وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی:  حاج قاسم دلداده وحدت جهان اسلام بود
۱۴۰۰/۱۰/۱۴ ۱۰:۲۸ 841

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی: حاج قاسم دلداده وحدت جهان اسلام بود

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر کراچی در کنفرانس اتحاد جهان اسلام برای مقابله با اسلام هراسی شرکت کرد.

دکتر شهریاری با قدردانی از سرکنسولگری و خانه فرهنگ ایران در کراچی به خاطر  همایش اتحاد اسلام و گردهم آوردن شخصیت‌های برجسته و حامیان وحدت در این مراسم، افزود: در ایران شهید حاج قاسم سلیمانی را سردار دل‌ها نامیده‌ایم و این در پرتوی مجاهدت‌های این سردار رشید در جهان اسلام است. 

دبیرکل مجمع تقریب اظهار داشت: تشکیل امت واحده یکی از آرمان‌های سردار سلیمانی بود، وی برای کمک به ملت‌های تحت ظلم و اعمال وحشیانه داعش در سوریه و عراق از هیچ فداکاری دریغ نکرد، زیرا وی دلداده وحدت جهان اسلام بود. 

وی ادامه داد: در تشییع جنازه سردار هزاران نفر شرکت کردند.همه مردم ایران به ایشان عشق می ورزیدند و  در حال حاضر هم به عنوان الگوی جوانان مطرح هستند. 

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، با طرح سؤالی گفت: قاسم سلیمانی چه کرد که سردار دلها شد؟ در دلش عشق الهی داشت و تشکیل امت واحده جزء آرمانهای ایشان بود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حاج قاسم وقتی برای خارج کردن داعش وارد عراق شد، کردستان عراق در محاصره داعش بود. او با هلی کوپتر خودش را وسط محاصره رساند.کردها که همه اهل سنت هستند تعجب کردند که چطور شهید قاسم سلیمانی خودش را آنجا رسانده است. 

دکتر شهریاری در ادامه اضافه کرد: در حالی که هنگام محاصره همه فرار می کنند، حاج قاسم با سران کرد و اهل سنت که اختلاف داشتند جلسه گذاشت و آنها را متحد کرد. وقتی که آنها این شجاعت را دیدند قوت گرفتند و با تجهیزات نظامی ما به داعش حمله کردند و در همان زمان افول داعش کلید خورد. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تأکید کرد: حاج قاسم دلداده وحدت جهان اسلام بود، ما در ایران اقوام مختلف داریم و حاج قاسم همیشه طلب وحدت می کرد و می گفت، همه اقوام باید با اتحاد علیه دشمن اسلام متحد شوند. 

وی با اشاره به وجود احزاب مختلف در پاکستان، گفت: در داخل ایران هم شیعه و سنی داریم اما با وجود اختلاف نظر وقتی به دشمن می رسیم متحد می شویم.

دکتر شهریاری، اظهار داشت: اتحاد بین مسلمانان دستور قرآن و سنت رسول الله(ص)  است و نباید تفرقه داشته باشیم.خداوند متعال از جدایی فکر و جسم انسان را نهی می کند. 

وی افزود: برای اتحاد احتیاج به ابزار مشترک یعنی عقلانیت و محتوا داریم و روشی که برای اتحاد استفاده می کنیم روش عقلانی است، عقلانیت یعنی به دنبال منافع مشترک باشیم و این روش ما است. 

دکتر شهریاری تصریح کرد: کسانی که از عقل استفاده نمی کنند، در قرآن بسیار مورد سرزنش قرارگرفته اند.عقلانیت مخالف تکفیر، ترور و اردو کشی خیابانی است و به این معنی است که با گفتگو اختلاف را حل کنیم و همدیگر را تکفیر نکنیم.

دکتر شهریاری با اشاره آیه شریفه «محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» گفت: کلمه «معه» در این آیه شریفه به معنای «کسانی که همراه رسول خدا (ص) هستند» و کلمه «مع» به معنای معیت و همراهی و همدلی است که  از آن به «زیر سقف رسول الله بودن» تعبیر می شود؛ یعنی کسانی که با او و همراه او هستند. 

وی با اشاره به انواع همراهی، افزود: همراهی گاهی جسمی است (انتقال از مکانی به مکان دیگر به همراه دیگری) و گاهی در نظر و رأی است (با کسی بودن یعنی هم نظر و هم رأی بودن) و گاهی نیز همراهی در عمل است. 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: تا زمانی که رسول خدا (ص) زنده بودند، خیمه اسلام واحد بود و همه یکجا نماز می خواندند و رأی آنها، رأی رسول خدا (ص) بود و هرگاه کار مشترکی پیش می آمد همه کمک می کردند تا به ثمر بنشیند. اما در همان زمان هم صحابه با یکدیگر اختلاف داشتند و در روایات این اختلاف نظرها موجود است، ولی حضور حضرت ختمی مرتبت موجب اتحاد میان صحابه شده بود. لذا صحابه هم در مکان، هم در رأی و نظر و هم در عمل با رسول خدا(ص) همراه بودند. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تأکید کرد: ما اگر می خواهیم امت رسول خدا باشیم باید «با رسول الله بودن» را زنده کنیم. اگر در رأی و نظر هم اختلاف داریم، خداوند متعال معیاری به نام قرآن کریم به ما عطا کرده که باید به آن مراجعه کنیم. باید در زمان اختلاف در تفسیر قرآن نیز به تفسیرهایی مراجعه کنیم که موجب اتحاد ما می شود. لذا اگر می خواهیم با رسول الله (ص) باشیم، باید به سنت او عمل کنیم. 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند قرآن کریم یعنی بزرگترین نعمت روی زمین پس از پیامبر اکرم(ص) را به ما عطا کرده است، اظهار کرد: قرآن کریم معیار خوبی برای رفع اختلاف است. لذا در هنگام جنگ نیز باید به دستور قرآن یعنی اصلاح بین مسلمانان عمل کرد. 

دکتر شهریاری ادامه داد: اختلاف در زمان پیامبر (ص) تا حد جنگ هم بوده است، اما معیت با رسول الله (ص)، سعه صدر و اخلاق حسنه ایشان موجب رفع اختلاف می‌شده است؛ چرا که ایشان اسوه حسنه و پیامبر رحمت بودند، نه پیامبر جنگ داخلی و ترور و بداخلاقی و تند خویی. از این رو اگر می خواهیم با رسول خدا(ص) باشیم باید او را اسوه خود قرار دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: در باب عمل نیز باید تابع قرآن باشیم و نباید طوری رفتار کنیم که موجب پیشرفت طرح دشمن شود. اگر طوری رفتار کردیم که رفتار ما دشمن اسلام را یک قدم به جلو آورد، ما با رسول خدا(ص) نیستیم، زیرا با دشمن خدا رفاقت کرده ایم.

دکتر شهریاری در پایان طرح تشکیل اتحادیه اسلامی را تشریح کرد و گفت: دشمن از تشکیل اتحادیه اسلامی ترس دارد و آمریکا داعش را درست کرد تا اسلام هراسی ایجاد کند و بگویند اسلام دین خشونت است.

ارسال نظر