وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تغيير در نگرش امنيتی نسبت به همسایگان، از لوازم انکارناپذير دست‌يابی به ارزش‌های مشترک است
۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ۰۸:۴۷ 277
حامد کرزای:

تغيير در نگرش امنيتی نسبت به همسایگان، از لوازم انکارناپذير دست‌يابی به ارزش‌های مشترک است

رئیس جمهور سابق افغانستان تأکید کرد: تغيير در نگرش امنيتی به همسايگان و جوامع هم‌کيش، از لوازم انکارناپذير دست‌يابی به ارزش‌های مشترک است؛ از اين رو يکی از راه‌های تحقق این مهم، توافق حول چارچوبی با مکانيزم‌های مشخص برای همکاری و برخورد با افراط‌گرايی است.


به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، اظهار داشت:انسان ذاتاً در پی تعالی و تکامل است؛ از همين رو، آرمان‌گرايی محرک جوامع انسانی برای عبور از وضع موجود و رسيدن به وضع مطلوب است.

وی ادامه داد: موضوع اين کنفرانس نيز در همين چارچوب، قابل بحث و بررسی است؛ همکاری‌های اسلامی برای دست‌يابی به ارزش‌های مشترک، در حقیقت، سخن گفتن از امور دارای اهميت و آرمان‌های مشترکی است که به افکار و رفتار ما جهت می‌دهند.

کرزای ادامه داد: اگر مراد از «ارزش» برداشت‌هايی از وضع مطلوب باشد که بر شيوه عمل يا ارزيابی رويدادها از سوی افراد اثر می‌گذارند، به‌ يقين می‌توان گفت، جوامع مختلف انسانی از اين جهت تفاوت زيادی ندارند؛ چنان‌که جهان بشريت به‌ طور يکسان از فقر و تنگدستی، تبعيض و بی‌عدالتی، خشونت و نابردباری و از جنگ‌های ويرانگر و خانمان‌سوز رنج می‌برند. 

وی افزود: عقب‌ماندگی، توسعه‌نيافتگی و محروميت از خدمات رفاهی و ضروريات اوليه زندگی، معضل فراگيری است که کليت جامعه انسانی با آن دست به گريبان است. مشکلاتی چون تهديد‌ها عليه محيط ‌زيست، صلح و امنيت بين‌المللی و خطر افراط‌گرايی، فرامرزی اند و رفع این معضلات بدون همکاری جهانی ممکن نیست.

رئیس جمهور سابق افغانستان اضافه کرد: بنابراين، اگر بخواهيم به مهم‌ترين آرمان‌ها و ارزش‌های بشری اشاره کنیم، مسائلی چون آزادی، حقوق بشر ، عدالت و رفاه، صلح، امنيت بين‌المللی، با توجه به موضوع این کنفرانس بيش از همه جلب توجه می‌کند که باید بر آنها متمرکز شد.

وی تصریح کرد:گذشته از تفاوت‌ها در تعبیر و تفسیر، مفاهیمی مانند آزادی، حقوق بشر و بشر دوستی آرمان‌های والای انسانی و اسلامی‌اند که جامعه بشری طی قرون متوالی و سال‌های متمادی برای دست‌یابی به آنها تلاش و مبارزه کرده است.

حامد کرزای گفت:با توجه به جاودانگی و جهان‌شمولی دين مبین اسلام و با در نظر داشتن روند جهانی شدن، فهم ما از «ارزش‌های مشترک» می‌تواند، ارزش‌های جهانی و همه شمول باشد؛ پس چه بهتر که به ارزش‌های مشترک بشری بيانديشيم و از آرمان‌های جمعی جامعه انسانی سخن بگوييم و به مقتضای زمان، بحث همکاری‌های اسلامی را هم در داخل جامعه اسلامی و هم در سطح عام بشری مطرح کنیم. 

وی ادامه داد: در این راستا نزدیکی و هم‌سویی میان کشورهای اسلامی و کاهش تنش‌ها در قدم اول دارای اهمیت می باشند.باعث خرسندی است که جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در راستای بهبود روابط خود، گام‌های مثبتی را برداشته‌اند که می‌تواند زمینه خوبی را برای تقویت و ګسترش همکاری‌های فرهنگی و علمی بین دو کشور فراهم آورد و الگویی برای دیگر کشورها باشند.

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: واقعيت دردناک است که مسلمانان علی‌‌رغم داشتن منابع غنی زيرزمينی و فرصت‌های لازم برای رشد و توسعه، از فقر و تنگدستی و محروميت از رفاه و آسايش همگانی رنج می‌برند. دلیل این واقعیت، اگر از یک‌سو میراث استعمار است، از سوی دیگر موانع و مشکلاتی است که در روابط و ساختار‌های درونی خود ما وجود دارند.

وی افزود:اهميت و ضرورت انکارناپذير عدالت اجتماعی می‌طلبد، راه‌های تحقق رفاه و عدالت اجتماعی را با استفاده از تجارب موفق جهان و تجارب محلی خودمان و با در نظرداشتن واقعیت‌های اجتماعی و امکانات انسانی موجود، در صدر کوشش‌های خود قرار دهیم.

کرزای تأکید کرد: ما نيازمند يک ابتکار و نوآوری از جانب انديشمندان و صاحب‌نظران جهان اسلام در عرصه مالی و اقتصادی هستيم که به تناسب اقتضائات زمان، راه‌هايی برای اشتغال جست‌وجو شود تا هم فرصت رشد و توسعه در کشورهای اسلامی، فراهم گردد و هم جوانان ما در تلاش به زندگی بهتر مجبور به ترک وطن نشوند.

وی خاطرنشان کرد:احترام به حقوق جمعی بشر و حقوق نسل‌های آينده ايجاب می‌کند، کشورهای اسلامی در زمينه حفاظت از محيط زيست، پيشگام و همسو و همکار باشند و در اين راستا، هم خود از اقدامات مخاطره‌آميز خودداری و هم ديگران و از جمله توليدکنندگان گازهای گلخانه‌ای را به پاسخگويی وادار کنند. 

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: تروريسم و افراط‌گرايی به ‌مثابه تهديد جدی عليه صلح و امنيت جهانی، در يک رابطه دو سويه قرار دارند؛ افراط‌‌‌گرايی از هر نوع آن، به مثابه منبع و منشأ تروريسم و تروريسم، به منزله عامل ترويج افراط‌گرايی در هر زمينه و زمانه عمل می‌کند و از همين رو، وجود و شيوع آن در جهان اسلام طی چند دهه اخير، به تصوری مبنی بر اسلام‌هراسی در جهان انجاميده است؛ در حالی ‌که دين مبین اسلام هم به اخوت دينی در ميان مسلمانان و هم به زندگی مسالمت‌آميز در روابط بين‌المللی، توصيه و تأکيد دارد.

وی اظهار داشت: جهانی شدن و اقتضائات زندگی در دنيای کنونی، وضعيتی پديد آورده است که غلبه بر چالش‌ها و تهديدهای همگانی، بدون تعامل ميان فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری امکان‌پذير نيست. کشورهای اسلامی قابليت و توانايی آن را دارند که بتوانند راه مناسبی برای دست‌يابی به ارزش‌های مشترک پيدا کنند.

کرزای تأکید کرد: تغيير در نگرش امنيتی به همسايگان و جوامع هم‌کيش،از لوازم انکارناپذير دست‌يابی به ارزش‌های مشترک است.از اين رو، يکی از راه‌های ممکن، توافق حول چارچوبی با مکانيزم‌های مشخص و تعهدات روشن در دو سطح ملی و بين‌المللی برای همکاری و برخورد با افراط‌گرايی است که در اثر آن، فعاليت افراط‌گرايانه در کشورهای اسلامی حتی مستوجب همکاری قضایی میان این کشورها دانسته شده و اعتدال و میانه‌روی باید شاخص رفتار قرار بگیرد.

ارسال نظر