وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
وحدت اسلامی در گفتگو با آیت الله شیخ علی کورانی عاملی
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ ۱۲:۴۵ 698
مصاحبه

وحدت اسلامی در گفتگو با آیت الله شیخ علی کورانی عاملی

                                                                        

آنچه پیش روست  گفتگویی است صمیمانه با حضرت آیت الله شیخ علی کورانی از علمای برجسته لبنان در موضوع وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی که توسط خبرنگار مجمع جهانی تقریب مذاهب انجام شده است.

س: بعضی معتقدند صحبت از وحدت و تقریب از ضروریات اسلام است، نظر حضرتعالی در این زمینه چیست و جنابعالی عالی وضعیت وحدت بین شیعه و سنی را چگونه می بینید؟

ج: به نظر بنده تقریب بین مذاهب امری ضروری است و خوشبختانه شیعه و سنی به این امر معتقدند و با هم برادرند. بنده می بینم که علمای سنی در کنار من در مقابل فتنه استعمار و وهابیت می ایستند. امروزه به واقع مسیر اهل سنت با وهابیت جداست و بنده ایمان دارم که اهل سنت با تمام وجود همانند شعیه معتقد به وحدت می باشد. این طرز فکر باید بین تمام مسلمین رواج پیدا کند که شیعه و سنی مشکلی برای وحدت ندارند اما گروهی وجود دارند که عامل تفرقه و جدایی اند.

س:لطفاً توضیح دهید که امروزه عامل تفرقه در جهان اسلام چیست؟ و یا چه گروهی به تفرقه دامن می زنند؟

ج: عامل تفرقه در جهان اسلام وهابی ها و گروههای تکفیری می باشند که این گروهها بسیار پرنفوذند و دارای منابع مالی هستند قدرت رسانه ای بسیار بالایی دارند و از مراکز قدرت بشدت حمایت می شوند. برای مثال قدرت رسانه ای گروههای تکفیری وهابی آنقدر بالاست که با 20 شبکه ماهواره ای به صورت مداوم مسلمین چه شیعه و چه سنی را تکفیر می کنند و باز اشاره می کنم که به اعتقاد بنده، برای وحدت بین مسلمین باید ریشه ای عمل کنیم در حال حاضر شیعه و سنی کاملاً معتقد به وحدت و تقریب می باشند و عامل اصلی تفرقه در جهان اسلام وهابی ها می باشند و البته تبلیغات آنها که در ادامه بحث به راههای مبارزه با این تبلیغات خواهم پرداخت.

س: راهکار پیشنهادی شما برای خنثی سازی فعالیت های وهابیون چیست؟

ج: راهکار بنده اینست که گام اول تشخیص بیماری است که به طور یقین ویروس وهابیت است و گام دوم درمان بیماری است. اما برای درمان بیماری دو مرحله وجود دارد مرحله اول اینست که  دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق و دولتهای سنی میانه به صورت رسمی و مستقیم با دولت عربستان در مورد تند روی های وهابیون مذاکره کنند یعنی به صورت کارشناسی این موضوع پیگیری شود و بحث تغذیه مالی وهابیون مورد بررسی قرار گیرد بحث تبلیغات مخرب و تفرقه انگیز وهابیون در شبکه های ماهواره ای که با هزینه های سرسام آور انجام می شود و طی این تبلیغات رسانه ای مسلمین را کافر و مجوس خطاب می کنند بررسی شود و دولت عربستان باید پاسخگو باشد. اما مرحله دوم مردمی است یعنی ما باید با کنفرانسها، مناظره و برنامه های آموزشی و کتابها و مقالات مردم را آگاه کنیم تا تبلیغات منفی ماهواره ای وهابیون را خنثی کنیم در غیر اینصورت هر عملی که انجام گیرد فقط مسکنی برای درد تفرقه است.در صورتی که ما باید ویروس را شناسایی و از بین ببریم تا به وحدت کامل برسیم برای مثال ما بحث تفرقه را به صورت حاد در کشور عراق داریم در اینجا نیز وهابی ها و بعثی ها عامل تفرقه  و نفاق اند. به واقع اینها گروههایی اند که دولت مرکزی و منتخب عراق را قبول ندارند و به نوعی دست به مبارزه با دولت و مردم عراق زده اند.

س: نقش استعمار و کشورهای اشغالگر را در ایجاد تفرقه بین مسلمین چگونه می بینید؟

ج: به عبارتی کشورهای استعماری و اشغالگر پشت سر گروههای تکفیری قرار دارند و تمام حمایتهای مالی و سخت افزاری را از این گروهها به عمل می آورند در واقع گروههای تکفیری و وهابی آلت دست اشغالگران هستند و این مایه تأسف است. امروزه ثابت شده که موساد و CIA به صورت ویژه روی این موضوع کار کرده اند و احاطه کامل بر روی گروههای تکفیری دارند و از فقر وسادگی این گروهها سو استفاده کرده و نقشه شوم خود که همانا عدم تحقق وحدت بین مسلمان است را عملی می کنند.

س: به نظر حضرتعالی کنفرانسها، رفت و آمد های علما و رد و بدل شدن نامه ها و بحث های علمی تا چه حد در حرکت تقریب موثر می باشد؟

ج: در حال حاضر نتیجه کنفرانسها و مناظره ها خیلی مفید فایده نمی باشد. در واقع باید هوشمندانه در کنفرانسها و مجامع حاضر شویم. به نظر من برای شرکت در کنفرانس ها و جلسات در کشورهای مختلف یک اصل وجود دارد  و آن اینکه در محافلی که جو غالب شرکت کننده، تقربی و متعادلند حضور ایران مفید است اما در جلسات و محافلی که جو غالب ،تقریبی نیست حضور ایران نتیجه عکس دارد. از طرفی چون متولیان تقریب قدرت اجرایی بالایی ندارند نتیجه و ماحصل کنفرانسها و دیدارها توسط وهابیون خنثی می شود برای مثال قرضاوی در ابتدا فعالیتهایی برای وحدت انجام می داد و در مسیر وحدت گام بر می داشت اما وهابیون با فعالیتهای خود قرضاوی را جذب خود کردند از طرفی حماس و اخوان مسلمین که جز گروههای سنی متعادل هستند، نگاهشان به قرضاوی است و متأثر از اویند و این یک زنگ خطر برای مسئولان تقریب است.

وهابیون از کنفرانسها به نفع خود سو استفاده می کنند و افکار و برنامه های خود را به دیگران تحمیل می کنند. موضوع دیگر اینکه وجود مجمع تقریب در ایران از اشتباهات استراتژیک ماست. مرحوم قمی آنرا در مصر تأسیس کرد در ایران همه به وحدت معتقدند مشکل ما عربستان و بعضی کشورهای خلیج اند باید مجمع تقریب در عربستان تأسیس شود تا نتیجه بهتری دهد.

س: شما می فرمایید این مجمع باید در کشوری مثل عربستان تأسیس شود تا بازده بیشتری بدست آید اما مشکل اینجاست که حکومت عربستان نمی پذیرد و مانع از فعالیتهای گسترده تقریبی در کشورش می شود؟

ج: مطمئناً ایران در جهان امروزی داعیه وحدت دارد اما باید پایگاه مناسبی برای آن بیابد مثل عربستان چراکه تمام کشورهای خلیج متأثر از عربستان هستند و پایگان اصلی وهابیون هم در عربستان است حال اینکه چطور عربستان را متقاعد به پذیرفتن این موضوع کنیم از راه منطق، فشار و فعالیت مستمر باید عربستان را مجبور به پذیرفتن کنیم. چرا که مشکل اصلی عربستان است و تمام فعالیت های تکفیری و ترور از عربستان منشأ می شود.

س: بعضاً دیده می شود بعضی شخصیتهای شیعه در داخل و یا خارج از ایران با حرکت تقریب همسو نمی باشند، شما دلیل این موضوع را چه می دانید؟

ج: به نظر بنده آنها با رویه ای که در پیش گرفته شده مشکل دارند به نظر بنده و بسیاری از علما در بحث تقریب شخصیت شیعه باید حفظ شود، همانطور که در سالها پیش آقای بروجردی از شیخ الازهر استقبال کردند و مطمئن بودند شئونات مذهب شیعه رعایت می شوداما اکنون ما وهابیون را متوقع کردیم به طوری که آنها در اجلاسها و مناظرات قصد پوئن گیری از ما را دارند. هم اکنون وهابیت در حال فعالیت در تمام دنیا هستند حتی وهابیون در قم هم حرکت خزنده ای را شروع کردند و طلبه های هندی و پاکستانی را جذب  خود کرده اند در کردستان و سیستان و بلوچستان هم هستند حتی در شهر تهران آنها نماز جمعه برگزار کرده اند. اینها دردآور است و بعضی شخصیتها از این حرکات متأسفند، به واقع آنها از متولیان امر تقریب و مسئولان انتظار دارند رویه جدیدتری به کار ببرند چرا که نتایج مورد انتظار، بدست نیامده است. تبلیغات وهابیون در اهواز بسیار خطرناک است. ابتدا باید تمام راههای ورودی وهابیت به ایران مسدود و جلوی هر گونه فعالیت مالی و تبلیغات برای وهابیت گرفته شود. در حال حاضر موقعیت ایران در منطقه بسیار قوی است و موقعیت وهابیت بسیار ضعیف است یعنی ما باید از قدرت منطقه ای خود استفاده و تهاجمات وهابیت را خنثی کنیم.

س: حضرتعالی نقش رسانه را در پیشبرد اهداف تقریبی چگونه می دانید؟

ج: رسانه ها و ماهواره ها و خبرگزاری ها نقش عمده ای در بیان نظرات و خنثی کردن حملات دارند. بنده پیشنهاد دادم افکار و کتابهای ابن تیمیه را در شبکه های ماهواره ای شیعه نقد کنند و به چالش بکشند و وقتی افکار این تیمیه  به بحث و نقد کشیده شود می توان در مقابل، اصول فکر و اندیشه شیعه را در همان شبکه ها به جهانیان ارائه کرد اما متأسفانه استفاده مطلوبی از رسانه نمی کنیم و موضع ما در شبکه های ماهواره ای ضعیف است.

بنده در هفته دو جلسه در پالتاک که گفتگوی اینترنتی انجام می شود حضور دارم که علمایی از شیعه و سنی و وهابی هم هستند و مباحثی طرح می شود و به تبادل نظر می پردازیم بنده آنجا هم این مواضع را بیان می کنم همچنین یک برنامه دیگر پخش مستقیم از اهل البیت هم داریم، دو ماه پیش آنها در شبکه المستقل برنامه ای داشتند که به فضائل محمد بن عبدالوهاب می پرداخت مهمان برنامه امیر خالد پسر برادر امیر عبدالله بود. ایشان شروع به توهین به شیعه کرده و اکاذیبی در مورد مجوس و فارس ها و فساد روحانیون شیعه گفت. در موردی دیگر در یکی از شبکه های ماهواره های پسر برادر وزیر خارجه (مشعل) توهینی به شیعه در ماهواره کرد که نهایتاً بنده در یک شبکه ماهواره ای خطاب به امیر عبدالله گفتم آقای پادشاه علمای شما جواب ندارند که امرای شما بر علیه شعیه حرف می زنند و گفتم که این باعث تأسف است.

مجدداً عرض می کنم که باید از فضای رسانه ای و ماهواره ای به نحو مطلوبتر استفاده کرد.  با تشکر از شما برای انجام مصاحبه 

ارسال نظر