وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
گفت‌وگو، یکی از بهترین راه ها در مدیریت اختلاف است
۱۴۰۲/۰۷/۰۷ ۱۱:۲۷ 146
حجت الاسلام مهریزی در وبینار سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت؛

گفت‌وگو، یکی از بهترین راه ها در مدیریت اختلاف است

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اظهار داشت: باید بدانیم که در گفت‌وگو هدف، تبیین و اقناع است و نمی‌خواهیم افکار و اعتقادات شخصی را به یکدیگر القا کنیم.  

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: اختلاف میان انسان ها در مباحث علمی و یا اعتقادی یک امر طبیعی است؛ چراکه تمایلات درونی، دانش و استعداد هریک از افراد با یکدیگر متفاوت است.
 
وی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) در مورد اینکه انسان‌ها تا زمانی که متفاوت اند، به سمت پیشرفت و خیر حرکت می‌کنند، تصریح کرد: زمانی که همه افراد شبیه یکدیگر باشند، جامعه پیشرفت نمی‌کند.
 
حجت الاسلام مهریزی با طرح این سوال که با قبول اینکه اختلاف و تکثر یک امر طبیعی است، رفتار ما باید چگونه باشد؟  گفت: برخی از افراد موضع سلبی دارند، یعنی می‌خواهند اختلافات را از ریشه نابود کنند که این امر نه ممکن و نه مطلوب است.
 
وی ادامه داد: برخی دیگر از افراد در مواجهه با اختلافات شروع به اتهام زنی، نزاع و مشاجره می‌کنند، ما در آموزه های دینی مان در مذمت مشاجره و اتهام زنی آیات فراوانی را داریم که باید به آن توجه کنیم.
 
استاد درس خارج فقه خاطر نشان کرد: بهترین راهکار در مواجهه با اختلافات این است که باید این اختلافات مدیریت شود و قسمت های مفید و ارزنده آن برای تحقیق و پژوهش باقی بماند. یکی از بهترین راه ها در مدیریت اختلاف، گفت‌وگو است.
 
حجت الاسلام مهریزی با بیان اینکه گفت‌وگو با مناظره متفاوت است، گفت: در گفت‌وگو موضوع واحد وجود دارد که طرفین در سود و زیانش سهیم هستند اما در مناظره غرض غلبه است و هریک از افراد در پی اقناع یکدیگر هستند.
 
استاد درس خارج فقه تصریح کرد: باید بدانیم که در گفت‌وگو هدف، تبیین و اقناع است و نمی‌خواهیم افکار و اعتقادات شخصی را به یکدیگر القا کنیم.
 
حجت الاسلام مهریزی با طرح این سوال که گفت‌وگو در مسئله تقریب چه نقشی دارد؟ گفت: در مذاهب اسلامی مسلمانان با یکدیگر اختلافاتی دارند که به سه حوزه تقسیم می‌شود1- اختلافات بنیادی 2- اختلافات جزئی که حساسیتی ندارد 3- اختلافات حساسیت برانگیز و تاثیرگذار.

وی در پایان گفت: ما باید بدانیم که اختلافات میان شیعیان و اهل سنت با گفت‌وگو و با رعایت اخلاق اسلامی و در فضایی به دور از سیاست قابل حل است و از این طریق بین هیچ یک از طرفین دشمنی ایجاد نمی‌شود.

ارسال نظر