وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
ضرورت وحدت در نگاه ماموستا رستمی امام جمعه محترم سنندج
۱۴۰۲/۰۵/۱۹ ۱۵:۳۶ 617
گفتگو

ضرورت وحدت در نگاه ماموستا رستمی امام جمعه محترم سنندج

در حاشیه سومین اجلاس منطقه ای در شهر ارومیه خدمت حاج ماموستا رستمی امام جمعه محترم سنندج که از مدعوین این اجلاس بودند رسیده و با ایشان درباره اجلاس منطقه ای وحدت  و اهمیت وحدت در جهان امروز گفتگو کردیم. آنچه می خوانید حاصل این گفتگوی صمیمانه و نگاه ایشان به مقوله وحدت اسلامی در جامعه امروز است.

جناب حاج ماموستا رستمی نظر شما راجع به سومین اجلاس منطقه ای وحدت به طور خاص و چنین گردهم آیی هایی با هدف تبیین گفتمان وحدت اسلامی در سطح نخبگانی و علمای اسلام منطقه چیست؟

اولا این اجلاس منطقه ای ارومیه را گرامی می داریم و واقعا این مجالس که مجالس علما هست مفید است همانطور که وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند : «ان مثل العلماء فی الارض کمثل النجوم فی السماء» واقعا اگر برگردیم به تاریخ از آدم تا خاتم این علماء هستند که مردم را به سوی هدایت و برادری راهنمایی کرده و می کنند. 

این آیه شریفه که می فرماید : «ادع الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی احسن» اگرچه خطابش در ظاهر به پیامبر اکرم است ولی در واقع این خطاب شامل همه علما می شود. واقعا علما نقش بسیار مهمی دارند در دعوت مردم به سوی وحدت. در این آیه کریمه خداوند سه مساله مهم را مطرح کرده است یکی اینکه قبل از اینکه موعظه کنیم باید با حکمت و درایت و عقلانیت مردم را دعوت کنیم. اگر نبود حکمت و عقلانیت و درایت پیامبر اسلام در برابر کفار و مشرکین به هیچ وجه نمی توانست موفق به تربیت و هدایت آنها شود تا جایی که از انسانهای بد اخلاق و کج رفتار انسانهایی صالح درست کرد. 

در مرحله بعد موعظه حسنه است که سخن همراه با اخلاق است و مرحله سوم مجادله احسن است که در اینجا به معنای مناظره هست اما متاسفانه مناظره در دنیای امروز به جهت این که از معارف اسلامی دور هستند تبدیل شده به تحقیر و تخریب نه مناظره حسنه در حالیکه مناظره حسنه یعنی ارزش دادن به انسانیت و کرامت انسان. مثلا اگر من به عنوان یک نماینده بخاطر حفظ جایگاه و پست خودم طرف مقابلم را تحقیر می کنم و او را خرد می کنم که این روش اسلامی نبوده و مناظره حسنه و جدال احسن به شمار نمی رود.

به نظر شما در دنیای کنونی رمز پیروزی امت اسلامی در چیست؟

اما رمز سعادت و پیروزی هر ملت برای فائق آمدن به همه مشکلات وحدت، اخوت و برادری است و حتی امنیت و توسعه و عمران و پیشرفت هر کشور در زیر سایه اتحاد و برادری تحقق پیدا می کند. اگر اتحاد و برادری نباشد حتی توسعه و پیشرفت هم امکان ندارد.

این آیه 103 آل عمران را که می فرماید: « واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا» را همه می خوانند و بارها و بارها در مجامع گفته اند اما بنده می خواهم این را بگویم که رمز بکارگیری واژه حبل از طرف خداوند متعال چیست؟ چرا خداوند قرآن کریم را به عنوان حبل و ریسمان معرفی کرده است؟ 

این ریسمانی است که ممدود من السماء است یعنی شاخه هایش در آسمان و ریشه هایش در زمین است و به نظر می رسد آیه شریفه انسانها را مانند کسی که در چاه افتاده تصور کرده که چنین کسی تنها راه نجاتش چنگ زدن به طناب و ریسمانی است که از بالا برای او آویخته شده است. جامعه ای که دچار تشتت و اختلاف شده باشد مانند آن فردی است که در چاه افتاده است و تنها راه نجاتش چنگ زدن به این ریسمان الهی است و ما باید این مطلب را تشریح کنیم برای جامعه که جامعه ما محتاج به چنگ زدن به ریسمان الهی که همان قرآن کریم است می باشد و راه نجات جامعه اسلامی کنونی تمسک به همین قرآن است.

این آیه شریفه به نوعی باید سرلوحه عمل تمام مسلمانان قرار گیرد و این که مسلمانان باید بدانند که رضایت و خشنودی خداوند و راه سعادت و نجات آنها در گرو اتحاد و برادری است همانطور که نفرت و خشم الهی در تفرقه و تنازع است چنانچه در آیه شریفه نهی از تنازع و تفرقه فرموده: « ولاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم» 

نکته بعدی که خداوند به صراحت برای ما فرموده این مطلب هست که اگر در موردی هم دچار اختلاف شدیم آن را به خدا و رسول برگردانده و خداوند و رسولش را مرجعی برای حل این اختلاف بدانیم چنانچه فرمود: « و ان تنازعتم فی شیء فردّوه الی الله و رسوله ان کنتم تومنون بالله و بالیوم الآخر».

بنابراین تا ما به دستورات خدا و رسول برنگردیم و تا به ریسمان محکم الهی چنگ نزنیم و تا زمان را نشناسیم و کید و مکر دشمنان را نشناسیم و نبینیم که دشمنان اسلام چه نقشه هایی برای ما کشیده اند که اتحاد و یکدلی آنها را هدف قرار داده اند نمی توانیم به سوی وحدت و سعادت جامعه اسلامی حرکت کنیم.

امروزه دشمنان به عناوین مختلف از سویی با افراطی گری و تکفیر مسلمانان و از سوی دیگر با تفریط و از بین بردن حساسیت های اسلامی کمر به نابودی اسلام و مسلمان بسته اند تا جایی که شما می بینید هر از چند گاهی در گوشه ای از دنیا با یک انفجار جان انسانهای بی گناه را می گیرند در حالیکه نص قرآن کریم است که کشتن انسانهای بی گناه حرام است « من قتل نفساً بغیر نفس او فساد فی الارض فکأنما قتل الناس جمیعاً».

دین مقدس اسلام به قدری پیشرفته ومترقی است که از همه ادیان و حقوق انسانها دفاع کرده است و حتی از حقوق کافر ذمی هم دفاع کرده است تا آنجا که در روایت هست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: « من قتل معاهداً لم یرح رائحة الجنة» هر کس کافری که در ذمه اسلام است را بکشد بوی بهشت را استشمام نمی کند. آن وقت چگونه است که برخی به راحتی به نام اسلام به جان مسلمانان تعرض می کنند؟ اینها همه ناشی از کج فهمی و نشناختن اسلام است.

خلاصه اینکه ما باید به قرآن و سیره و سنت پیامبر اکرم بازگردیم و ببینیم آن حضرت چگونه رفتار می کردند. ایشان با اجرای عقد اخوت بین دو قبیله بزرگ اوس و خزرج که سالها بود به قتل و کشتار همدیگر مشغول بودند باعث شد بخشی از اختلافات ریشه ای و مهم در بین جامعه آن روز از بین برود. پیامبر اسلام با طرح مسأله برادری و این که هیچ فرقی بین سیاه و سفید و عرب و عجم و فقیر و غنی وجود ندارد مگر به واسطه تقوا و همه انسانها با هم برادر و برابرند و ملاک برتری تنها و تنها تقوای الهی است خط بطلانی بر همه نزاعها و برتری جویی ها کشیدند و این پیام قرآن و پیامبر اسلام است که همه انسانها را دعوت به اتحاد و برادری می کند و به انسانیت انسان ها توجه می کند نه برتری های ظاهری. و این پیام، پیام صلح و برادری و انسانیت برای تمام بشریت است.

امروز جمهوری اسلامی ایران حقاً توانسته است که همه کشورهای اسلامی را به صلح و برادری دعوت کند و بحمدالله شاهد نتیجه دادن این تلاشها هستیم همچنانکه برخی از کشورهای منطقه هم به تدریج دارند به اهمیت این موضوع پی می برند که متوجه می شوند که چقدر میوه اتحاد و برادری شیرین است.

ارسال نظر