وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
گزارش نشست بین المللی قرآنی "فلسطین، قطب نمای وحدت اسلامی" | 27 اسفند 1402
۱۴۰۳/۰۲/۰۴ ۰۸:۳۴ 29

گزارش نشست بین المللی قرآنی "فلسطین، قطب نمای وحدت اسلامی" | 27 اسفند 1402

با تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، معاونت بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصمیم به برگزاری نشستی قرآنی حول مهمترین معضل جهان اسلام گرفت.

 نشستی پیرامون وضعیت غزه پس از عملیات طوفانالاقصی که همزمان با ایام نزول وحی، با هدف تبیین وظایف دولتها و ملتهای مسلمان بر اساس قرآن کریم برگزار شد.

این نشست قرآنی با عنوان فلسطین؛ قطبنمای وحدت اسلامی درصدد بیان این نکته بود که هرچند تفاوت عقیده در مذاهب مختلف امری بدیهی و طبیعی است اما وحدت اسلامی، یک اصل قرآنی و غیر قابل تخلف و تخفیف است که همواره  باید مورد توجه و اهتمام عموم مسلمین جهان – خاصه نخبگان مذهبی و سیاسی اعم از علما و دولتمردان – قرار داشته باشد. در این نشست علمایی نمایندگان مختلف از مذاهب و ملتهای گوناگون همگی بر این مهم تاکید ورزیدند که فلسطین امروز مهمترین محک، معیار و شاقول سنجش جهتگیریها و عملکرد دولتها و ملتها در خصوص عمل به این فریضه دینی است.

این نشست قرآنی با سخنرانی هفت شخصیت مذهبی از شش کشور اسلامی برگزار شد و عموم سخنرانان این نشست با استناد به آیاتی از قرآن کریم و مروری بر تاریخ اسلام و بازخوانی تجارب ارزنده آن سعی کردند اهمیت وحدت اسلامی به عنوان فریضهای دینی از سویی و تنها راه رهایی ملت فلسطین از سوی دیگر را تبیین کنند.

در این نشست قرآنی، علمایی از کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، کشمیر هندوستان (به صورت حضوری) و لبنان و نیجریه (به صورت ارتباط ویدئویی) حضور یافته و به ایراد سخن پرداختند.

اسامی و عناوین سخنرانان :

1 - مولوی اسحاق مدنی؛ رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی.

2 - حجت الاسلام و المسلمین سعید صلحمیرزایی؛ نماینده منتخب ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری استان تهران، مدیر دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و نویسنده کتابهای متعدد با موضوع فلسطین و اندیشه مقاومت.

3 - شیخ تیجانی عمر غونی محمد؛ مدرس و مفسر قرآن و رئیس مراکز قرآنی ولایت برنو نیجریه.

4 - حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل دانش؛ مدرس و دکترای فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه تهران.

5 - خانم دکتر سیده وجیهه زهرا نقوی؛ مدیر حوزه علمیه خدیجة الکبری پاکستان

6 - حجت الاسلام و المسلمین سیدمختار حسین جعفری؛ مدیر حوزه علمیه امام محمد باقر علیه السلام کشمیر هندوستان.

7 - شیخ عبدالله جبری؛ دبیرکل جنبش امت لبنان.

- همچنین در آغاز این نشست استاد شیروان قادری؛ قاری بین المللی قرآن کریم از سلیمانیه عراق به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و اجرای این نشست را نیز عظیم محمودآبادی بر عهده داشت.

 

.. جهت مشاهده گزارش مشروح اینجا کلیک کنید

ارسال نظر