وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
ضرورت پمپاژ میانه روی اسلامی و همزیستی ادیان در سرتاسر جهان
۱۴۰۳/۰۴/۱۵ ۱۸:۱۷ 39
سخنان تقریبی شیخ الازهر در افتتاح شورای علمای مالزی

ضرورت پمپاژ میانه روی اسلامی و همزیستی ادیان در سرتاسر جهان

 در جلسه افتتاح مجلس شورای علمای مالزی (MADANI) که با حضور نخست وزیر مالزی، شیخ الازهر، اعضای مجلس علمای مالزی و جوانان مالزی برگزار شد، دکتر احمد الطیب و انور ابراهیم اعتدال و تساهل اسلام و رویکرد اسلامی برای ترویج برادری و وفاق در جوامع دینی را نیاز مبرم جهان اسلام دانستند.

 شیخ چهل و چهارم الازهر در ابتدای سخنان خود با تاکید بر اینکه آنچه بیش از همه، جامعه مالزی را از سایر جوامع اسلامی متمایز می کند، کثرت نژادها و مذاهب است. وی نسبت به خطر سوء استفاده از تکثرگرایی توسط برخی جریانات افراطی هشدار داد و خطر افراطیون را آسیب مهم جهان اسلام دانست و افزود حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) تعایش همه مسلمانان را ضروری دانسته و بدان باید توجه کرد آنجا که حضرت فرمودند: «هر كس مانند ما نماز بخواند و به قبله ما رو نمايد و ذبيحه ما را بخورد، مسلمان است و چنين شخصی را خدا و رسول، امان داده اند. پس به كسی كه در امان خدا است خيانت نكنيد.»

 

اصل احترام به سایر ادیان و مذاهب

احمد الطیب افزود: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) خودشان مبانی و حدود ارتباطی را که یک مسلمان باید با پیروان دیگر برقرار کند را بوجود آوردند که این رابطه مبتنی بر اصل «احترام»، «همکاری» و «همزیستی همه ادیان و جبهه ایمان در برابر ماتریالیسم» است. وی تاکید کرد که اخلاق اسلامی نه تنها تعرض به شخص را بدون توجه به مذهب، جنسیت و رنگ نهی کرده؛ بلکه تعرض به حقوق حیوانات و گیاهان و جمادات را حرام می داند، مگر آنچه شرع به دلایلی بر آن تصریح کرده است. بر این اساس ذبح حیوان برای خوردن و رفع گرسنگی و به مقدار معین تجاوز محسوب نمی شود. همچنین اسلام برای حفظ محیط زیست و پاسداشت زمین احکامی وضع کرده است به گونه ای که به هیچ انسانی اذن فساد فی الازض را نمی دهد و امیال نفسانی بشری نباید بر محیط زیست تأثیرات منفی بگذارد. توجه اسلام به حفظ حقوق جمادات، نباتات و محیط زیست روشن می کند که حقوق همه انسان ها و حتی حقوق غیر مسلمانان در اسلام چه ارزش بالایی دارد.

احمد الطیب افزود: مسئولیت ترویج همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان مختلف بر عهده تک تک مسلمانان است و تنها با درک صحیح پیام روشن اسلام به طور خاص در مورد مواجه با حقوق پیروان ادیان دست یافتنی است.


 احمد الطیب افزود: دین فرستاده شده تا انسان ها را سعادتمند کند و او را از خطرات خدایی شدن ماده (ماتریالیسم) دور و تلاش کند تا غرایز انسان را از جنگ ها و درگیری های بیهوده نجات دهد و دین تنها راه کنترل غرایز انسان و جهت دهی به غرایز بشر است.

 شیخ الازهر نسبت به جریاناتی که سعی در دامن زدن به تعصب و نفرت در میان مسلمانان هشدار دارد و گفت: دامن زدن به درگیری های فرقه ای و سوق دادن جوانان مسلمان به سمت مسائل پیش و پا افتاده که آنها را از توجه و توجه به مسائل مهم تر منحرف می کند خطرناک است و همگان باید در مقابل آن بایستیم.

 شیخ الازهر در پایان این سخنرانی گفت: بنده مشتاق شنیدن نظرات جوانان مالزیایی هستم و تمام تلاشم را برای چگونگی ترویج  کثرت گرایی به نفع جهان اسلام انجام و می کوشم به حقوق زنان و دختران و چگونگی تضمین حقوق زنان برای تحصیل و مشارکت در امور اجتماعی پایبند باشم.

 نخست وزیر مالزی نیز با ابراز خرسندی از حضور احمد الطیب در این دیدار مهم و قدردانی از اشتیاق ایشان برای بحث و تبادل نظر در مورد اندیشه های جوانان مالزیایی و گفتگو بدون هیچ محدودیتی، تاکید کرد که مالزی قدردان تلاش های شیخ الازهر و اندیشه اعتدالی الازهر است که میانه روی را از مصر به سرتاسر جهان صادر می کند.

 

منبع:https://www.amanataljouf.net/egypt/77758.html

ارسال نظر