وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
نوسازی حرکت تقریب
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۰۹:۳۱ 603
یادداشت

نوسازی حرکت تقریب

دکتر حسن بیارجمندی

 

امام خامنه ای قریب یکسال بعد از صدور بیانیه‌ی گام دوم که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» است؛با صدور حکمی آیت الله دکتر شهریاری را بعنوان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی _که یک مجمع تمدن ساز در امت اسلامی تحت فریضه وحدت است_  منصوب و در فرازی از این حکم بعنوان انتظار از مجمع خواستار نوسازی حرکت تقریب شدند. اما سوال اصلی این است که آیا بدون گنجاندن تفکر و فرهنگ تقریب و سواد آن در مرحله خودسازی و جامعه پردازی ؛ تمدن سازی نوین اسلامی تحقق پیدا خواهد نمود!؟

در گام اول انقلاب با تایید و تاکید هفته وحدت از سوی امام خمینی(ره) در سخنرانی روز ۸ دیِ ۱۳۶۰ و با آغاز زعامت امام خامنه ای و بعد از چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی ، مجمع جهانی تقریب در سال ۱۳۶۹ پس از یک دهه دوره تمهیدی و تکوینی تشکیل گردید. 

این نهاد جهانی با حضور اندیشمندان خارجی و داخلی تحت رسالت ارتقای سطح آشنایی و آگاهی و تعمیق تفاهم بین پیروان مذاهب اسلامی و تقویت احترام متقابل به‌منظور رسیدن به امت واحده اسلامی تا پایان گام یادشده بصورت کنفرانس های بین المللی سالانه و محدود به ام القری تهران به فعالیت های خود ادامه داد اما بطور قطع بدون یک نوسازی متناسب با عصر مفهومی و اقتضائات بعد شناختی و ادراکی و نیز دوحکمرانی فیزیکی_مجازی این مهم امکان پذیر نبود.

علاوه بر این بطور خاص عواملی مانند فقدان و از دنیا رفتن چهره های شاخص تقریبی، تغییر نسل ،کاهش سطح دانش در حوزه تقریب مذاهب و تولیدات متناسب با زمان کنونی، رشد فردگرایی و واگرایی های مجازی ، نفوذ فرهنگ های غیردینی_اسلامی در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، نفوذهای امنیتی و اطلاعاتی با هدف ایجاد شکاف های قومی و مذهبی در  ایران اسلامی، تاثیر انکارناپذیر تولیدات فضای مجازی بر قوای شناختی و ادراکی نسل جدید و...همگی مرحله خودسازی و جامعه پردازی در مسیر تمدن سازی را دچار اختلال نموده بود ازینرو طرح سواد تقریب مذاهب اسلامی در جریان طراحی همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی(بخش علمی اجلاس) در بهار ۱۴۰۰  و در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی شعبه گنبد کاووس در دستور کار و مطالعه قرار گرفت.

در گام نخست با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان این طرح بطور آزمایشی برای روسای ادارات و مبلغین آن با مشارکت اداره کل امور ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی کشور بصورت یک دوره آموزشی سه روزه برگزار و مورد ارزیابی لازم قرار گرفت.

بعد از معرفی عنوان سواد تقریب و تبدیل آن به یک گفتمان و جریان سازی استانی آن ، به پیشنهاد دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی شعبه گنبدکاووس و دستیار استاندار در امور اقوام و مذاهب در جریان سفر دستیار رئیس جمهور به استان گلستان و در شورای اداری استان گلستان برای اولین بار در مورخ 11/03/ 1401 به ریاست دکتر زنگانه استاندار محترم استان ؛ دوره آموزشی(سواد تقریب مذاهب اسلامی) را برای مدیران استان گلستان تصویب نمود و گزارش مستند این مصوبه به رئیس محترم جمهور ارسال گردید.

در ادامه با اجرایی شدن همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب و طراحی ساختار ترکیبی و شناختی آن با برگزاری پیش همایش ها و نشست های فرهنگی و علمی متنوع و پیوست های رسانه ای خاص آن ،اجرای طرح سواد تقریب با هدفگذاری سطوح و اقشار مختلف مورد اهتمام لازم قرار گرفت که پرداختن به تمامی آن در این وجیزه نمی گنجد.

اما مهمترین اقدام ،طرح این موضوع در دومین نشست شورای هماهنگی معاونین و مدیران فرهنگی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی منطقه ۲ کشور(شمال کشور) در گیلان با حضور معاون فرهنگی وزیر علوم و تصویب این طرح و ارسال به وزارت عتف بود که اهمیت و اجرای ملی آن با هماهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از سوی معاون وزیر علوم مورد تاکید قرار گرفت. 

با آغاز فرآیند اجرای دومین اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی شمال کشور و اولین نشست ستاد راهبردی اجلاس ،طرح سواد تقریب در دو بخش علمی و اصلی اجلاسیه با همکاری کمیته هماهنگی دانشگاه های ستاد راهبردی و دبیرخانه شورای هماهنگی معاونین فرهنگی دانشگاه های منطقه ۲  و همچنین دبیرخانه های کمیسیون اقوام و مذاهب و شورای اداری استان ،سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با مکاتبات رسمی جانشین ستاد راهبردی پیگیری و با درخواست از معاون امور ایران مجمع جهانی ؛آیت الله دکتر شهریاری طی مکاتبه ای رسمی در ۱۸اسفند ماه به معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور این مهم رامنعکس نمودند. این طرح با حضور نمایندگان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان در روزهای ۲۵ و ۲۶بهمن اجرا گردید.

ارسال نظر