وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
اولین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت برگزار شد
۱۴۰۳/۰۵/۱۶ ۱۲:۱۰ 41

اولین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت برگزار شد

جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت با حضور رئیس ستاد، نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و روسای شورا‌های استانی در محل دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت در ابتدای جلسه از حسن اعتماد حجت الاسلام والمسلمین موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای تصدی این مسئولیت تقدیر و تشکر کرد و گفت: خدمتگزاری در راستای تقویت وحدت میان امت اسلامی و برپایی مراسم و برنامه‌های هفته وحدت توفیق بزرگی است و امیدوارم بتوانیم در برابر خداوند متعال و امت اسلام سربلند باشیم و قدمی در جهت تقویت اتحاد مردم ایران اسلامی و مسلمانان جهان برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین اختری با درود به تمام شهدایی که در راه سرافرازی میهن اسلامی به شهادت رسیدند و تسلیت شهادت رهبر شجاع و مجاهد برجسته اسماعیل هنیه گفت: خداوند به برکت خون این شهدای عزیز، عظمت و سرافرازی و استحکام نظام اسلامی را روز به روز بیشتر کرده و این شهدا را با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و امام راحل عظیم الشان محشور گرداند و به حق خون شهدایی که  هر روز در غزه ، یمن و جبهه مقاومت به شهادت می‌رسند، به‌زودی شاهد سرنگونی رژیم نژاد پرست صهیونیستی باشیم.

وی افزود: امیدوارم با هم‌فکری و هم‌افزایی یکدیگر بتوانیم برنامه‌های پربارتر و جدیدتری را برای هفته وحدت اجرایی نموده و گام‌های مؤثری در برگزاری برنامه‌های هفته وحدت و تقویت وحدت امت اسلامی برداریم.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت خاطرنشان کرد: خداوند متعال خواستار وحدت و همدلی میان مردم و امت اسلام است و انبیاء و اولیای الهی نیز بر این امر تاکید داشته و در این راه جهاد کردند.

حجت الاسلام والمسلمین اختری گفت: در زمان حاضر به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، یکی از مشخصه‌ها و سرفصل‌های بنیادی نظام جمهوری اسلامی تاکید بر حفظ و تقویت وحدت میان مسلمانان است و امام خمینی(ره) نیز  این وحدت را بنیان نهاد و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر آن تاکید و اصرار دارند و ما نیز باید این امر مهم را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: امام راحل در همان آغاز نهضت و در بیانات اولیه خود در خصوص مساله فلسطین تذکر دادند و تأکید کردند که دشمنان و سیاستمداران دولت‌های استکباری، رژیم صهیونیستی را برای ایجاد اختلاف، فتنه انگیزی، تفرقه میان کشورهای اسلامی و پراکنده کردن  مسلمانان به وجود آوردند و امروز شاهدیم که وجود اشغالگران قدس موجب تفرقه میان امت اسلامی است که با توطئه، دسیسه‌ و نیرنگ دشمنان اسلام و حامیان رژیم صهیونیستی ایجاد شد.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت تاکید کرد: وظیفه و مسئولیت ما این است که در برابر این دسیسه‌های شیطانی کشورهای استکباری ایستادگی و مقاومت کنیم و جهت حفظ وحدت مسلمانان تلاش نمائیم.

وی افزود: همه باید دست به دست هم دهیم و با امیدواری در مسیر وحدت و اتحاد هر چه بیشتر حرکت کنیم و در این مسیر، از فرصت‌های پیش رو به ویژه مراسم هفته وحدت با برنامه‌ریزی و اندیشه‌ورزی بهترین استفاده را ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین اختری گفت: برنامه‌های هفته وحدت و ولادت حضرت امام صادق (ع)، فرصت مناسب و مغتنمی برای ابراز و نمایش عشق و علاقه و ارادت به شخص پیامبر اسلام(ص) و زدودن هر گونه شبهه و ابهامی است که در مورد اسلام و پیامبر و قرآن و شیعیان اهل بیت (ع) وجود دارد.

وی گفت: هر ساله همزمان با بزرگداشت هفته وحدت برنامه‌های ارزنده‌ای در سطح داخلی و بین‌المللی با حضور اندیشمندان و پژوهشگران شیعه و اهل سنت برگزار می‌شود و به‌ویژه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برنامه‌های خوبی در این راستا دارد که امیدوارم امسال در کنار این برنامه‌های اصلی و جانبی با همفکری اعضای این ستاد، برنامه‌های فراگیرتر، جدیدتر و تاثیر گذارتری تدارک و در سطح گسترده‌ اجرایی گردد.

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی عرب انصاری معاون مراسم و استانهای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به آیات قرآن مجید گفت: موضوع حفظ وحدت همواره در اسلام و کتاب الهی مورد تاکید قرار گرفته و در سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار نیز وجود داشته است. یکی از سیاست‌های اصلی و اجتناب ناپذیر جمهوری اسلامی نیز همواره موضوع وحدت میان مسلمانان و مذاهب بوده و نهادهایی با این هدف تشکیل شده است که فعالیت‌های مؤثر و جدی در این راستا دارند و قدم‌های بلندی در این رابطه برداشته شده است و هفته وحدت به همین منظور توسط حضرت امام(ره) نامگذاری شد.

وی گفت: این هفته فرصتی است که بیش از پیش با شخصیت بی‌بدیل خلقت و معارف و دیدگاه‌ها و سنت نبی مکرم اسلام(ص) آشنا شویم و این هفته آثار و برکات زیادی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین عرب انصاری با اشاره به ترور شهید هنیه در تهران گفت: هفته گذشته رهبر مبارز و بزرگ حماس در ایران شهید شد و دشمنان و رسانه‌های معاند در دنیا تلاش می‌کنند که از همین حادثه برای اختلاف افکنی و  دسیسه و فتنه‌انگیزی میان مسلمانان استفاده کنند ولی نه تنها موفق نشدند بلکه این امر باعث اتحاد بیشتر میان مسلمانان و رهبران حماس با ایران شد و این شبهات کوچکترین خللی بر همدلی و اتحاد میان ایران و جبهه مقاومت ایجاد نکرد و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در حضور خانواده این شهید، بر پیکر ایشان  نماز خواند که نمایش اتحاد و همدلی میان ایران و جبهه مقاومت بود و روابط ما را مستحکم‌تر  کرد.

وی در ادامه با اشاره به عمیق‌بودن این اتحاد و همبستگی گفت:  این شهادت‌ها از جمله شهادت سپهبد سلیمانی عزیز در کنار شهید ابومهندس المهدی و همچنین شهید اسماعیل هنیه، نه‌تنها موجب اختلاف نمی‌شود بلکه پیوند و وحدت میان مسلمانان را مستحکم‌تر خواهد کرد.

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ادامه جلسه بر برگزاری برنامه‌های ملی و فراگیر با حضور اهل تسنن و شیعیان تاکید کرد و گفت: لازم است چند برنامه محوری و ماندگار به‌مناسبت هفته وحدت در به صورت فراگیرتر و در مناطق مختلف کشور تدارک دیده شود و رسانه‌ها نیز این مراسم را به خوبی بازتاب و انعکاس دهند.

تقویت وحدت اسلامی یکی از مصادیق جهاد تبیین است

 در ادامه حجت الاسلام والمسلمین موسوی نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: در سال‌های گذشته برنامه‌های هفته وحدت، برنامه‌های محدود به منطقه یاگروه‌های خاصی بود و یک برنامه هماهنگ و جامع و فراگیر در کشور وجود نداشت و بحث وحدت اسلامی وگفتمان وحدت، عمدتاً در میان نخبگان و گروه‌های خاص محدود بود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی خاطرنشان کرد: با تقدیر و تشکر از همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بویژه حجت الاسلام والمسلمین موسی‌پور نماینده مقام معظم رهبری در این نهاد گفت: در سال‌های اخیر، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای جبران این خلاء، وارد عرصه شد و برای هماهنگی و اجرای برنامه‌های فراگیر و جامع، مانند سایر مناسبت‌ها در این مناسبت نیز با مجمع تقریب مذاهب اسلامی و سایر دستگاه‌ها همکاری کرد تا بتوانیم برنامه‌های فراگیر و جامع‌تری را در سطح استان‌ها و شهرهای مختلف برگزار کنیم.

وی با اشاره به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری گفت: ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود تأکید کردند که امروز و در زمان ما بالاترین و مهمترین امر به معرف، وحدت است و خطرناک‌ترین ضدارزش و منکر تفرقه است. بنابراین با توجه به این جمله تاریخی معنادار، یکی از مهمترین مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی ما امروز حفظ و تقویت وحدت است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی گفت: وحدت موضوعی است که تا به درون جامعه و در سطح و عموم مردم جاری نشود، آثار و برکات خود را نشان نمی‌دهد بنابراین باید در سطح جامعه و به صورت گسترده تسری پیدا کند و تنها در فکر و اندیشه گروه‌های خاص محدود نبوده و در میدان عمل جلوه و نمایش بیرونی داشته باشد.

وی گفت: مجمع جهانی تقریب مذاهب یک قرارگاه است و برنامه‌های کلان را تدبیر می‌کند و لازم است این برنامه در صف و در میان توده‌های مردم و کل نظام و کشور نفوذ داشته باشد و در میدان عمل تحقق پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی گفت: وحدت اسلامی یک شعور است نه شعار و یک درک و فهم و بینش و یک باور است و تحقق این باور نیازمند یک کار فرهنگی گسترده و فراگیر است.

وی گفت: موضوع وحدت اسلامی امروز یکی از مصادیق بزرگ جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند و از زمانی که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این عرصه به صحنه آمد به این هفته و برنامه‌های آن و توسعه این فرهنگ برکت داد و کمک کرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اظهار  داشت: وقتی جامعه به اهداف خرد و محدود فکر کند، دچار جدایی می‌شود و آنچه مانند یک خیمه واحد می‌تواند افراد جامعه را دور یکدیگر جمع کند، اهداف بلند است.

وی گفت: امام راحل با تکیه بر همین اهداف بلند، جامعه اسلامی را متحد کرد و با طرح موضوعاتی از قبیل تمدن اسلامی، جامعه اسلامی و آزادی قدس، به مسلمان عزت داد و آنان را زیر یک پرچم متحد کرد.

امروز غزه پرچم برافراشته شده اسلام است

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه امروز غزه پرچم برافراشته شده اسلام است تاکید کرد: شرایط دنیای جهان اسلام بسیار مناسبت‌تر و بهتر از گذشته است و امیدواریم که امسال برنامه‌های هفته وحدت، حال و هوای مقاومت داشته باشد زیرا همیشه میدان جهاد، عامل وحدت امت اسلامی است و لازم است با توجه به شرایط حال حاضر، امسال برنامه‌های هفته وحدت برنامه‌های عمیق‌تر و جدیدتری باشد.

 در ادامه هر یک از اعضای جلسه پیشنهادات و نقطه نظرات خود را پیرامون برنامه‌های هفته وحدت عنوان کردند و بر اجرای برنامه‌های وحدت‌بخش و فراگیر و همچنین استفاده از فرصت این هفته برای پاسخ به شبهات مطرح شده در مورد پیامبر اسلام، شیعیان اهل بیت و سایر شبهات و ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد، تاکید نمودند.

ارسال نظر