وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
نامه دبیرکل مجمع تقریب به علمای جهان اسلام در خصوص حج برائت
۱۴۰۳/۰۳/۱۹ ۰۸:۱۲ 54

نامه دبیرکل مجمع تقریب به علمای جهان اسلام در خصوص حج برائت

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری در نامه ای به علمای جهان اسلام تأکید کرد: هرچند ملتهای مسلمان اکنون در بیداری اسلامی به سر می‌برند و نسبت به هر نوع مماشات و یا عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی حساسیت بسیار بالایی دارند اما واقعیت این است که جبهه کفر و استکبار همچنان دست بردار نیست و درصدد ایجاد نیرنگ و فتنه‌های تازه است. لذا ما نیز وظیفه داریم تا زمانی که خطراتی از این دست وجود دارند از پا ننشینیم.


به گزارش خبرگزاری تقریب، متن نامه دکتر شهریاری با عنوان «حج برائت – نامه به علمای جهان اسلام» به شرح زیر است:

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ الْفَاشِي فِي الْخَلْقِ حَمْدُهُ وَ الْغَالِبِ جُنْدُهُ وَ الْمُتَعَالِي جَدُّهُ. 
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْكِبْرِيَاءَ وَ اخْتَارَهُمَا لِنَفْسِهِ دُونَ‏ خَلْقِهِ وَ جَعَلَهُمَا حِمًى وَ حَرَماً عَلَى غَيْرِهِ وَ اصْطَفَاهُمَا لِجَلَالِهِ‏، وَ جَعَلَ اللَّعْنَةَ عَلَى مَنْ نَازَعَهُ فِيهِمَا مِنْ عِبَادِهِ. 
وَ نَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، دَعَا إِلَى طَاعَتِهِ وَ قَاهَرَ أَعْدَاءَهُ جِهَاداً عَنْ دِينِهِ، لَا يَثْنِيهِ عَنْ ذَلِكَ اجْتِمَاعٌ عَلَى تَكْذِيبِهِ وَ الْتِمَاسٌ لِإِطْفَاءِ نُورِهِ.
و اما بعد فَرَضَ اللَّهُ الْحَجَّ [تَقْوِيَةً] تَقْرِبَةً لِلدِّينِ، وَ الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلَامِ.
آری به راستی حج در امتداد جهاد قرار دارد چنانکه به فرموده امام علی‌بن ابی‌طالب(ع): «وَالْحَجُّ جِهَادُ کُلِّ ضَعِیفٍ»(نهج‌البلاغه، حکمت136)

علما و فضلای جهان اسلام!
اینک موعد حج در حالی فرا می‌رسد که هزاران نفر از برادران، خواهران، پدران، مادران، جوانان، فرزندان، خردسالان و حتی نوزادان ما تحت ستم بی‌رحم‌ترین جنایت‌کاران تاریخ بشر به شهادت رسیده‌اند. 

دنائت و جنایات رژیم صهیونیستی در طول هفت ماه گذشته آنقدر وسیع و ضدانسانی بوده که وجدان بشریت را در سراسر جهان به لرزه انداخته است. چنانکه این روزها شاهد فریاد تظلم و دادخواهی جوانان و دانشجویان آمریکایی و اروپایی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین هستیم و در چنین شرایط بی‌سابقه‌ای است که خیل کثیری از امت اسلامی راهی سرزمین وحی و به جا آوردن فریضه حج می‌شود. 

ما علما و نخبگان جهان اسلام با همه تنوع مذهبی، عقیدتی و گاه سیاسی‌مان اما در برابر دفاع از جان، مال و حیثیت امت اسلامی مسئولیم و در این مسئولیت با هم اتفاق نظر تام و تمام داریم.

در حال حاضر شرایط جهان به گونه‌ای است که می‌توان ادعا کرد امت اسلامی در بی‌سابقه‌ترین دوران تاریخ به سر می‌برد؛ از سویی رژیم اشغالگر قدس در این هفت ماه به واسطه عملکرد وحشیانه‌اش در منزوی‌ترین دوران تاریخ موجودیت جعلی‌اش قرار گرفته است و افکار عمومی جهان برای نخستین بار در این ابعاد وسیع از ملت مظلوم فلسطین پشتیبانی و جنایات رژیم غاصب را محکوم می‌کند. از سوی دیگر میان جبهه استکبار شاهد رخنه و شکاف‌های جدی هستیم که به نظر می‌رسد بر عمق آن افزوده خواهد شد.

در چنین شرایطی است که اکنون در آستانه فرار رسیدن موعد حج قرار گرفته‌ایم و جمع کثیری از ملت‌های مسلمان عازم سرزمین حجاز این میعادگاه انبیای الهی – که لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ (حدید25)- هستند.

ما علمای جهان اسلام وظیفه داریم از این فرصت استثنایی در این شرایط به غایت خطیر جهانی نهایت بهره را ببریم و با آگاه‌سازی حجاج بیت‌الله الحرام فلسفه حج و نقش بی‌نظیر آن در اتحاد اسلامی و برائت از مشرکین – خاصه کفاری که سال‌ها است با وحشیانه‌ترین رفتارها دست تجاوز به امت اسلامی دراز و در ماه-های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای آن را تشدید کرده‌اند – را تبیین کنیم.

حج، حقا برای امت اسلامی انگاره‌ای فراسرزمینی و جهانی است. چنانکه در قرآن کریم آمده خداوند به ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه‌السلام) دستور می‌دهد عموم مردم و نه فقط مومنان را به حج فرا بخواند: «وَ اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجّ»(حج،27) 

مراسمی به وسعت و با شکوهی حج همواره می‌تواند نقش بزرگ‌ترین رسانه اسلام را ایفا کند و پیام مبارک این دین مبین را به جهان انتقال دهد؛ به ویژه در شرایطی مانند اکنون که تمام جهانیان چشم خود را به مظلوم‌ترین و محروم‌ترین جماعت انسانی در دنیا یعنی ساکنان و مالکان حقیقی سرزمین اشغالیِ فلسطین دوخته‌اند. ما وظیفه داریم خلیل‌وار از جبهه کفر و استکبار جهانی برائت بجوییم. همانگونه که خداوند ابراهیم(ع) را برای ما اسوه و سرمش قرار داده است: «قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّىٰ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ»(ممتحنه/4).

علاوه بر اینها حج تمرین اتحاد و همبستگی نیز هست؛ مراسمی که در مناسک آن حاجیان مشق وحدت می‌کنند و ایامی در تلازم و هماهنگی با یکدیگر به سر می‌برند. آن هم تلازمی که در آن نمایشی از ایستادگی و مقاومت است: «جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ»(مائده/97).

آری این هماهنگی و همبستگی بزرگ‌ترین مانور وحدت است که می‌تواند قلوب مومنین را تسلی دهد و دشمنان اسلام را بترساند. مومنین با این مانور وحدت، قدرت خویش را نیز به نمایش می‌گذارند و نخبگان، امرا و دولت‌های‌شان را به همبستگی هرچه بیشتر  اسلامی ترغیب و بلکه به ایشان تکلیف می‌کنند. 

علما و فضلای جهان اسلام!
هرچند ملت‌های مسلمان اکنون در بیداری اسلامی به سر می‌برند و نسبت به هر نوع مماشات و یا عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی حساسیت بسیار بالایی دارند اما واقعیت این است که جبهه کفر و استکبار همچنان دست بردار نیست و درصدد ایجاد نیرنگ و فتنه‌‌های تازه است. لذا ما نیز وظیفه داریم تا زمانی که خطراتی از این دست وجود دارند از پا ننشینیم و همواره به خودمان، امت مسلمان و دولت‌های اسلامی متذکر شویم که: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»(ممتحنه/8).

البته صهیونیسم نیز با توطئه و نیرنگ، نقشه‌های خود را پیش می‌برد و در این مورد هم از قدرت‌های واسطه استفاده می‌کند و سال‌ها است که هم‌پیمانان غربی و پشتیبانان خود را جلو می‌اندازد و درصدد است توطئه-های خود را با وساطت آنها پیش برد. لذا ضروری است ما علمای اسلام به این خدعه‌های پیچیده با بصیرت نظر کنیم و همواره دستورات وحی را پیش چشم داشته باشیم که هر کس دشمنان اسلام و جنایتکاران غزه یا حامیان آنها را دوست بگیرد بی‌تردید از آنها خواهد بود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ»(مائده/51).

ارسال نظر