وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
لزوم آگاهی دادن به جوانان در خصوص خطرات تندروی و تروریسم
۱۴۰۳/۰۶/۲۶ ۱۴:۲۱ 13
استاد دانشگاه از کشور یونان در سومین وبینار کنفرانس وحدت اسلامی:

لزوم آگاهی دادن به جوانان در خصوص خطرات تندروی و تروریسم

یاشار شریف داماد اوغلو، استاد دانشگاه از کشور یونان در سومین وبینار سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی که امروز (یکشنبه) به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: من در این سخنرانی خطاب به سه گروه جهان عرب و مسلمانان، همه انسان‌ها و فلسطینیان سخن می‌گویم.

وی خطاب به جهان عربی و اسلامی و همه مسلمانان گفت: بر همه علمای امت اسلامی لازم است که میانه‌روی در دین اسلام که به همزیستی با دیگران دعوت می‌کند را در میان همه انسان‌ها نشر داده و نسبت به هرگونه تندروی و تلاش برای تحمیل نظر یا مذهبی به مردم هشدار دهند.

وی در این باره توضیح داد که پشت تندروی و افراط‌گرایی، حمایت مادی و معنوی قرار دارد که ایجاد تفرقه میان مسلمانان را هدف قرار داده است.

این استاد دانشگاه تاکیدکرد که بر علمای شیعه و سنی لازم است، بیانیه‌ای در خصوص تحریم قتل یک شیعه به دست سنی و قتل یک سنی توسط شیعه صادر کنند.

وی خاطرنشان کرد که تاریخ پر است از توافقنامه‌های صلح و یاری مظلومان، مانند پیمان "حلف الفضول" قبل از اسلام در مکه،"صحیفه مدینه منوره" در ابتدای ظهور اسلام و "وثیقه مکه مکرمه" در سال‌های بعد از اسلام.

این اندیشمند یونانی ادامه داد: ما اکنون در رکاب مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی قرار داریم که در قرن گذشته با هدف ایجاد ارتباط میان مذاهب اسلامی و نزدیک کردن آرای مختلف به یکدیگر تاسیس شده است، بنابراین بر ما لازم است بار دیگر به آشتی میان علمای امت اسلامی و کنار گذاشتن تفرقه و تعصب مذهبی دعوت کنیم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تنها با رویارویی با تفکر تندروی و آگاهی دادن به جوانان امت اسلامی نسبت به خطر افتادن در چنگال تندروی و تروریسم امکان‌پذیر است.

یاشار شریف داماد اوغلو در ادامه اظهار داشت که ادیان، پیام صلح به بشریت و حتی همه مخلوقات هستند؛ لذا ما باید بدانیم که اسلام، جنگ را تنها در یک مورد یعنی دفع تجاوز دشمن به خود و سرزمین خود جایز می‌داند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به همه انسان‌ها در رابطه با مردم فلسطین گفت: ای فرزندان انسان با هر زبان، دین، رنگ و کشور که هستید، من شما را از کشور خود یونان فرا می‌خوانم و از شما قبل از این که فرصت از دست برود، کمک می‌خواهم.

این اندیشمند مسلمان ادامه داد: من همه کسانی که دارای وجدان بیدار هستند و می‌دانند که مسئله فلسطین، مسئله عادلانه و به حق هست را فرا می‌خوانم که در برابر نژادپرستی صهیونیست‌ها دست بسته نباشید و به حمایت خود از این رژیم اشغالگر ادامه ندهید و به یاد داشته باشید که حق به صاحب خود باز می‌گردد، پس نام خود را با دست خود در میان جنایتکاران ثبت نکنید و انسانیت خود را نکشید.

وی افزود: ای مردم، ملت فلسطین شما را فرامی‌خوانند، پس آنها را ناامید نکنید و با سکوت خود یاور ظالم نباشید.

وی همچنین خطاب به مردم فلسطین گفت: خون‌های شما، خون ماست. شما صاحبان حق هستید حتی اگر همه جهان شما را ناامید کنند، پس سستى نكنيد و غمگين نشويد كه شما برتريد.

ارسال نظر