وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
پیامبر گرامی اسلام(ص) بنیانگذار سنگ بنای وحدت مسلمین/ به وحدت به عنوان یک فرهنگ نگریسته شود
۱۴۰۲/۰۷/۰۸ ۱۰:۴۸ 142
جوادی آملی در وبینار کنفرانس وحدت:

پیامبر گرامی اسلام(ص) بنیانگذار سنگ بنای وحدت مسلمین/ به وحدت به عنوان یک فرهنگ نگریسته شود

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، وحدت را یک امر قراردادی یا میثاق اجتماعی صرف ندانست بلکه ریشه آن را در اعتقادات و باورهای اصیل دینی مسلمانان عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین "مرتضی جوادی آملی"، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در وبینار سی‌ و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با تشکر از کلیه مسئولین محترم این کنفرانس گفت: خداوند جنبه مثبت و اثباتی مسئله وحدت و هم جنبه منفی و سلبی آن را در کلامش به بهترین شکل بیان فرموده است.
 
استاد درس خارج فقه با بیان اینکه وقتی رسول گرامی اسلام هم از مکه به مدینه هجرت فرمودند، اولین سنگ بنایی که بنیان نهادند، سنگ بنای وحدت بود، تصریح کرد:  کلام الهی نیز بر وحدت تاکید دارد. بنابراین مسئله وحدت یک امر قراردادی یا میثاق اجتماعی صرف نیست، بلکه ریشه در اعتقادات  و باورهای اصیل دینی ما دارد که حتی قبل از مسجد ساختن و قبل از بیان احکام الهی در مدینه، پیامبر گرامی اسلام این توصیه را داشتند.
 
آملی با بیان اینکه ما مسلمانان باید به وحدت برگشته و از اختلاف‌ها دوری کنیم، تاکید کرد: باید باور کرد که وحدت تنها با قرارداد و میثاق و نظایر آن تامین نمی‌شود، بلکه وحدت تا مبنای اعتقادی و باوری ومعرفتی اصیل پیدا نکند، نمی‌تواند برای جامعه خیر را به همراه داشته باشد. 
 
 وحدت  را به فرهنگ تبدیل کنیم
وی در ادامه خاطر نشان کرد: وحدت نه به عنوان یک امر قراردادی و تعهدهای اجتماعی و سیاسی و نظایر آن است بلکه وحدت برای انسانیت عموماً  نیازمند به یک باور اصیل و اعتقاد رسمی است . اینکه در این سال‌ها و علی رغم برگزاری کنفرانس‌ها و کنگره‌ها نتوانسته‌ایم وحدت شایسته‌ای را بین جوامع اسلامی ایجاد کنیم، نشان دهنده این است که این وحدت را در حد یک میثاق و قرارداد اجتماعی دیده ایم.
 
آملی در پایان خاطر نشان کرد: من باور دارم اگر جامعه اسلامی وحدت را به عنوان یک فرهنگ ببیند و به عنوان یک باور اعتقادی وفرهنگ عمومی و اجتماعی آن را ایجاد کند، می تواند موفقیتی را برای جامعه بشری به ارمغان بیاورد. امیدواریم که وحدت به عنوان برترین موهبت الهی به جامعه اسلامی باز گردد  و اختلاف و  تشتت و پراکندگی از جامعه اسلامی ریشه کن شود.

ارسال نظر