وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
جامعه صهیونیستی در از بین بردن حس ملی در بین فلسطینی‌ها ناموفق بوده است/ در عملیات وعده صادق بازدارندگی اسرائیل در منطقه به چالش کشیده شد
۱۴۰۳/۰۳/۱۹ ۱۳:۲۷ 34
در سی و دومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" مطرح شد:

جامعه صهیونیستی در از بین بردن حس ملی در بین فلسطینی‌ها ناموفق بوده است/ در عملیات وعده صادق بازدارندگی اسرائیل در منطقه به چالش کشیده شد

سی و دومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" به منظور نقد و بررسی الگوی مفهومی امت واحده اسلامی با حضور اساتید و صاحب نظران این حوزه برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری تقریب، دکتر "حسین رویوران" کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در این نشست به زمینه‌های شکل‌گیری یوم النکبة اشاره کرد و گفت: یوم النکبة روز بسیار تلخی برای مردم فلسطین و نماد یک جنایت است که به دنبال آن بیش از نیمی از این سرزمین به کشورهای همجوار فرار کردند. 

وی ادامه داد: یوم النکبه نماد کوچاندن یک ملت از سرزمین خود بود، به این امید که مهاجران را تبدیل به یک ملت در این سرزمین کنند.جامعه صهیونیستی در فرایند ملت سازی و از بین بردن حس ملی در بین فلسطینی‌ها ناموفق بوده است و عملیات طوفان الاقصی این مساله را کاملا نشان داد. 

رویوارن خاطرنشان کرد:نوع نگاه فلسطینی‌ها به سرزمین‌شان نگاه خاک نیست؛ از دید ایشان اینجا سرزمین مبارک و سرزمین انبیاست؛ نوع نگاه آنها به سرزمین متفاوت است و تعلق خاطر زیادی به سرزمین خود دارند. 

وی در بخشی از سخنان خود گفت: سیاست ارعاب و کشتار همیشه در فلسطین وجود داشته‌ است، اما فلسطینی‌ها اشتباه گذشته خود را تکرار نکرده و نسل به نسل مقاومت کردند. 

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران باور جدیدی به وجود آورد و به دنبال آن جنبش مقاومت اسلامی شکل گرفت و امروز پیشرو مبارزه با رژیم صهیونیستی است. در فلسطین مبارزه فراگیر با حمایت مردمی شکل گرفت و دشمن را وادار به عقب‌نشینی از غزه کرد و مردم به مقاومت امیدوار شدند. 

وی با بیان این مطلب افزود: طوفان الاقصی محصول این باور و مکتب و حاصل تلاش و اراده مردم فلسطین است و تحولات جدید و پیروزی بزرگ و امیدوارکننده‌ای را به وجود آورد. 

رویوران گفت: امروز نسل سوم و چهارم فلسطین امیدوارتر، مصمم‌تر و مبارزتر است. آنچه در هفت ماه گذشته در غزه اتفاق افتاد، قابل قیاس با گذشته نبود و این نشان می‌دهد، ملت فلسطین، دشمن شناسی و اراده قوی و توان مقابله دارد. 

وی تصریح کرد: توان رژیم صهیونیستی با طوفان الاقصی زیر سؤال رفت و نشان داد، توان دفاع از خود را ندارد و سربار غرب شده  و شرایط آن بحرانی است. متاسفانه در فاجعه اشغال فلسطین، برخی کشورهای عربی نقش داشتند و به دلایل مختلف در آزادی فلسطین ناموفق بودند و امروز فرایند عادی سازی و پذیرش اسرائیل در سطح منطقه با بحران مواجه شده است.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: انقلاب اسلامی محصول حرکت گسترده یک ملت است و موفق شد، ملتهای منطقه را به حرکت درآورد.نقش دولت‌های عربی از نقش مبارزه به یک نقش خنثی و سپس یک نقش توطئه‌گر تبدیل شده و این به ضرر فلسطین است؛ اما جوامع می‌توانند علی‌رغم هم مشکلات اصالت خود را حفظ کرده و حامی فلسطین باشند و تغییرات زیادی در کشورهای خود ایجاد کنند.

در ادامه دکتر "سلمان رضوی" کارشناس ارشد و تحلیلگر مسائل غرب آسیا به سابقه مبارزاتی مردم فلسطین از گذشته تا کنون و از جمله مبارزات شیخ عزالدین قسام اشاره کرد و گفت: شیخ عزالدین قسام اعتقاد به مبارزه مسلحانه داشت و انگلیس را هدف اصلی می‌دانست، روی وحدت کلمه و ایمان سربازان تاکید داشت و با توده‌های مردمی در ارتباط بود. 

وی ادامه داد:قیامهای مردم فلسطین با اهداف توقف مهاجرت یهودیان به این منطقه، رفع اشغال از سوی انگلیس، تشکیل دولت مستقل فلسطین و ...شکل گرفت و نشان می‌دهد، ملت فلسطین هیچ گاه و در هیچ برهه‌ای با ظلم و ظالم سازش نکرده است.

رضوی در مورد دلایل حمایت کشورهای غربی از اسرائیل گفت:یکی از این دلایل، ابزار بودن این رژیم اشغالگر، در دست استعمارگران است و از سوی دیگر نیاز خود رژیم صهیونیستی به اینهاست؛ انگلیس نقش تاسیس و فرانسوی‌ها نقش نظامی در مورد رژیم صهیونیستی داشتند؛ این نگاه را اسرائیل به کشورهای دیگر هم داشت.آلمان هم نقش حامی مالی از این رژیم داشته‌ است.

وی  به نتایج و دستاوردهای طوفان الاقصی پرداخت و گفت: عملیات طوفان الاقصی درسهای زیادی داشت و یکی از نقاط عطف بین دو طرف اسرائیلی و فلسطینی بود؛ این عملیات مهمترین غافلگیری رژیم در طول تقریبا پنجاه سال گذشته بود. 

تحلیلگر مسائل غرب آسیا افزود: این عملیات باعث به چالش کشیدن بازدارندگی رژیم صهیونیستی شد؛ در عملیات وعده صادق هم بازدارندگی این رژیم در منطقه به چالش کشیده شد و به عنوان یک رژیم غیر قابل اتکا در منطقه شناخته شد.خیزش دانشجویی در آمریکا نیز نقطه عطف عملیات طوفان الاقصی در سطح جهانی و حاکی از سست شدن پایه‌های قدرت رژیم صهیونیستی در دنیا بود. 

وی خاطرنشان کرد: آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم صهیونیستی متکی به حمایت جامعه خود است که به دنبال طوفان الاقصی این حمایت رو به کاهش است و اسرائیل با خطر حذف موجودیتی روبروست؛ این عملیات یک بارقه امید در دل فلسطین‌های به وجود آورد و باعث شد آزادی فلسطین قابل دستیابی به نظر برسد.

دکتر "محمد شاهدی" قائم مقام جمعیت دفاع از مردم فلسطین نیز به عنوان  دبیر نشست نیز به مقاومت مردم فلسطین اشاره کرد و گفت: 76 سال گذشت و فلسطینی‌ها همچنان ماندند و مقاومت کردند؛ هویت، پیوسته در جامعه فلسطینی‌ها بسیار نقش پررنگی داشته است. 

وی افزود: اسرائیل نه در زمان تأسیس و نه امروز هیچ وقت مستقل نبوده و پیوسته وابسته به دیگر کشورها بوده است. 

وی تأکید کرد:عملیات طوفان الاقصی نقطه عطقی در تاریخ بود و تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داد.

ارسال نظر