وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
اسلام، دین صلح است/ جنگ فقط برای جهاد و رضای خدا پسندیده است
۱۴۰۳/۰۶/۲۶ ۱۴:۲۵ 10
رئیس دانشگاه پیشاور پاکستان در سومین وبینار کنفرانس وحدت:

اسلام، دین صلح است/ جنگ فقط برای جهاد و رضای خدا پسندیده است

«سید منهاج الحسین»، رئیس دانشگاه پیشاور پاکستان در سومین وبینار سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که امروز(یکشنبه) به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: شکی نیست که اسلام دین صلح است.

وی افزود: «اسلام، همزمان پیروان خود را به جنگ فرامی‌خواند، اما این جنگ نباید با هدف ظلم و ستم انجام شود و اصول و قواعدی برای جنگ در اسلام وجود دارد که همان جهاد است.»

سید منهاج الحسین گفت: «زمانی که کفار به پیامبر (ص) اجازه ندادند تا حج به جا بیاورند، آنها وارد مذاکره شدند، هر چند که برای مسلمانان خوشایند نبود.»

وی ادامه داد: «پس از آن پیامبر (ص)، خالد بن ولید را برای تبلیغ فرستاد. اما خالد بن ولید افراد بسیاری را کشت و پیامبر (ص) این رفتار را نمی‌پسندیدند، لذا حضرت علی (ع) را برای این کار منصوب کردند.»

وی خاطرنشان کرد که پس از آن مردم یمن به اسلام و قواعد آن از جمله نماز، روزه، زکات و ... دعوت شدند. پیامبر (ص) همواره فرماندهان لشکر اسلامی را دعوت می‌کرد تا با دشمنان به طور مناسب در طول جنگ رفتار کنند، زیرا اسلام اجازه نمی‌دهد که انسان حتی به دشمن خود بی‌احترامی کند؛ این سنت اسلامی نیست.

سید منهاج الحسین افزود: «اسلام به طور قاطع به پیروان خود می‌گوید که در جنگ کسی را تحقیر نکنید. جنگ فقط برای جهاد و رضایت خدا پسندیده است نه برای رضایت بشریت.»

وی همچنین اشاره کرد که یکی از جنگ‌ها، جنگ دفاعی است که اگر غیرمسلمانان به مسلمانان حمله کنند، بر همه مسلمانان واجب است تا از خود و اموال، سرزمین و حقوقشان دفاع کنند و مورد ظلم واقع نشوند. جنگ برای پیروزی اسلام و از بین بردن فتنه انجام می‌شود. اسلام شرارت در جهان را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: «در طول جنگ مسلمانان نباید به زنان، کودکان، سالمندان، ناتوانان، معلولان و رهبران مذهبی آسیب برسد. حتی قطع درختان، آسیب به ساختمان‌ها و کشتن زندانیان نیز در اسلام ممنوع است.»

سید منهاج الحسین در پایان خاطرنشان کرد که اسلام همواره به دنبال صلح است و بر مسلمانان واجب است تا اگر مورد حمله قرار گرفتند، از خود دفاع کنند.
 

ارسال نظر