وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
کرامت انسانی؛ نقطه مشترک مسلمانان و غیرمسلمانان در دفاع از آرمان فلسطین
۱۴۰۳/۰۶/۲۶ ۱۴:۳۳ 16
دکتر شهریاری مطرح کرد:

کرامت انسانی؛ نقطه مشترک مسلمانان و غیرمسلمانان در دفاع از آرمان فلسطین

  دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: با توجه به اتفاقات فلسطین و غزه و شهادت بیش از 40 هزار کودک و زن و پیر و جوان به دست جنایتکاران صهیونیستی، ملاحظه می کنیم که مسلمانان و حتی غیر مسلمانان نسبت به این مسئله حساسیت نشان داده و به خیابان ها آمدند. نقطه مشترکی که مسلمانان و غیرمسلمانان را به میدان آورده مفهوم کرامت انسانی است.  


به گزارش خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شامگاه یکشنبه 25 شهریورماه 1403 در گفت وگو با برنامه صف اول شبکه خبر درباره سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: یکی از حربه های دشمنان ایجاد تفرقه میان امت اسلامی است لذا این همایش ها می تواند پاسخی به این حربه ها باشد.
 
وی با بیان اینکه ما در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... نیازمند وحدت هستیم، خاطرنشان کرد: در کشور ما گسل های قومیتی مذهبی وجود دارد که دشمنان با توجه به آن گسل ها نقشه هایی برای ایجاد چالش طرح می کنند. از این رو کنفرانس وحدت برای پیشگیری از مصائبی که ممکن است از این طریق دامنگیر جهان اسلام شود بسیار مؤثر بوده است.
 
دکتر شهریاری در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: هر از چند گاهی نهادهای تفرقه انگیز ممکن است برنامه خود را تغییر داده و روی مسئله خاصی متمرکز شوند، مانند هتک حرمت قرآن یا ایران هراسی یا ایجاد تفرقه بین شیعه و اهل سنت، از این رو ما نیز طبق آن، برنامه کنفرانس وحدت را تغییر می دهیم تا با آن چالش ها مبارزه کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه در 4 سال اخیر سطح کنفرانس از جهت میهمانان شرکت کننده سطح عالی بوده است، اظهار کرد: در این 4 سال از مفتیان اعظم، وزرای اسلامی و دینی کشورهای مختلف و رؤسای مؤسسات اسلامی جهان اسلام دعوت شده است اما مطالبه برای حضور در کنفرانس از داخل و خارج کشور بسایر زیاد بوده لذا ما با توجه به اینکه در برخی استان های کشور علمای نخبه بسیاری حضور دارند که می توانند به تقریب و وحدت کمک بسزایی داشته باشند، و امکان حضور آنها در کنفرانس وحدت نبوده است، کنفرانس های استانی را برگزار کردیم که تا کنون در استان های کردستان، گلستان و آذربایجان غربی با حضور علمای استان و فرهیختگان کشورهای همسایه برگزار شده است.
 
دبیرکل مجمع تقریب با بیان اینکه این کار نوعی مهاجرت کنفرانس وحدت به استان های دیگر بوده است، خبر داد که چهارمین کنفرانس استانی در 30 مهرماه در استان خراسان رضوی برنامه ریزی شده است که از علمای کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان نیز شرکت خواهند کرد.
 
وی همچنین به برگزاری کنفرانس های منطقه ای در کشورهای همجوار اشاره کرد و گفت: تا کنون 2 کنفرانس منطقه ای در کشور عراق با حضور نزدیک به 400 نفر از علمای عراقی و 100 نفر از علمای ایران برگزار شده است. همچنین کنفرانسی در کشور مالزی برگزار شده و در نظر داریم در کشورهای دیگر نیز این کنفرانس ها را برگزار کنیم.

شهریاری با اشاره به طراحی شبکه دانشگاهیان جهان اسلام با حضور نخبگان دانشگاه های کشور تأکید کرد: تا کنون با نخبگان 11 دانشگاه برتر کشور جلساتی برگزار شده و تلاش شده است که در این جلسات یاران خود را شناسایی کنیم و کنفرانسی با حضور دانشگاهیان برگزار کنیم.
 
وی موضوع این کنفرانس را "کرامت انسانی" عنوان کرد و گفت: کرامت انسانی موضوعی است که هر فرد دانشگاهی با هر تحصیلاتی که باشد می تواند از آن برای تولید محتوای علمی استفاده کند.
 
وی ادامه داد: با توجه به اتفاقات فلسطین و غزه و شهادت بیش از 40 هزار کودک و زن و پیر و جوان به دست جنایتکاران صهیونیستی، ملاحظه می کنیم که مسلمانان و حتی غیر مسلمانان نسبت به این مسئله حساسیت نشان داده و به خیابان ها آمدند. نقطه مشترکی که مسلمانان و غیرمسلمانان را به میدان آورده مفهوم کرامت انسانی است زیرا انسان حق دارد زندگی کند و اگر این زندگی از او گرفته شود کرامت انسانی او زیرپا گذاشته شده است.
 
دکتر شهریاری به موضوع دیگری با عنوان "خانواده" که از زیر مجموعه های کرامت انسانی است اشاره کرد و گفت: دنیای لیبرال می خواهد با همجنس گرایی و ... مفهوم جدیدی از خانواده را تثبیت کند، لذا ما این موضوع را محور قرار دادیم و چالش هایی که در جهان اسلام برای خانواده به وجود آمده را بررسی کردیم و دانشگاه های قونیه در ترکیه، دانشگاه های بغداد و مشهد را برای برگزار کردن کنفرانس در نظر گرفته ایم که انشاءالله به زودی در آبان ماه اولین کنفرانس کرامت انسانی در خراسان رضوی با حضور دانشگاهیان ترکیه و عراق برگزار خواهد شد.
 
دبیرکل مجمع تقریب با بیان اینکه طی 4 سال گذشته موضوع کلی کنفرانس وحدت، همکاری های اسلامی برای دستیابی به ارزش های مشترک بوده است، گفت: موضوع کنفرانس امسال همین عنوان است که عدالت و امنیت نیز به آن اضافه شده است.
 
وی افزود: ما باید دست به کار شویم و از این ظلمی که در فلسطین در حال رخ داده است پیشگیری کنیم و بدین منظور مفهوم عدالت وجود دارد. اکنون نه تنها جهان اسلام بلکه تمام آزادگان جهان اذعان می کنند که باید عدالت وجود داشته باشد.
 
شهریاری با اشاره به امنیت که از ارزشهای مشترک است نیز گفت: از دیدگاه نظام جمهوری اسلامی امنیت جهانی در گرو امنیت منطقه است لذا این امنیت بدون همکاری واقعی میان ملت ها و دولت های اسلامی رخ نمی دهد.
 
دبیرکل مجمع تقریب درباره نحوه برگزاری کنفرانس وحدت خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا توصیه بر این بود که کنفرانس حضوری برگزار نشود لذا ابتکار کنفرانس سی و چهارم برگزاری به صورت وبیناری بود و این نحوه در سال های بعد هم ادامه پیدا کرد. امسال نیز برخی شخصیت های جهان اسلام که توانایی حضور در کنفرانس را نداشتند با ارسال قطعه فیلم 10 دقیقه ای در این کنفرانس حضور پیدا کرده اند. لذا حدود 230 قطعه فیلم از شخصیت های جهان اسلام دریافت شده و بخش وبیناری کنفرانس امسال از دیروز شنبه آغاز شده و تا یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت. بخش حضوری کنفرانس نیز روز پنجشنبه 29 شهریورماه با حضور دکتر پزشکیان، رئیس جمهور محترم آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از نزدیک به 140 شخصیت از علمای اهل سنت ایران و همچنین مسئولان و علمای شیعه ایرانی در کنفرانس حضور دارند گفت: حدود 30 تن از بانوان فرهیخته کشورهای مختلف و 20 تن از بانوان اهل سنت نیز در کنفرانس امسال حضور خواهند داشت.
 
دکتر شهریاری با اشاره به پروژه "آی محسن" که از 2 سال پیش از سوی مجمع تقریب راه اندازی شده است گفت: یکی از برنامه های این پروژه گردشگری تقریبی و دعوت از نخبگان کشورهای مختلف برای گردشگری در کشور ایران و زیارت امام رضا(ع) و سایر مزارها است تا جوانان این کشورها با گفتمان تقریب آشنا شوند.
 
وی همچنین با اشاره به اهمیت فلسطین و عملیات طوفان الاقصی گفت: با توجه به اینکه جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی در فلسطین و غزه امنیت جهانی را به خطر انداخته است، موضوع فلسطین نیز به عنوان کنفرانس امسال اضافه شده است و لازم است که علاوه بر محورهای مقاومت، سایر کشورهای اسلامی نیز به میان بیایند و از رفتار این رژیم سفاک جلوگیری کنند. بدین ترتیب امیدواریم کنفرانس سی و هشتم با تأکید بر مسئله فلسطین، موجب شود تا کشورهای دیگر هم ارتباط خود را با این رژیم قطع کنند.
 
دکتر شهریاری در پایان ابراز امیدواری کرد که در کنفرانس سی و هشتم گفتمان تقریب اثرات خود را در سطح جهان اسلام به منصه ظهور برساند.

ارسال نظر