وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
دنیای متاورس دنیای همگانی و فراگیر مجازی و دنیایی برای مهارت افزایی است
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۵:۱۰ 1241
دکتر شهریاری در نشست تخصصی «هستی‌شناسی و فلسفه هویت در فراجهان (متاورس):

دنیای متاورس دنیای همگانی و فراگیر مجازی و دنیایی برای مهارت افزایی است

به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط‌عمومی و با توجه به تغییرات و بازتعریف مناسبات جدید جهانی، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران  نشستی را به ‌منظور تبیین و بازشناسی مفهوم هویت در فراجهان (متاورس) برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب، مظفر پاسدار، نصرالله‌ جهانگرد، یونس سخاوت و شمس‌الملوک مصطفوی به سخنرانی ‌پرداختند و مفهوم متاورس، عناصر و چالشها و تحولات مربوط آن در جهان را برای حضار تشریح کردند.

دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این نشست تخصصی به توصیف بحث متاورس به عنوان یک بحث بین رشته ای و مؤلفات مربوط به آن پرداخت و مفاهیمی چون هستی شناسی اشراقی، وجود ارسطویی یا مشایی، هویتهای ملکوتی و ... را تشریح کرد.

وی ادامه داد: متاورس دنیایی است که این امکان را می دهد تا در دو ساحت عالم را تنزل دهیم، ساحتی که در آن امور معقول تبدیل به امور محسوس می شود و میتوانیم امور محسوس را بسازیم. در دنیای متاورس می توانیم خلاقیت داشته باشیم و هر کسی می تواند نقش دیگری را ایفا کند و این هویت یک هویت سیال است.

دکتر شهریاری افزود: در دینای متاورس تغییرات ما سه بعدی است و مثل دنیای فعلی یک هویت خطی نیست؛ در دنیای فعلی بسیاری از محدودیت ها ما را در برگرفته است و همیشه نمی توانیم آنچه می خواهیم باشیم، اما در متاورس از سطح زمینی که محسوس است متنزل به سطح خیال می شویم و در این صورت تبدیل به آواتاری می شویم که خیلی کارها از او بر می آید.

وی تصریح کرد: متاورس به وسیله یک هدست شما را در وضعیت مجازی 360 درجه قرار می دهد که میتواند یک بازی یا یک کسب و کار باشد، همانند همکاری در تولید، عرضه، خرید، کار یا تحصیل و آموزش یا هر واقعیت دیگری که اینک در دنیای حقیقی در جریان است. 

دبیرکل مجمع تقریب افزود: در آنجا هویت خود خواسته خود را داریم اعتماد دیجیتال (در مقابل اعتماد انسانی و سازمانی و حاکمیتی) رمزنگاری شده است؛ هویتها واقعی نیست ولی به وسیله یک هویت واقعی پشتیبانی می شود؛ متاورس این امکان را می دهد که شخص دیگری شویم و این بستگی به سطح خیال ما و توسعه یافتگی آن دارد.

وی اظهار داشت: در آینده این فناوری حس لامسه را نیز درگیر می کند و هویتهای آواتاری در آن با هویتهای واقعی ترکیب می شوند؛ ما در این فناوری دارایی هایی داریم که هویت ما، جامعه ما و منزلت ما را نشان می دهد؛ دنیای متاورس دنیای همگانی و فراگیر مجازی، گره خوردگی مجاز با واقعیت و پل زدن از یکی به دیگری با به عبارتی تعامل فعال حقیقی و مجازی است.

دکتر شهریاری گفت: دنیای متاورس قابلیت تکثر دارد و دنیایی برای مهارت افزایی است، قابلیت سفر در زمان را داراست و دنیایی برای ارتقای کیفیت تولید، تجارت الکترونیک، حکومت و دولت مداری و ... است.

وی در پایان به تشریح چالشهای موجود در این حوزه از جمله تعامل پذیری اقتصادی، تعامل پذیری گرافیکی و سخت افزاری، روایت های مثبت و منفی از متاورس و ... پرداخت و گفت: باید سعی کنیم در کنار روایتهای مثبت و منفی انگیزه های راویان مثبت و منفی از انتشار مطالب مربوط به این فناوری را نیز دریابیم.

در ادامه این نشست کارشناسان حاضر در نشست به سوالات مطرح شده از سوی حضار پاسخ دادند.

بنا به آنچه در این نشست مطرح شد، ابزار ورود به متاورس بر اساس تکنولوژیهای موجود نیازمند عنصرهای زیادی است؛ در این فناروی زمان و مکان وجود ندارد و قوانین کلاسیک در آن کاملا سست می شود و تحول عظیمی را در جهان ایجاد می کند؛ گفتنی است که این فناوری حریم خصوصی افراد را به صورت کاملا محرمانه نگه می دارد.

ارسال نظر