وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سادات محور وحدت و یک پل مستحکم در جهان اسلام هستند/ باید حول محور سیادت جمع شویم
۱۴۰۳/۰۲/۲۶ ۰۹:۱۲ 73
سی‌ و یکمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" برگزار شد؛

سادات محور وحدت و یک پل مستحکم در جهان اسلام هستند/ باید حول محور سیادت جمع شویم

سی و یکمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل"با عنوان "نقش سادات در جوامع اسلامی، وحدت، تحولات اجتماعی و محور مقاومت" برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری تقریب، سی و یکمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" به منظور نقد و بررسی الگوی مفهومی امت واحده اسلامی با حضور اساتید و صاحب نظران برگزار شد.

دکتر محمد ناظمی اردکانی، استاد دانشگاه در این نشست اظهار داشت: همانطور که پیامبر اسلام(ص) و کلام الله مجید و کعبه محور وحدت است، در مقابل محبت اهل بیت هم محور وحدت است.

وی افزود: مقام معظم رهبری هم به این موضوع اشاره داشتند و همواره به آن تاکید می‌ورزیدند که ذریه حضرت زهرا (س) وحدت آفرین است. همچنین آیات زیادی در قرآن کریم به این موضوع اشاره و تاکید دارد همانند سوره انفال، سوره تطهیر و... و روایت های بیشماری وجود دارد که شناخت سیره اهل بیت(ع) می‌تواند در زندگی اجتماعی، فردی و خانوادگی افراد  و... چه تاثیر شگفتی داشته باشد.

ناظمی اردکانی تصریح کرد: سادات یک سرمایه اجتماعی گسترده و پر عمقی در امت اسلامی به حساب می‌آیند. باید گفت که تحقق امت واحده پیوند میان قرآن و سنت نبوی و سیره ائمه است.

وی با بیان اینکه در زمینه سادات مطالعات متنوعی صورت گرفته است،اظهار کرد: اما متاسفانه این مطالعات پراکنده است و نتوانسته جامع و کامل آن طور که باید در دسترس همگان قرار گیرد.

استاد دانشگاه افزود: در افغانستان و مصر و سایر کشورها سادات محور وحدت هستند و توجه ویژه ای به آنان می‌شود همچنین در ترکیه، سوریه، چین و کشمیر و... نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ باید گفت شجره سادات همچنان در حال گسترش است علیرغم اینکه در گذشته دولت های غاصبی همچون بنی امیه تلاش کرده اند تا نسل این ذریه پاک و مطهر را از بین ببرند.

وی در پایان گفت: سادات محور وحدت و یک پل مستحکم در جهان اسلام هستند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین سیدصالح یاسینی، پژوهشگر و محقق تصریح کرد: سادات نماد عطوفت و مهربانی اهل بیت(ع) بودند و آنان می‌توانند در تحقق تمدن نوین اسلامی نقش بسزایی داشته باشند و نگاه جوامع اسلامی نگاه متفاوتی به آنان بوده است.

وی افزود: پیامبر اسلام (ص) زمانیکه فرموده‌اند إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ و همچنین در آیه  «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَ لاتَفَرَّقُوا، اهل بیت(ع) را حبل الله می‌دانند.

حجت الاسلام یاسینی تصریح کرد: سادات در بحث وحدت میان شیعه و سنی نقش بسزایی را ایفا کرده اند و در جوامع اسلامی بسیار تاثیرگذار بوده اند، همانند آیت الله بروجردی، شیخ شلتوت، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و...

وی با تاکید بر این مطلب که نقش سادات در وحدت و اتحاد جوامع اسلامی یک نقش بی نظیری است، گفت: جامعه بشری و تمام ادیان حول یک محور اجتماعی فعالیت می‌کنند که آن هم محوریت امامت است.

حجت الاسلام یاسینی با بیان اینکه در راس همه نهضت های آزادی بخش جهان، نهضت حضرت اباعبدالله حسین(ع) است، گفت: سید جمال الدین اسدآبادی، شهید نواب صفوی، شهید مدرس، شهید اندرزگو و… الگوهای تاثیر گذار سادات در جوامع ما هستند. آنها برای مقابله با زیاده خواهان مستکبران عالم از جان خود گذشتند.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس و به وجود آمدن گروه تروریستی داعش، سادات نقش ارزنده ای داشتند، ما در نظر داریم همایشی را برای شهدای سادات برگزار کنیم.
 
در ادامه این نشست سید باقر سخایی استاد دانشگاه، دیپلمات ارشد و دبیر بنیاد سعدی اظهار داشت: نسل سادات نسل ابتری هستند، ما در همین پیاده روی اربعین می‌بینیم که چگونه حضور دارند و چه تحول عظیمی در جامعه اسلامی ایجاد کرده اند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره تاکید می‌کنند که ما باید بر روی اشتراکات تمرکز کنیم و چه اشتراکی بالاتر از سادات در جهان اسلام داریم.

سخایی خاطر نشان کرد: در دوره صفویه هم ما دیدیم که نقیب در بحث سادات وجود داشت و مشکلات را حل می‌کرد در دوره قاجار هم چنین مسئولیت عظیمی را در بخش های متعدد ایفا کردند.

وی با بیان اینکه باید شورای مشورتی سادات را در جامعه ایجاد کنیم، گفت: همانطوری که گفتیم باید حول محور سیادت جمع شویم و تاکید کنیم که سادات چه نقش ارزنده ای در سراسر جهان ایفا کرده اند.

سخایی اظهار کرد: علاقه به سادات در بین مردم ما ریشه دارد. حال که امروز مجمع تقریب چنین مسئولیتی را برعهده گرفته  است باید با کمک یکدیگر بتوانیم نقش سادات را احیا بخشیم.

وی با بیان اینکه می‌توانیم صندوق حمایت از سادات را هم ایجاد کنیم، گفت: برخی از سادات ما مشکلات معیشتی دارند که باید بتوانیم آن را مرتفع کنیم. همچنین دانشجویان دکتری هم می‌توانند در رساله خود به این موضوع اهمیت دهند.

مجتبی رحماندوست، نماینده مجلس شورای اسلامی، استاد دانشگاه و رئیس اتحادیه جهانی تقریب نهاد ایثارگران  اظهار کرد: مردم نسل پیامبر(ص) را مصلح جامعه اسلامی می‌دانند.

وی افزود: جایگاه اجتماعی سادات و نقش سازنده سادات در طول تاریخ بسیار ارزشمند است و ما اگر به رفتار و گفتار اسلامی سادات نگاه کنیم می‌بینیم که آنان همواره مصلح اجتماعی بوده اند و در جهان اسلام نقش آفرینی کرده اند.

ارسال نظر