت هم وجود منابع و معادن زیرزمینی بسیار زیادی است که خداوند در این منطقه به ودیعه نهاده است و استکبار جهانی با کمال وقاحت به خود جرئت می‌دهد که از آن‌سوی دنیا بیاید و این منابع و معادن را غارت کند، طبعاً در این شرایط مسئولیت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مضاعف می‌شود، البته متأسفانه وجود نظام‌های دست‌نشانده که آلت دست استکبار جهانی هستند، مانع استقلال بلاد اسلامی و نیز مانع تقابل امت اسلام با استکبار هستند.

استاد نعمانی با طرح  این سؤال محور اصلی وحدت چه باید باشد؟ گفتند که محور وحدت مسلمانان امور اقتصادی باشد؟ یا امور سیاسی؟ یا امر دیگر؟ نظر امام این بود که بهترین مسئله برای محور قرارگرفتن مسئله فلسطین و قدس است، گرچه نهادهای سیاسی متعددی برای اتحاد تعریف شده‌اند اما هیچ‌کدام کارایی لازم را نداشته است، لذا  امام مبتنی بر نگاه اسلامی و تفکرات اسلامی مسئله قدس را مبنای وحدت معرفی کردند و این حمایت امام از قدس بود که امروزه ابزار دفاع از فلسطین از سنگ به موشک تبدیل شده است. عضو شورای‌عالی تقریب مذاهب اسلامی افزود که موضوع فلسطین در بیانات دو رهبر بزرگوار بشریت نه‌تنها جهان اسلام، مهم‌ترین مدخل برای وحدت امت اسلام قضیه فلسطین است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نعمانی با اشاره به تاریخ اشغال فلسطین فرمودند که اعراب علی‌رغم اینکه در اجلاس خارطوم (سپتامبر ۱۹۶۷) در دوره جمال عبدالناصر برگزار شد و موضع رسمی خود را سه نه (اللائات الثلاثه) به اسرائیل یعنی نه به صلح – نه به رسمیت شناختن و نه به مذاکره اعلان کرده بودند، الان برخی از این دول مرتجع زیر این حرفشان زده‌اند و به این امور تمایل نشان داده و به آن اقدام می‌کنند و متأسفانه در این میان مغرب (مراکش) که ریاست کمیته دفاع از قدس جهان اسلام را برعهده دارد، از دیگران سبقت گرفته است.

ایشان در بخش دیگری از فرمایشات خود متذکر شدند که امام راحل عظیم‌الشأن روز قدس را روز اسلام و مسلمین اعلام کرد تا شروعی برای شکل‌گیری وحدت کل امت باشد.

ایشان در بیان اهمیت وحدت در نظام سیاسی در نگاه امام گفتند که امام علیه‌الرحمه مسئله وحدت را از ارکان و پایه‌های محکم نظام جمهوری اسلامی می‌دانست، لذا پیروزی جمهوری اسلامی مورد استقبال بسیاری از مسلمانان و خصوصاً فلسطینی‌ها قرار گرفت و دشمنان اسلام صدام را تحریک به حمله کردند، اما ایشان بر وحدت تاکید می‌کرد و می‌فرمود هرکسی را که حرف از تفرقه بین شیعه و سنی بزند نوکر آمریکا و اسرائیل است.

در پایان جلسه هم  برنامه پرسش‌وپاسخ برقرار بود.

ارسال نظر