وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
دکتر شهریاری: برگزاری وبیناری کنفرانس وحدت طرحی نوآورانه بود
۱۴۰۲/۰۶/۲۹ ۰۹:۰۵ 483
دیدار نمایندگان سازمان ها و نهاد ها با دبیرکل مجمع تقریب؛

دکتر شهریاری: برگزاری وبیناری کنفرانس وحدت طرحی نوآورانه بود

نمایندگان سازمان ها و نهاد های کشور با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دیدار و پیرامون سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت‌وگو کردند.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این دیدار که صبح امروز در محل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت:  سی و شش دوره از کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برگزار شده است که سه دوره آن با دبیرکلی جدید مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد. دو دوره از این کنفرانس به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اعمال شده به صورت مجازی و وبیناری برگزار شد. طرحی نو آورانه‌ که در نوع خود سابقه نداشت و ما موفق شدیم در سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی بالغ بر 450 نفر از علمای جهان اسلام را در یک کنفرانس بین المللی در قالب وبینار شرکت دهیم.

دکتر شهریاری با بیان اینکه برگزاری مجازی کنفرانس وحدت باعث شد تا سایر نهادها و دستگاه ها هم از این ایده بهره برداری کنند، تصریح کرد: در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تصمیم بر آن شد تا علاوه بر کنفرانس حضوری با تعداد محدودی از میهمانان و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، کنفرانس وبیناری هم برگزار شود که این ترکیب هم در نوع خودش تاثیر گذار بود.

دبیرکل مجمع تقریب خاطر نشان کرد: در دوسال گذشته به دلیل محدودیت هایی که اعمال شده بود و نمی‌توانستیم سفرهایی به کشورهای جهان اسلام داشته باشیم با تک به تک افرادی که در کنفرانس وحدت سال‌های گذشته شرکت کردند ملاقات‌های جمعی با معاونین رده بالا و یا مرتبطینی که در سازمانهای مردم نهاد فعال بودند، داشتیم.

وی در همین خصوص افزود:  در این ملاقات ها، آفت‌ها و آسیب‌های کنفرانس های وحدت پیشین بررسی شد. که عمده ترین آن یکسانی میهمانان مدعو، سطح متوسط برخی از مدعوین خارجی، تکرار سخنرانی ها که ثمره ای نداشت، تعداد کثیر میهمانان در کنار عدم رسیدگی، چراکه با تعداد بسیار میهمانان امکان رسیدگی کامل و برطرف کردن توقعات آنان میسر نمی‌شد و همین باعث شده بود که کنفرانس وحدت که باید همکاری و هم افزایی را در بین نخبگان و علما جهان اسلام افزایش دهد، موجب دلسردی برخی از شرکت کنندگان شده بود.

دبیرکل مجمع تقریب تصریح کرد: با جمع بندی که از بررسی این مسائل صورت گرفت نتیجه بر این شد که در کنفرانس بین المللی وحدت نباید از افراد بسیاری دعوت به عمل آید چراکه مواجهه با همه میهمانان در ظرف سه روز امکان پذیر نیست. دعوت از میهمانان باید به اندازه ای باشد که دو فرصت برایشان برقرار شود1- یک فرصت سخنرانی 2- ملاقات حضوری با دبیرکل.

وی در همین خصوص ادامه داد: دومین تصمیم بر این اساس شد که سطح میهمانان به عنوان شرکت کننده از نظر کیفی در رده بالایی قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری تاکید کرد: در سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی مقرر شد که از تنها مفتیان اعظم کشورها و وزرای اوقاف در امور دینی و فرهنگی دعوت شوند همچنین از حضور میهمانان تکراری در این کنفرانس بین المللی خودداری کرده ایم.

دبیرکل مجمع تقریب اذعان کرد: ما برای اینکه محدودیت هایی را برای میهمانان کنفرانس وحدت اعمال کردیم و به هرحال نمی‌توانستیم از همه آنان دعوت به عمل بیاوریم تصمیم گرفتیم تا  کنفرانس های منطقه ای را برگزار کنیم. تا به امروز دو کنفرانس منطقه ای خارجی و سه کنفرانس منطقه ای داخلی برگزار شده است.

دکتر شهریاری تصریح کرد:در کنفرانس منطقه ای داخلی در سه استان کردستان (سنندج) با 400 میهمان داخلی و خارجی، استان گلستان با 700 میهمان داخلی و خارجی  و استان آذربایجان غربی (ارومیه) با میهمانانی بالغ بر 1100نفر برگزار شد. با این اقدام ظرفیت های استانی فعال شد و مشاهده کردیم که در این استانها چه قابلیت های بالایی برای برگزاری کنفرانس های مشابه کنفرانس وحدت وجود دارد.

دبیرکل مجمع تقریب ابراز کرد:  قرار است کنفرانسی پیرامون کرامت انسان در خانواده با حضور شخصیتهای دانشگاهی؛ علما و مفتیان برگزار کنیم. در همین راستا در پی شناسایی اساتید دانشگاهی که در زمینه وحدت حرفی برای گفتن دارند هستیم و این کار را از دانشگاه های داخلی شروع کرده ایم. این کنفرانس قرار است پس از آماده سازی مقدمات آن در ایران و یا ترکیه برگزار شود.

وی در ادامه دیدار با نمایندگان نهاد ها و سازمان های مختلف پیرامون برنامه‌هایی که با میهمانان کنفرانس خواهند داشت اشاره کرد و اظهار کرد: ما در پی ایجاد فضایی هستیم که روسای دستگاه های دولتی اگر می‌خواهند جلسه ای با میهمانان داشته باشند از قبل اعلام کنند تا هماهنگی های لازم در این زمینه صورت گیرد.
 
دبیرکل مجمع تقریب اضافه کرد: ما در سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی کمیته منتخب برای ارزیابی محصولات ملی ایجاد کرده ایم تا نهاد ها و دستگاه ها، غرفه هایی را برای معرفی و ارائه محصولات خود در اختیار داشته باشند و از آن محصولات ملی در حاشیه کنفرانس وحدت رونمایی کنند. به همین دلیل از نهاد ها و سازمان ها درخواست می‌کنیم که محصولات ملی و  نوآورانه خود را که اثر گذار است، معرفی کنند.
 
دکتر شهریاری با بیان این نکته که ما از روسای دستگاه ها و سازمانها می‌خواهیم که نقطه نظرات خود را در مورد کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اعلام کنند و از آن استقبال می‌کنیم، گفت: روسای دستگاه ها می‌توانند با هماهنگی ملاقات هایی را با مدعوین سی و هفتمین کنفرانس وحدت داشته باشند و اگر معاونین تمایل به حضور در کنفرانس وحدت را دارند  ما از حضور آنان استقبال می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: یکسری از میهمانان حاضر در سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی به دعوت دستگاه ها و سازمان ها صورت گرفته و با بررسی های انجام شده قرار است تا در این کنفرانس شرکت کنند.

ارسال نظر