وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
شهید رئیسی برای بیداری امت اسلامی تلاش می‌کرد
۱۴۰۳/۰۴/۰۳ ۱۵:۰۹ 31
عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان در وبینار "شهید رئیسی؛ منادی وحدت ، مرد مقاومت":

شهید رئیسی برای بیداری امت اسلامی تلاش می‌کرد

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان معتقد است، دیپلماسی فرهنگی شهید رئیسی بر ایجاد وحدت و یکپارچگی کشورهای اسلامی تاثیرگذار بود.


به گزارش خبرگزاری تقریب، در نخستین وبینار بین‌المللی "شهید رئیسی؛ منادی وحدت ، مرد مقاومت"  که امروز (یکشنبه) به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین "حسن بغدادی" عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان، شهادت عالم وارسته و مجاهد آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه وی را تسلیت گفته و با اشاره به رویکرد و اندیشه شهید رئیسی نسبت به تنوع فرقه و مذهبی در برابر ملت ایران و همه مسلمانان، گفت: تمامی رویکردهای این شهید بزرگوار سبب شد که میهن‌پرستی وی، تمامی مسلمانان را با یکدیگر متحد کند.
 
 وی ادامه داد: شهید رئیسی در ذات خود آرامش داشت و با باطن خود هماهنگ بود. فکر و عملش با یکدیگر مطابقت داشت و آنچه به آن اعتقاد و ایمان داشت را بیان می‌کرد.
 
عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان با اشاره به این مطلب که شهید رئیسی آرامش را مقدمه همه کارهای خود قرار داده بود، افزود: این خصلت به او به عنوان یک رئیس‌جمهور اعتبار بخشیده و وی را صاحب اعتبارهای بیشماری در بین ملت‌ها کرده بود.
 
حجت الاسلام بغدادی تصریح کرد: شهید رئیسی از روز اول متوجه شده بود که امت‌های اسلامی در درون مذاهب پنجگانه اسلامی به هم تنیده شده‌اند و پی برده بود که این پنج مکتب اسلامی مسئول حل مشکلات مسلمانان‌ هستند. وی به این حقیقت پی برده بود که هیچ چیزی این مذاهب را آزار نمی‌دهد یا در حالت جنگ یا رقابت با یکدیگر قرار نمی‌دهد مگر مشکلاتی که همیشه از سوی غرب و دشمنان به سراغ جوامع اسلامی می‌آیند.
 
وی خاطر نشان کرد: همیشه درگیری‌های سیاسی در منطقه و یا نزاع بر سر ثروت‌ و نفوذ منجر به درگیری فرقه‌ای یا مذهبی می‌‌شود ضمن اینکه مشکلات مذهبی یا اختلافات فرقه‌ای، بهانه‌ای برای درگیری‌های سیاسی بین کشورهای مسلمان هستند.
 
عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان با بیان اینکه آیت الله رئیسی و علمای خیرخواه همیشه بر ایجاد محبت اتحاد و هماهنگی بین امت‌های اسلامی تلاش کردند، افزود:  بسیاری از مسلمانانی که به کشور ایران سفر کرده‌اند، تنوع فرقه‌ای و مذهبی را به عینه  حس کرده‌اند و در این بین احساس نمی‌کردند در کشوری هستند که قانون اساسی آنها متعلق به مذهب جعفری است.
 
حجت الاسلام بغدادی تاکیدکرد: هر فردی که در داخل ایران زندگی می‌کند در بیان عقاید و نظر خود آزادی کامل دارد و مناسک دینی و مراسمات مذهبی خود را به صورت آزادانه انجام می‌دهد و تمامی مذاهب از حقوق کامل در جمهوری اسلامی ایران برخوردارهستند.
 
وی با اشاره به اینکه  اگر فردی مجازات می‌شود به این دلیل نیست که متعلق به فرقه یا مذهب خاصی باشد بلکه به دلیل سرپیچی از قانون و تخلفی است که مرتکب شده است، عنوان داشت: مردم با حق آزادی بیان در ایران زندگی می‌کنند و در جمهوری اسلامی ایران مذاهب با یکدیگر تفاوتی ندارند چه شیعه باشند، چه سنی، چه عرب باشند، چه کرد، چه مسیحی و حتی یهودی.
 
عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان ادامه داد: من شخصاً بیش از یک بار سخنرانی شهید رئیسی را در کنفرانس‌های بین‌المللی وحدت شنیدم که با کمال آسودگی و صراحت صحبت می‌کرد. نظرات خود را در مورد آشتی فرقه‌ها و تلاش برای زدودن همه بدی‌ها بدون هیچ ترس و واهمه‌ای بیان می‌نمود.
 
حجت الاسلام بغدادی سه مورد از ویژگی‌های شهید رئیسی را اینگونه عنوان کرد: وی به گفتگوی مذاهب معتقد بود. اعتقاد داشت مکاتب اسلامی که در برخی از نظرات فقهی و اعتقادی با هم اختلاف دارند، با بحث و گفت‌وگو بین علما می‌توانند به وحدت رسند.
 
وی خاطر نشان کرد: تقریب به این معنی نیست که فرقه یا مذهبی در دیگری حل شده یا از اعتقادات خود دست بکشد، بلکه هدف ما گفت‌وگویی است که باعث  "اتحاد" و "نزدیکی احساساتی"  شود که در نتیجه به وحدت برسد.  
 
عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان ادامه داد: خصلت دوم شهید رئیسی این بود که با دولت‌ها و نظام‌های سیاسی همسایه چه کشورهایی عربی  چه غیر عربی خود با گشاده‌رویی برخورد می‌کرد چرا که معتقد بود، گفت‌وگوی سازنده با این دولت‌ها تنش‌ها را در منطقه کاهش خواهد داد.
 
حجت‌الاسلام بغدادی تاکیدکرد: اسرائیل دروازه نفوذ غرب به کشورهای اسلامی است چرا که اگر دست بیگانگان را از کشور خود کوتاه نکنیم، نمی‌توانیم از وحدت خود محافظت کنیم و به دنبال آن ثروت‌های موجود در کشورهایمان را از دست خواهیم داد و دچار تقسیمات مرزی، اختلافات، تنش‌ها و درگیری‌های داخلی خواهیم شد.
 
وی راه رهایی کامل از وسوسه‌ها و بلاها و مشکلات را کوتاه کردن دست بیگانگان از کشورهایمان عنوان کرد و ادامه داد: امروزه مقاومت درگیر جنگ با اسرائیل است از  فلسطین گرفته تا جنوب لبنان، یمن،عراق و سوریه. اصلی‌ترین حامی مقاومت، جمهوری اسلامی ایران است و تمامی ما باید جلوی اسرائیل غاصب ایستادگی کنیم.
 
عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان در پایان خاطرنشان کرد: ما با یکدیگر برادر هستیم و باید در کنار یکدیگر با اتحاد ایستاده و زندگی کنیم. ما باید به دنبال نقاط مشترک یکدیگر باشیم و به دنبال راهی بگردیم که مردم را به هم نزدیک نماییم.

ارسال نظر