وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
وحدت امروز بین شیعه و سنی ثمره تلاشهای سادات بزرگ و رهبران ماست/ ذریه ائمه اطهار پناهگاه علمی و دینی و الگویی برای مردم هستند
۱۴۰۳/۰۳/۲۳ ۱۴:۱۹ 32
در سی و سومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" مطرح شد:

وحدت امروز بین شیعه و سنی ثمره تلاشهای سادات بزرگ و رهبران ماست/ ذریه ائمه اطهار پناهگاه علمی و دینی و الگویی برای مردم هستند

در سی و سومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" مطرح شد که امروز در کل جهان شاهد برکات نسل سادات هستیم و مهمترین آنها که نقش بزرگی ایفا کردند، امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه‌ای هستند؛ وحدت امروز بین شیعه و سنی ثمره تلاشها و تدبیری است که سادات بزرگ و رهبران ما انجام دادند.


به گزارش خبرگزاری تقریب، سی و سومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" به منظور نقد و بررسی الگوی مفهومی امت واحده اسلامی با حضور اساتید و صاحب نظران برگزار شد.

 دکتر فاطمه واسعی مدیر حوزه علمیه خواهران بانو امین که دبیری این نشست را بر عهده داشت، در ابتدا به کرامت زن در آیات و روایات اشاره کرد و به موضوع وحدت بانوان در مقاومت در کشورهای مختلف پرداخت. 

وی نقش بانوان سادات به عنوان یک الگو در ترویح کرامت انسانی و مدیریت تحولات اجتماعی را بسیار مهم ارزیابی کرد.

در ادامه این نشست دکتر زهره‌ سادات لاجوردی نماینده مجلس شورای اسلامی  به جایگاه حضرت زهرا(س) در نزد حضرت محمد(ص) اشاره کرد و گفت: شاهد بودیم که در دوره جاهلیت تلاش شد،تفکر باطل در مورد زنان از بین رود.

وی ادامه داد: امروز در کل جهان شاهد برکات نسل سادات هستیم و مهمترین آنها که نقش بزرگی ایفا کردند، امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه‌ای هستند؛ وحدت امروز بین شیعه و سنی ثمره تلاشها و تدبیری است که سادات بزرگ و رهبران ما انجام دادند.

وی در ادامه به تشریح ارکان وحدت بین مسلمانان از جمله قرآن کریم، پیامبر اعظم(ص) و قبله واحد و ... پرداخت و گفت:قرآن کریم به همه مسلمانان در مورد وحدت سفارش کرده است.

لاجوردی تاکید کرد:زنان از ابتدا نقش و تاثیر مهمی در ایجاد وحدت داشته‌اند؛ الگوهای بسیار خوبی در این زمینه داریم. در هشت سال دفاع مقدس زنان ایرانی نقش محوری در پشتیباتی از مجاهدان داشتند؛ نقش و جایگاه زن در خانواده هم بسیار مهم است که دشمنان چند سال است متمرکز شده اند تا از این تاثیر گذاری کم کنند.

وی خاطرنشان کرد:این روزها نقش زنان در غزه بسیار چشمگیر است؛ این زنان غیور ایستاده‌اند و هرگز ترک دیار نکردند و شاهد یک بیداری خوبی در کشورهای دنیا در مورد فلسطین هستیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود:در سایه سار زنان فرهیخته و در راس آنها فاطمه زهرا(س) و با تاسی از ایشان می‌شود،احیای تمدن اسلامی را در دستور کار قرار داد.

لاجوردی خاطرنشان کرد: برای اینکه نقش و اهمیت جایگاه مادر و تحکیم بنیان برگردانده شود، تلاش شد به قانونی به نام حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کمیسیون فرهنگی مجلس پرداخته شود.

دکتر مریم السادات طباطبایی استاد حوزه و دانشگاه و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان هم در این نشست به تفسیر سوره الکوثر پرداخت و گفت: امروز ذریه پیامبر خیر کثیر هستند و نشانی از دشمنان پیامبر نیست؛ ذریه ائمه اطهار پناهگاه علمی و دینی و الگویی برای مردم و بهترین زمان خود بودند و پیامبر(ص) بر حمایت از آنها تاکید داشتند.

وی افزود: ذریه رسول خدا(ص) و از جمله حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مبارزه با ظلم و ستم و همراهی با مسلمانان را به ما یاد دادند.

طباطبایی اظهار داشت: از توصیه‌های امام رضا(ع) به ذریه پاک خود حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، اتحاد و وحدت و همدلی بین مسلمانان و ترک جدل‌های بیهوده است و ما امروز باید با طی کردن مسیر تقوا و بندگی و با وحدت و همدلی زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم کنیم.

در ادامه این نشست طاهره سیدی معاون بانوان بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا اظهار کرد: مسئله ‌وحدت بین امت اسلام همواره وجود داشته است و بانوان با اخلاق عملی و دقیق خودشان سعی کردند تا بتوانند آن را گسترش دهند.

معاون بانوان بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا افزود: در فطرت بانوان با توجه به نوع خلقتشان همزیستی و همراهی بیشتری  وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود که وحدت اتفاق بیافتد.

سیدی ادامه داد: برای مثال ما مشاهده می‌کنیم که عموما بانوان استقبال بیشتری از جلسات قرآن و روضه دارند و اخیرا شاهد هستیم که دشمنان چه اقداماتی را برای ایجاد شکاف در بین آنها به کار گرفته اند چراکه میخواهند این ثباتی که در عمل آنها وجود دارد را از بین ببرند.
 
وی خاطر نشان کرد: زمانی که فرقه داعش پدید آمد سبب شد تا یک فضای نا امن در جامعه مسلمانان ایجاد شود؛ محوریت این موضوع حمله به تشیع  و شاید ساحت مقدس حضرت زینب(س) بود اما دیدیدم که همه مسلمانان فارغ از هر مذهبی که هستند حول یک محور جمع شدند و از این موضوع دفاع کردند و همه اعتقاد داشتند که باید حرمت این بانوی کریمه حفظ شود.

سیدی تصریح کرد: ما در هر برهه ای از تاریخ شاهد تهاجم فرهنگی به ایمان و اعتقادات مسلمانان بوده ایم و این تهاجم فرهنگی جز موضوعاتی است که بانوان می‌توانند با ورود به آن به مقابله بپردازند.

وی تاکید کرد که امروز برای حفظ اسلام نیازمند ورود فهیمانه زنان با درک صحیح موقعیت ها هستیم تا بتوانیم از‌ ایجاد شکاف ها جلوگیری کنیم.

معاون بانوان بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا اظهار کرد: با وجود اینکه قرن های بسیاری از سیره و سنت حضرت زهرا(س) می‌گذرد اما این راه همچنان ادامه دارد و زنان جوامع اسلامی همچنان برای دفاع از نوامیس‌شان در سایه سار این بانوی کریمه جمع می‌شوند.

سیدی ادامه داد: امروز بیشترین همراهی و اتحاد را ما در بین مسلمانان می‌بینیم و آن چیزی که دیده نمی‌شود اختلافات جزئی است که دشمن همواره سعی دارد که به آن ضریب بدهد و باعث ایجاد تفرقه در بین مسلمانان شود.

وی در پایان گفت: حقیقتا احترام و حرمتی که همه جوامع اسلامی نسبت به اولاد پیامبر(ص) دارند باعث وحدت میان مسلمانان می‌شود.
 
در ادامه فرزانه سادات امامی استاد دانشگاه اظهار داشت:  امروز ما می‌توانیم با مدیریت تمدن تفرقه میان شیعه و اهل سنت را مهار کنیم.

وی افزود: زنان از زمان حضرت زهرا(س) تا کنون اقدامات بی نظیری را در عرصه های مختلف انجام داده اند. همانطور که می‌دانید امام راحل و مقام معظم رهبری، رهبران بزرگ انقلاب اسلامی ایران از سادات به حساب می‌آیند و آنان با کاریزمایی که در جهان اسلام ایجاد کرده‌اند نقش عمده و بی بدیلی در گسترش و تحول جهان اسلام داشته اند.

امامی تصریح کرد:در کشورمان و در جنگ تحمیلی ۶ هزار و ۴۲۸ بانوی شهیده داشته ایم که بیشتر آنها در بمباران و موشک باران شهرها به شهادت رسیده‌اند؛ امروز هم شاهد هستیم زنان غزه برای حفظ حریم خود از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و از تمام توان خود برای مقابله با جبهه ظلم استفاده می‌کنند.

وی در پایان گفت: بانوان در جامعه اسلامی جایگاه خودشان را به عنوان مدیران و رهبران وحدت نشان داده اند؛ همانطور که ما در جنگ تحمیلی دیدیم که به جای ۱فرزند ۴ فرزندشان به شهادت می‌رسید و همواره در این مسیر پیش قدم بودند تا کشورمان پیروز شود.
 
سیده فاطمه فاضلی فعال فرهنگی هم در این نشست اظهار داشت: ما مسلمانان جایگاه معنوی حضرت زهرا (س) را باور داریم؛ ائمه اطهار (ع) نقش پررنگی در ایجاد وحدت میان مسلمانان دارند آنها سعی می‌کردند از هرگونه تفرقه جلوگیری کنند و باعث تحکیم جایگاه مسلمانان شوند.

وی افزود: امروز زنان نقش پررنگی در وحدت بین مسلمین ایفا می‌کنند و در این راه   قرآن، اهل بیت (ع) و سنت امامان را سرمشق راه خود قرار می‌دهند.

فاضلی تصریح کرد: پیشینه مشارکت سیاسی اجتماعی زنان به صدر اسلام برمی‌گردد و نمی‌توان نقش حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا(س)  و حضرت زینب(س) را نادیده گرفت.

فعال فرهنگی خاطر نشان کرد: برای یک زن سادات شجاع، زندگی پر فراز و نشیب حضرت زینب یک الگوی بسیار خوب به حساب می‌آید. نقش زنان سادات در جوامع اسلامی بسیار قابل توجه است چراکه باتوجه به این نقش آنها می‌توانند از این ظرفیت برای تحریک بیداری اسلامی استفاده کنند.
 
 فاضلی اذعان کرد: ما امروز شاهد هستیم که در سرزمین مظلوم فلسطین زنان توانسته اند نقش مهمی را ایفا کنند و برای دفاع از سرزمین و فرزندانشان تلاش کردند.
 
وی در پایان گفت: یکی دیگر از راه های رسیدن به وحدت اسلامی این است که در شرایطی که دشمنان اسلام مذاهب را تهدید می‌کنند، تقریب مذاهب می‌تواند نجات دهنده دین اسلام باشد. تقریب مذاهب اندیشه ای است که هدف آن نزدیک کردن ادیان به یکدیگر است.

ارسال نظر