وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
حسینی: عدالت، آزادی و معنویت تنها در سایه وحدت جهان اسلام تحقق می‌یابد
۱۳۹۰/۱۱/۲۱ ۰۳:۳۰ 1679

حسینی: عدالت، آزادی و معنویت تنها در سایه وحدت جهان اسلام تحقق می‌یابد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، آرمان امام خمینی(ره) در راستای تحقق توأمان عدالت، آزادی و معنویت، آرمان همه انبیا و اولیا دانست و گفت: این آرمان صرفا در سایه وحدت جهان اسلام محقق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تقریب(تنا)، "سيد محمد حسيني" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که جمعه شب، با سخنرانی خود، به کار بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی پایان داد، اظهار داشت: این لطف الهي بوده که از سال گذشته تاكنون چهار طاغوت شر خود را از سر مسلمانان كوتاه كرده‌اند و عمده‌ترين مانع وحدت در اين كشورها از سر راه برداشته شده است. 

وی با تأکید بر اینکه "حكام وابسته هرگز خواهان اين نيستند كه امت اسلامي يد واحده باشند و در برابر سلطه جهاني و صهيونيسم بايستند"، افزود: خوشبختانه با سقوط طواغیت، شرايط در دنيا به نفع مسلمانان در حال رقم خوردن است. 

حسینی، امام خميني (ره) را بزرگ منادي وحدت توصيف كرد و بر این نکته تأکید کرد که از ابتداي انقلاب اسلامي بحث وحدت به عنوان شعار محوري مطرح شده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اصل ۱۱ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران گفت: در این اصل آمده است که "به حكم آيه كريمه "ان هذه امتكم امه واحده و اناربكم فاعبدون" همه مسلمانان يك امت‏اند و دولت جمهوري اسلامي ايران مظوف است سياست كلي خود را بر پايه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامي قرار دهد و كوشش پیگير به عمل آورد تا وحدت سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان اسلام را تحقق بخشد". این اصل بیانگر عزم و جديت نظام اسلامي در مسئله‌ وحدت است. 

حسینی همچنین به دیگر اسناد و تلاش های نظام جمهوری اسلامی ایران در مسیر وحدت امت اسلامی اشاره کرد و گفت: در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ نظام كه ترسيم‌كننده مسير كلي پيشرفت و سازندگي كشور است، يكي از ويژگي‌هاي ايران ۱۴۰۴، تأثيرگذاري بر همگرايي اسلامي و منطقه‌اي بر اساس تعاليم اسلامي برشمرده شد. از طرفی، يكي از شش هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز مسئله‌ وحدت و فراهم آوردن زمينه‌هاي وحدت ميان مسلمين می باشد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی از مأموريت‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نیز این است که زمینه‌های وحدت میان مسلمانان و تشکیل جبهه واحد بر اساس اصول مسلم اسلام را فراهم آورد و اینها همگی نمونه‌های بسیار خوبی هستند تا نشان دهند که جمهوری اسلامی ایران نگاه و توجهی ویژه به مسئله وحدت دارد. 

حسيني با تأكيد بر اينكه امام راحل عزم راسخي براي تحقق وحدت اسلامي داشتند، اظهار كرد: در ديدگاه امام(ره) به جاي اينكه تفاوت عامل تفاخر باشد، ايمان، تقوا و جهاد ملاك برتري افراد است. 

وی یادآور شد: در شرايطي كه در جهان سه گفتمان ناقص وجود داشت؛ در اتحاد جماهير شوروي بحث عدالت و در آمريكا و غرب بحث دموكراسي و آزادي و در كليسا بحث معنويت به صورت ناقص مطرح بود؛ امام خمینی(ره) گفتمان جامعي با عنوان عدالت، آزادي و معنويت مطرح كردند. 

حسینی اضافه کرد: تأکید بر وحدت به این خاطر است که در سایه آن اهداف متعالی انبیا و اولیا یعنی عدالت، آزادی و معنویت تحقق می‌یابد و به جای اینکه نیروهای جهان اسلام صرف دشمنی علیه یکدیگر شود، همه نیروها را برای تحقق این آرمان های بلند بسیج می‌کند. 

حسینی خاطرنشان كرد: در دوره‌اي كه دين را افيون توده‌ها مي‌دانستند، امام(ره) ثابت كرد كه دين مايه‌ عزت، عظمت و سرافرازي يك ملت است و امروز مقام معظم رهبري ثابت كردند كه در سایه مباني و اصول، مي‌توان بر همه‌ چالش‌ها غلبه كرد و به دستاوردهاي بزرگي رسيد. 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تأكيد بر اينكه امام خمینی(ره) روحيه‌ شهامت، ايستادگي و مقاومت را در ملت‌ها زنده كردند، يادآور شد: امروز به بركت تأثيرگذاري انديشه امام(ره)، شاهد اين روحيه در كشورهاي اسلامي هستيم كه هر چه شهيد مي‌دهند، روحيه‌شان مستحكم‌تر مي‌شود. 

حسيني با بيان اينكه اين جفا در حق امت اسلامي است كه بعضي‌ها بخواهند اين خيزش‌ها را به مسائل قومي و اقتصادي محدود كنند، تصريح كرد: اين خيزش‌ها براي پايان دادن تحقير گذشته و رسيدن به جايگاه واقعي مسلمانان است و اميدواريم اين بيداري اسلامي سبب وحدت امت اسلامي شود. 

وي خطاب به ملت‌هاي اسلامي تأكيد كرد: تبليغات گسترده‌اي كه توسط دشمنان در اين كشورها انجام مي‌شود براي تفرقه‌افكني و سرگرم كردن مسلمانان به يكديگر است. در اين ارتباط وظيفه علما و دلسوزان امت اسلامي براي روشنگري، سنگين‌تر است. 

وزير ارشاد در پايان گفت: تجربه جمهوري اسلامي در طول ۳۰ سال گذشته در اختيار همه مسلمانان است و این انقلاب، توانسته همه موانع و مشكلات و توطئه‌ها را پشت سر بگذارد. 

گفتنی است، بیست و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، صبح روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه در هتل آزادی تهران و با حضور دکتر محمود احمدی نژاد گشایش یافت و پس از برگزاری نشست‌های تخصصی سه روزه، شامگاه جمعه ۲۱ بهمن ماه همزمان با میلاد رسول مکرم اسلام(ص) به کار خود پایان داد. در این دوره از کنفرانس نزدیک به ۳۰۰ عضو مجمع عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از ۵۰ کشور جهان، به بررسی عملکرد ۲۰ ساله مجمع پرداختند. 

مراسم اختتامیه، از ساعت ۱۹ جمعه در محل سالن همایش‌های هتل آزادی تهران آغاز و تا ساعت ۲۱ ادامه یافت. معرفی و تجلیل از شخصیت‌ها و کتب تقریبی سال به همراه تقدیر از رسانه‌های تقریبی سال و همچنین قرائت بیانیه پایانی، از برنامه‌های مراسم اختتامیه بیست و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی بود. 

بعد از ظهر روز سوم (جمعه) نیز، شرکت‌کنندگان در نشستی با عنوان "بیداری اسلامی"، به بررسی ابعاد مختلف انقلاب‌های عربی اسلامی منطقه، آینده آنها و راه‌های حراست از آرمان این انقلاب‌ها پرداختند.

ارسال نظر