وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تکفیر، منجر به کشته شدن هزاران بی‌گناه می‌شود
۱۴۰۳/۰۶/۲۶ ۱۴:۲۳ 13
استاد دانشگاه هند در سومین کنفرانس وحدت اسلامی:

تکفیر، منجر به کشته شدن هزاران بی‌گناه می‌شود

 وارث مظهری، استاد دانشگاه هند در سومین وبینار سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که امروز (یکشنبه) از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت که چنین رویدادی با موضوع بسیار مهمی مرتبط با امت اسلامی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به موضوع سخنان خود با عنوان «درگیری درون مسلمانان و تکفیر»، گفت: «هم قرآن و هم حدیث، افراط‌گرایی و تجاوز به نام دین را به شدت محکوم نموده و همه را به حفظ وحدت و یکپارچگی توصیه می‌کنند.»

وی خاطرنشان کرد که گاهی درگیری‌های میان مسلمانان به تکفیر ختم می‌شود و گفت: «تکفیر در برخی جوامع به خونریزی منجر شده است که طی آن هزاران انسان بی‌گناه جان خود را از دست داده‌اند.»

استاد دانشگاه هند ادامه داد: «پدیده تکفیر، تبدیل به سلاحی مرگبار برای افراد مذاهب مختلف شده که علیه مخالفان خود وحشی‌گری کنند. تکفیر در اوایل دوره اسلامی و زمان اصحاب پیامبر (ص) ناشناخته بود. هر چند صحابه غالبا در فهم مسائل مختلف دینی، متفاوت از یکدیگر بودند. مثلا ابوذر غفاری برخلاف بسیاری از اصحاب معتقد بود که باید همه پول‌ها در محور جنگ به فقرا داده شود.»

وی افزود: «متأسفانه نسلی که پس از صحابه پیامبر (ص) آمدند، گرفتار درگیری‌های عظیمی شدند. بعدها پدیده تکفیر در اشکال جدید ظهور کرد. گروه‌های رادیکال از جمله جماعت التکفیر و الهجرة در مصر و داعش که فقط خود را مسلمان واقعی می‌دانستند، ایجاد شدند. عوامل متعددی در پیدایش گرایش‌های تکفیری در زمان‌های اخیر نقش داشته است که از جمله آنها می‌توان به گسترش سریع درگیری‌ها بر اساس فرقه‌های مختلف اشاره کرد.»

وی تاکید کرد: «واجب است علما و روشنفکران مسلمان این وضعیت خطرناک را جدی بگیرند، در غیر این صورت جامعه مسلمان به کلی از هم خواهد پاشید.»

استاد دانشگاه هند در پایان از جمهوری اسلامی ایران برای تلاش در تقویت وحدت امت اسلامی در سطوح مختلف تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظر