وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
ایده وحدت در قالب کشورهای مشترک المنافع (Commonwealth) اسلامی از دیدگاه مالک بن نبی
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ ۰۹:۴۱ 558

ایده وحدت در قالب کشورهای مشترک المنافع (Commonwealth) اسلامی از دیدگاه مالک بن نبی

ایده وحدت در قالب کشورهای مشترک المنافع (Commonwealth) اسلامی از دیدگاه مالک بن نبی

نویسنده(گان): دکتر عمال طالبی

چکیده:

می توان گفت که پایان جنگ سرد در بین اندیشمندان – ژئوپلیتیک - مخالف دیروز به طور کامل از بین نرفته است. غرب همچنان روسیه را به عنوان اتحاد جماهیر شوروی سابق می بیند، همانطور که روسیه نیز همچنان نگران اقدامات آمریکا در عرصه بین المللی است و رویارویی قدیمی را در نظر می گیرد. با اینکه روسیه شریک اتحادیه اروپا و ناتو است؛ ولی صلح جهانی در معرض تهدید درگیری های منطقه ای قرار دارد.

در عرصه بین المللی نیز تغییرات متعددی به وجود آمده است. از جمله آنها، اصل عدم مداخله در امور کشورها در روابط بین الملل، به بهانه «جنایت های بین المللی» نادیده گرفته می شود. موضوعی که بر اساس تعبیر کوفی عنان دبیر کل اسبق سازمان ملل متحد تحت عنوان «سیاست خارجی اخلاق مدار» نیازمند مداخله دولت هاست، به گونه ای که منافع جمعی بین المللی برابر با منافع ملی در نظر گرفته می شود. 

یکی از مهمترین تغییرها، تغییر مفهوم راهبردی برای ناتو است، در حالی که هدف آن فقط دفاعی بود، در مسیری مداخله گرانه قرار گرفته که سازمان ملل نیز به سمت آن کشیده شد. 
تعدی از اصل عدم مداخله - با این ادعا که بر اساس ملاحظات بشردوستانه صورت می گیرد - پایه های نظام بین الملل را متزلزل می کند، در واقع این مسئله با منافع استراتژیک و اقتصادی در آمیخته است و اصل این مداخله با به کار گیری نیروی نظامی صورت می گیرد. همین امر ممکن است به جای اینکه منجر به حل و فصل و بحران ها و درگیری های منطقه ای شود، به جنگ و درگیری های بیشتر منجر شود، همانطور که مفهوم بازدارندگی برای ممانعت از وقوع این درگیری های کافی است.

ارسال نظر